Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
Hőléggép... ----

Magyar Magyar Német Német
Hőléggép... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Hőléggép

(Bénier-féle), oly motor, melynek mótorikus erejét a felmelegedett égési termékek nyujtják. A gép, teljesen elzárt kályhájában kokszot égetnek, melyben az égés számára szükséges levegőt a vizszintesen fekvő henger dugattyuja nyomja. A benyomott levegő a tüzelő anyagból fejlődött gázokkal együtt erős melegedés folytán tágul s a tüztér felső határát alkotó függőleges mozgásu dugattyut felnyomja, melynek mozgását himba viszi át a forgatóra s a nagykerékre.

Midőn a dugattyu már csak néhány milliméterre áll felső váltó pontjától, megnyilik a gép oldalán fekvő kiömlő-szelep s az égési termények az alatt, mig a dugattyu lefelé jön, a szabadba ömlenek. Midőn pedig a dugattyu alsó váltópontjától 3-4 mm.-nyire áll, a kiömlő szelep bezáródik s megnyilik az a szelep, mely a levegőt a nyomóhengerből a tüzkamrába nyomja. A benyomott levegőnek egy része fölfelé ágazik s a nélkül, hogy a tüzet érintené, felmegy a henger közepén levő körcsatornába s megtölti ott e mellett a dugattyu és henger között levő keskeny üreget is, mely abból származik, hogy a dugattyu alsó része körülbelül 2 mm.-rel vékonyabb, mint a felső része. Ezen hidegebb légréteg több kiváló előnyt nyujt; nevezetesen megakadályozza, hogy az égési termények között levő korom és szénrészek a henger dörzsölt részéig jussanak, nem engedi a meleg levegőt a henger és dugattyu falai között átfujni, amennyiben sürübb, mint amaz, tehát nem fér oly keskeny nyiláson át, mint a meleg levegő és végre a henger hütésére is kedvező befolyással van, annyira, hogy a henger felső részét nem is kell vizzel hütenünk. A gép munkája a tüztéren átbocsátott levegő mennyiségével változik, melyet centrifugal regulátor szabályoz. Ha kevesebb levegő mehet a tüzön át, a munka kisebb lesz s megfordítva. A regulátor a himba-oszlopának belsejében van elhelyezve s onnan alkalmas kapcsolattal egy fojtószelepet zár, midőn a gép sebesebb forgásba jön és nyit, midőn a gép lassabban kezd forogni.

A tüzelőanyagot, melyet diónagyságu egyenletes darabokra tördelve használnak, külön e célra készített készülékkel a gép maga dobja a tüztérbe, mivel azonban a tüzkamrának a bent uralkodó nagy nyomás miatt légmentesen zártnak kell lennie, a kamra nyilása előtt egy vájt tolattyut mozgat a gép, melyet a fedő a kamara csatornájára szorít. A tüzelőanyag darabokat a tartóból forgó kerék emeli ki s a fedő tölcsérbe önti, honnan, midőn a tolattyu vájatával a tölcsér alá kerül, a vájatba és onnan, midőn a tolattyu vájata a tüzkamra csatornája fölé jut, hol már a külső levegőtől a fedő elfedi, a tüzkamrába hull. A hütőviz a tüzkamrát körülfogó üreg alsó részén ömlik be s felül körülbelül 60 °C. mérséklettel folyik el. A levegőt nyomó henger dugattyuját himba mozgatja, melynek ingó pontja a gép alzatán van, felső végét pedig a forgatótengely villásnyomatu hajtóruddal mozgatja, mely a forgató csapját a felső himba hajtórudjának feje mellett fogja át, a tolattyut pedig a főtengelyre ékelt excentrikus korong kétkaru emelővel mozgatja hátra, előre pedig két tekercsrugó huzza. Ugyanily excentrikus korong mozgatja a kiömlő szelepet is, a gép másik oldalán vizszintesen fekvő kétkaru emelővel. Ezen korong mellett két zsinór kerék van a főtengelyen, melyek közül az egyik a regulátort, a másik pedig a kokszmerítő kereket forgatja.

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is