Horák
(gör. horai, lat. horae), a természetbeli rendnek
személyesítői, akik az évszakok rendszeres változásait meghozzák. Homerosnál,
aki még sem származásukról, sem nevükről nem szól, Zeusnak a szolgálói, akikre
az égnek kapui vannak bizva. Hesiodos már Zeus és Themis leányainak mondja
őket, akik a mezei munkák őrei s neveik: Eunomia (jó rend, törvényszerüség),
Dike (jog) és Eirene (béke); oly elnevezések ezek, amelyekből láthatni, hogy
ekkor már határozottan mind a természeti, mind az erkölcsi rend
személyesítéseinek fogták fel őket. Különösen áll ez Dikéről, aki a törvényes
rendnek őre s miként anyja, Themis, Zeusnak oldalán ül, ugy ő viszont megviszi
a hirt Zeusnak minden földi jogtalanságról, hogy a legfőbb isten büntetést
szabjon rájok; sőt a tragikusok az Erinysekkel egyforma boszuló szellemnek
festik Dikét. Athénben régente két horát tiszteltek: Thallót (virágzó), a
tavasznak, és Karpót (gyümölcsadó), a nyárnak v. ősznek személyesítőit, bár
vannak, akik még egy harmadikat is fölvesznek, t. i. Auxót (növesztő). Eirenét
egész külön tisztelték Athénben s a vásártéren ércszobrot is emeltettek neki
Kaphisodotos művésszel, amelynek egy utánzata Münchenben látható (az eredeti
nincs meg) s melyen Eirene a kisded Plutost (gazdaság) tartja a karján. Később
mindenütt négy horát tiszteltek az esztendő négy szakához képest, s a művészet
is a nekik megfelelő attributumokkal ábrázolta őket. A műemlékeken finom,
gyenge, lebegő lényekként jelennek meg, virágokkal és gyümölcsökkel ékeskedve,
gyakran a káriszok (Gratiák) és más istenek (Aphrodite, Apollon, Helios)
társaságában. Említésre méltó, hogy a tavasznak még külön horája is volt:
Klorisz (zöldellő), Zefyros (szél) neje, a virágok istene; ez a római Florával
azonos.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|