Vilmos, angol fetső, rajzoló és rézmetsző, szül. Londonban
1697 dec. 10., megh. Leicester Fieldsben, London közelében 1764 ok. 26. Gamble
Illés ötvösnél tanulta meg a vésést és csakhamar a rézmetszésre adta magát.
Thornhill magán akadémiáján sajátította a festés elemeit, eleinte főleg
arcképfestéssel foglalkozott, majd szatirikus képeivel kora erkölcstelenségét
kezdte ostorozni. Leggyöngébbek komoly tárgyu történeti képei, a Szt. Pál
prédikál; Szt. Pál Felix előtt; Mózes a gyékénykosárban; A könyörületes
szamaritánus és a Bethesda-tó a londoni Szt. Bertalan-kórház lépcsőházában, de
vmennyi között aggkorából való műve: Sigismonda, kivégzett férjének,
Giuscardónak szivével (1759). Művészi szempontból legtökéletesebb művei, az
angol művészi szellem legjellemzőbb képviselői az arcképek, melyekben az
ábrázolt személyek képét csodálatraméltó keresetlenséggel, természethűséggel
adja vissza. Leghiresebb arcképei: saját arcképe a nagy kutyával (London,
nemzeti képtár); Coram kapitány arcképe (Foundling-Hospital); a halálraitélt
Lovat lord képe (South Kensington muzeum); Garrick III. Rikárd szerepében
(Duncombe Park); a genreszerü, bámulatos virtuozitással megfestett Halárus
leány (The shrimp girl, Leigh-Court gyüjtemény Bristol mellett). Legjellemzőbb,
legeredetibb és legismeretesebb, még ma is népszerü művei szatirikus életképei,
olajfestmények, melyeket maga metszett rézbe is. Hirnevét ezen a téren 1723.
alapította meg. The Harlot"s progress (Egy kéjhölgy élete) c. 6 képből
álló sorozatával; ezt követte A modern midnight conversation (Puncstársaság,
Petwort); 1735. jelent meg The rake"s progress (Egy kéjenc életpályája) 8 lapja
(eredeti festmények a londoni John Soane gyüjteményben); azután The poet in
distress (A költő nyomorusága, 1736, Grosvenor-House Londonban); Strolling
actresses in a born (komédiásnők a pajtában); The enraged musician (A dühöngő
muzsikus, 1741). Legtökéletesebb sorozata a 6 képből álló Mariage ala mode
(Divatos házasság, 1745; London, nemzeti képtár). Későbbi szatirikus képei: The
effects of industry and idleness (A szorgalom és a lustaság következményei,
1747); Southwark fair (A southwarki vásár); The march to Finchley (Menet
Finchleybe); The gate of Calais (Calais kapuja); The stages of cruelty (A
kegyetlenség fokai, 4 lap); Four prints of an election (4 kép egy parlamenti
tag választásáról); The times (Az idők folyása). H. ezen műveinek a célzata nem
tisztán művészi; korának erkölcstelenségét, politikai félszegségeit ostorozta,
javítólag akart hatni. Azért már maga H. föliratokkal látta el képeit és sokan
foglalkoztak magyarázatukkal. Ilyen magyarázatok: Lettres de Mr. *** a un de
ses amis a Páris, pour lui expliquer les estampes de M. H. (Páris 1746); J.
Frusler, H. moralised (London 1768); J. Ireland, H. illustrated (London 1791).
Legkitünőbb magyarázója G. C. Lichtengerg: Ausführliche Erklärung der H.-schen
Kupferstiche (Göttinga 1794). H. a festészet elméletével is foglalkozott. Hires
volt az analysis of beautiy c. műve, melyben a hullám- v. kigyóvonalat
állította oda «szépségvonal»-nak. (Egyéb irataival uj kiadás Complete works
including the analysis of Beauty, London 1838). Életének utolsó éveit
elenségeivel folytatott örökös viszálykodásban, elkeseredettségben töltötte.
Reprodukciók: The Original and enuine Works of William H. (atlasz, London
1790); Graphic Illustrations of H., etc. (2 köt., London 1794-99); The Works of
W. H., from the original plates (atlasz, London 1822); The Works of W. H.,
reproduced in permanent photographs (2 köt., London 1872); J. Ireland and J.
Nichols, H"s Works; with Life and Anecdotal Descriptions of his Pictures (3
köt. London é. n).
Forrás: Pallas Nagylexikon