Hisztriók
római szinészek, kiváltképen pedig némajátékosok. Legelébb a
város alapítása után 391. merülnek fel Rómában, ahová őket, a hisztereket
(etruszk nyelven a. m. komédiás) a konzul hivatta Etruriából, hogy a népet a
nagy dögvész után felderítség, amire a rendes cirkuszi játékok képtelenek
voltak. Eleinte kizárólag némajátékokat adtak elő, temetéseknél kifigurázták a
halottat; majd beszéltek is ahhoz, amit taglejtéseikkel bemutattak; apró
rögtönzésekkel állottak elő, melyek jóformán önálló darabokká nőtték ki magukat
(satura). 514., Livius Andronicus fellépése után eltüntek, de csak a
nyilvánosságból; a nép azontul is felkeresi őket, sőt a mai «Café
chantant»-okra emlékeztető mulatóhelyeken az urak is, ugy hogy bennök
gyökeredzik az olasz Paprika Jancsi (Pulcinello) vigjáték is. A középkorban
ujból felszinre jutnak, de részben más neveken.
Amint divatjuk a középkorban Olaszországból egész nyugaton
elterjedt, hozzánk is eljutottak mind a H., mind a mimusok. Az 1279-iki zsinat
szükségesnek látja megtiltani papi személyeknek a jokulátorok, H. és mimusok
előadásainak megnézését. A mulattatók e három neme közül a jokulátorok voltak a
legtisztesebbek, azokat istápolták a királyok is és az ő rendjük alkalmasint
nemzeti eredetü intézmény volt (l. Lantosok). A mimusok némajátékosok voltak,
legtöbbnyire vig alakoskodást adtak elő. A H. középen álltak a kettő közt,
amennyiben alakoskodtak is, énekeltek is tréfás dalokat és játszottak pórias
bohózatokat. Nálunk azonban e játékokból nem fejlett ki a szinészet; ugy
látszik, a H. mindig megmaradtak idegen komédiásoknak. Az első eset, hogy egy
hisztrió e foglalkozásáért földet kapott egy nagy urtól, egy 1337-iki
oklevélben fordul elő. V. ö. Sebestyén Gyula, Adalékok a középkori énekmondók
történetéhez.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|