(apologeták), kik a hitet védelmezik a támadások ellen.
Maguk az evangelisták voltak az első hitvédők, különösen szent János, ki a
gnosztikusok és dokéták ellen védelmezte Krisztus istenségét. Justin vértanu
párbeszédben Tryphóval azt bizonyítja, hogy az ószövetség az ujszövetségnek
előképe. Tertullian, Lactancius, Cyprian szintén a zsidó vallás szemrehányásai
ellen védelmezik a kereszténységet. Quadratus és Aristides Hadrian császárnak
benyujtott védőiratok szerkesztői; Sardesi Meliti, Miltiades és Apollinaris
Claudius Marcos Aurelius császárhoz intézik erkölcspolitikai védőirataikat. Ezekből
csak töredékek maradtak fenn. (Szir ford. Pitra Spicilegium Solesmense T. p.
II. XXXVIII-LV.) Justin apologiái teljes képét nyujtják a II. sz.
védőirodalmának. Az elsőt Antoninus Pius császárhoz, fiaihoz, a római tanácshoz
és a néphez intézte. Athenagoras (177) hasonló szellemü védőiratot intézett
Marcus Aurelius császárhoz; Tertullian (Apologeticum) a római birodalom
helytartóihoz fordul, Cyprian pedig Demetrianus előkelő rómaihoz, majd
Donatushoz, majd meg a bálványok hiuságáról is (De idolorum vanitate).
Tertullián következő védőiratokat is irt: Ad nationes; De idololatria; De
testimonis animae. Minucius Felix Octaviusának ir. Alexandriai Kelemen
Cohortatio ad Graecos és Stromata cimü irataiban a görög bölcselet
képtelenségeit és elégtelenségét bizonyítja irenikus módszerben. Origines
vitatkozó módszert használ. Tiruszi Methodius, az ifjabb Apollinaris Porphyrius
ellen irnak, műveik azonban, miként Porphyréi, elvesztek. Eusebius Bitinia
helytartója Hierokles ellen irt (303), Alexandriai Cyrill pedig 433. a
hitehagyó Julian ellen 18 könyvben, melyekből 8 elveszett. Lactantius
Institutiói, Eusebius Praeparatio evangelica cimü és Athanazius védőiratai,
Theodoret Curatio Affectionum Graecorum 1. XII. c. munkája a IV. sz. kiváló
apologiái. Ezekhez járul még Arnobiusnak a IV. sz. elején megjelent
Disputationes adversus nationes c. könyve. Az V. sz. hajnalán Orosius
történelmi védőiratot szerzett (Retractationes). Ezt követte Ágostonnak
nagynevezetességü munkája De civitate Dei (413-427-ig). Sevillai Izidor irta De
Fide catholica adv. Judaeos-t, mely irányban működtek Gregentius a VI. sz.-ban,
Leontinus a VII. sz.-ban, Anastasius a IX. és X. sz.-ban, Commenius Sándor
császár a XIV. sz.-ban. Ezek Keleten. Nyugaton lyoni Agobard 876. (De judaicis
superstitionibus), Maurus, Westminsteri Gilbert, Deutz Róbert, Venerabilis
Péter, Chatillon Gualterus, lyrai Miklós. Az iszlám ellen irtak: Damaszkuszi
János (Disceptatio Saraceni et Christiani), Abukara Tódor, Samonas, Kantakuzeni
János, Venerabilis Péter (a XII. sz. ez utóbbi Adversus nefandem sectam
Saracenorum). Majd meg föltüntek: szt. Anzelm, szt. Tamás, Nagy Albert, később
Pennaforti Rajmunk (megh. 1275), Martini Rajmund (Pugio fidei adversus Mauros
et Iuaedos), Savonarola és Turrecremata (az iszlám ellen), a viennei zsinat
(1311) után Ricold (Propugnaculum fidei adversus deliramenta Alcorani), Spina
Alfonz (Fortalitium fidei contra Judaeos, Saracenos aliosque christianae fidei
vinmicos, Argentorati 1471), Karthauzi Dénes, Cavalleria Péter, Cusa biboros,
Marsilius Ficinus és tanítványa Picus del Mirandole és Savonarola (megh. 1498.,
Triumphus crucis contra saeculi sapientes). Természettudományi szempontból irt:
Sabundi Rajmund. A XVI. sz. egyik legjelentékenyebb hitvédője volt Vives Lajos
(megh. 1540). A humanizmus irányát képviselték Ailly Péter, Gerzon János,
Melchior Canus Loci theologici cimü munkája, a hitvédelemtan alapkérdései és
módszerei felől irt kiváló fontosságu munka. Mornay Fülöp az első protestáns
hitvédő, ki a kereszténységet a hitetlenek ellenében védelmezte. Még
nevezetesebb ez irányban Grotius Hugo műve: De veritate religionis christianae.
Lugd. Bat. 1627., mely számtalan nyelvre lefordíttatott. labbadie
továbbfejlesztette Grotius munkáit (Sur la vérité de la religion chrétienne,
Rotterdam 1684).
Forrás: Pallas Nagylexikon