Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
hófúvás drift of sn...
hófúvás snowdrift

Magyar Magyar Német Német
Hófuvás... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Hófuvás

A vasuti közlekedést téli időben leginkább a H.-ok akadályozzák. A H.-ok keletkezését a bizonyos akadályok következtében előálló szélcsend idézi elő. Ezért a hó rendesen a kis bemetszésekben és ama pontokon kezd felhalmozódni, melyeken a bevágás végződik és a töltés kezdődik s melyet a vasuti ember null pontnak nevez, mert e ponton null magasságu a töltés és a bemetszés mélysége is nulla. Hazánkban a H.-ok olyan mértékben akadályozzák a forgalmat, hogy némely vidéken hetekig is szünetel az összes forgalom. Érthető tehát, hogy a vasutak mindent elkövetnek a H.-ok képződésének megakadályozására. Legegyszerübb eszközként a hósövényeket és a fából avagy kőből rakott hőfalakat tekintik, melyket a védendő vonalrésztől 16-20 méter távolságban állítanak föl. E sövények mögött, a vasut oldalán, a hó részben lerakodik, részben lejtőt képezve a szélnek olyan irányt ad, hogy az a szomszédos bevágásban nem csöndesedik többé meg.

Ugyancsak a szél irányának változtatásával igyekeznek a bevágásokban a hó lerakódását megakadályozni. Mindezekkel azonban eddig még nem voltak a vasutak a H.-ok ellen kellően védhetők, ugy hogy a hóeltakarító eszközök tökéletesbítésére törekesznek. A havat eddig nagyrészt a hóeke segítsége mellett munkásokkal lapátoltatják. A hóeke rendesen 4 kereken futó, vaslemezzel borított faállvány, melyet egy, szükség esetén két lokomotiv is tol maga előtt, hogy élével a havat áttörvén, azt két oldalra félretolja. A hóekével azonban nagyobb hosszban befujt bemetszéseket nem lehet áttörni, mert a hónak nem lévén helye a kitérésre, összenyomatik és áttörhtetlen jeges tömeggé tömörül. Ezért a helyes eljárás az, hogy a bevágásban a hó szilárdsága szerint több méter távolságra egymástól, néhány méter hosszban a havat a munkásokkal kilapátoltatják s csak ezután kezdik az áttörést. A munkálatok gyakran sikertelenek, ha a vihar dühöng és igen gyakran magát a hóekét s a toló mozdonyt is ki kell lapátolni a hóból.

Amerikában a Leslie-féle hólapátoló van használatban. Ezt szintén egy lokomotiv tolja maga előtt. A lapátos kereket egy külön gőzgép forgatja. A ferdén állított éles kések a havat metszvén, a hátuk mögött forgó lapátok közé dobják, melyek olyan gyorsan forgattatnak, hogy a havat 30-100 méterre is eldobják. A kerék mögött van egy négyszögü nyilás. Ennek ferde, éles fala a havat metszi és a késekre tolja. E gépet az utóbbi években egyszerüsítették és most már Európában is használják, sőt ujabban a m. k. államvasutak gépgyára is épített a M. Á. V. részére 2 darabot. Ezeknél a hóhányó gépnek nincsen saját kazánja, hanem a gőzt a toló lokomotiv adja. A hóhányó kerék hajtótengelye 20-25 cm. vastag és 4 csapágyban fekszik, mellső végén van a 2.8 m. átmérős hóhányó kerék, 12 drb 1 méteres acéllapáttal, a tengely hátsó végén pedig a kéthengeres álló gőzgéptől mindig ugyanegy irányban hajtott forgattyu. A hóhányó kerék burkolatán levő nyilás állása szerint a gép a havat jobbra vagy balra, jó távolra a pályától, tömör sugárban veti ki. A gép elejére erősített vágó lemez a sinek belső felén szükséges csatornát is kivágja, s ezért a váltók közelében, hogy bele ne akadjon, az egész kocsi elejét a belsejében fölállított két emelőkészülékkel fölemelik. Munkabirása oly nagy, hogy 3-4 méter magas fagyott hóban képes óránkint 2-5 km. hosszra is kitisztítani a pályát.

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is