(Huguenots) néven, körülbelől 1560 óta, a franciaországi
reformátusokat értették, akik azelőtt lutheránusok, religionnaires,
Christaudins neveken voltak ismeretesek. A H. név valószinüleg Genfben
keletkezett, amikor a genfiek a szavójai hercegek ellen folytatott szabadságharcukban
segítségül hivták a helvét szövetkezett kantonoka, az Eidgenossenschaftnak
egyikét, a bernieket, kik már ekkor (1535) reformátusok voltak s csak azon
egyik feltétel alatt mentek Genf segítségére, ha megengedtetik nekik az
evangeliom szabad prédikáltatása s a református istentisztelet tartása. Igy
aztán a genfiek előtt az Eidgenossen vagy hibásan kiejtve Eygenots szó annyit
is jelentett, mint református; és minthogy később a reformációnak
franciaországi hivei szoros összeköttetésbe jöttek Kálvinnal s a genfiekkel -
kik már ekkor hasonlókép tagjaivá lettek a helvét Eidgenossenschaftnak - azért
ellenségeik elnevezték őket H.-nak. A H. egyház történelmének főbb mozzanatai a
következők: Luther vallásjavítási tanai mindjárt az első években ismeretesekké
lettek Franciaországban, ahol különben is Vald Péter és a valdensek Luther
előtt több mint 200 évvel ugyanoly szellemben és irányban működtek, mint a XVI.
sz. reformátorai. A király, I. Ferenc (1515-1547), ha humanisztikus
műveltségénél fogva s Navarrai Margit, Beatrix esztei hercegné befolyása
következtében, néha hajlott is a reformáció felé, de legtöbbször részint
vallásos nevelése, politikai érdekei, a pápai székkel való szövetkezései
következtében eltürte a reformáció hiveinek erőszakos zaklattatását, és kivált
1535 után azzal is igyekezett az ő katolikus igazhitüségét bebizonyítani, hogy
egy eretnek-üldöző törvényszéket állított fel, az ugynevezett Chambre
ardente-t. Utóda, II. henrik (1547-1559) alatt, jóllehet az üldözések egyre
fokozódtak, s az ellenreformáció élére oly férfiak álltak, mint Montmorency
herceg, Guise Károly rheimsi bibornokérsek (1524-74), ennek testvére, Ferenc
tábornok, azért, a religionnaires-ek száma 1558. már 400 ezerre emelkedett,
élükre állván ezeknek Bourbon hercege Antal, Albert Johanna férje és Condé
hercege Lajos, továbbá a harcedzett Coligny tábornok. Az első nemzeti
zsinatukat 1559. tartották, amidőn a lutheri iránytól egész határozottan a
genfi reformációhoz csatlakoztak, amennyiben a Kálvin egyik tanítványa, Chandieau
által fogalmazott hitvallást (Confessio Gallicana-t) fogadták el, az isteni
tiszteletet, egyházfegyelmet és szervezetet illetőleg teljesen Kálvin szigoru
puritán és preszbiteriális elveit juttatták diadalra. II. Ferenc uralkodása
alatt (1559-60) a két Guise herceg vezette az ország kormányát. Szigoru
rendeletek jelentek meg az eretnekek ellen; amely házban reform. vallásos
összejövetelek tartatnak, lerombolandó, az összejövetelen résztvevők halállal
büntetendők; midőn pedig a Guisek hatalmának megtörése végett keletkezett
amboisei összeesküvés felfedeztetett, tömegesen végeztettek ki H.-k. IX. Károly
trónraléptekor (1560-74) az uralomvágyó anyakirályné, Medici Katalin a
Guisektől szabadulni óhajtván, a H.-k felé hajlott s főként Hospital M. (l. o.)
kancellárja tanácsára azoknak némi kedvezményeket nyujtott; igy megengedte,
hogy Poissyban (1561 szept. 9.- okt. 13.) vallásértekezlet tartassék, melyen
többek közt megjelent Béza (l. o.) és Vermigli Péter, s néhány németországi
lutheránus teologus is. Ezen értekezlet eredménye a januárusi vagy st. germaini
ediktum lett, mely a városok falain kivül a H.-knak szabad vallásgyakorlatot
biztosított. De mégis Guise Ferenc Vassy városkában több H.-t lemészároltatott
(1562 márc. 1.), mely mintegy jeladásul szolgált az első vallási háborura; ezt
az amboisei béke zárta be, mely néhány városnak, többek közt Párisnak is
kivételével, szabad vallásgyakorlatot biztosított. A második vallásháborut a
lonjumeui béke zárta be, mely főbb vonásokban a januáriusi ediktum pontjait
elevenítette fel (1568). Néhány hónap mulva kitört a harmadik háboru, az ezt
berekesztő st. germaini békekötés (1570) mejdnem teljes vallásszabadságot adott
a H.-nak s egyszersmind annak biztosítására több várat engedett birtokukba, p.
La Rochellet. Hogy ezen örökös belháboruknak végét szakítsák s a békét
megszilárdítsák, a H.-k fejének, Navarrai Henriknek (Bourbon Antal fiának)
eljegyzték IX. Károly nővérét, Margitot; az esküvőre kitüzött időt (1572 május)
a vőlegény anyjának, Albert Johannának hirtelen, valószinüleg kesztyüvel
történt megmérgeztetése folytán bekövetkezett halála miatt aug. 18-ra
halasztották. A lakodalmi ünnepély 6-ik éjjelén, Bertalan-napra virradólag
(aug. 23-24.) megkezdődött Párisban, azután szerte egész Franciaországban a
H.-k mészárlása (l. Bertalan-éj). A H.-k ezen nagy veszteségük dacára ismét
fegyverre keltek vallásuk védelméül s az 1573. megkötött boulognei békével
ismét biztosították maguknak azon jogot, hogy egyes városokban szabadon
gyakorolhatták vallásukat. III. Henrik uralkodása alatt (1574-89) még öt ujabb
vallásháboru dulta az országot, mely belháboruk alatt az ifjabb Guisek (Ferenc
tábornok 3 fia) oly nagy hatalomra tettek szert, hogy maga a király is
elnyomatva érezte magát általuk, azért azoknak kettejét orozva meggyilkoltatta;
ellenfeléhez, Navarrai Henrikhez közeledett, ki a párisi vérnász alkalmával a
kat. egyházba való áttéréssel életét megmentette, de később a H.-khoz ismét
visszatért s azoknak élére állott; e miatt a király is orozva megöletett, és
most már (1589) Navarrai vagy IV. Henrik - s benne a Bourbon-család - ült a
királyi székbe, miután a még négy évig folyt belháboruban több fényes győzelmet
nyert a katolikusok felett s miután ujból áttért a kat. egyházba. Ez 1598. a
nantesi ediktum kibocsátása által a H.-knak, Páris és más négy nagyobb város
kivételével, az egész országban szabad vallásgyakorlatot, hivatalviselhetési
jogot biztosított, valamint meghagyta kezükön az eddig birt várakat s erődöket.
A Ravaillac tőre által elvérzett IV. Henriket követő XIII. Lajos alatt
(1610-1643) ismét aggasztóvá lett a H.-k helyzete; Richelieu bibornok-kancellár
váraikat elfoglalta, politikai hatalmukat megtörte; igaz, hogy a nismesi
ediktumot (1629) kiadta részükre XIII. Lajos, de XIV. Lajos hosszu uralkodása
alatt (1643-1715) minden jogaiktól megfosztattak; a nantesi ediktum
eltöröltetett, a dragonosok erőszakoskodásai, a börtönök s kegyetlenkedések sok
ezer H.-t áttérítettek a katolikus egyházba, még többeket - némelyek szerint
mintegy 3 milliót - Svájcba, Brandenburgba, Angliába való kivándorlásra
kényszerítettek; ismét mások, az u. n. camisardok a cevennesi bércek között
évtizedeken át fanatikus harcot vivtak hitükért. A XVIII. sz.-ban már csak
titokban erdőkben, barlangokban, a pusztákban gyakorolhatták a H.-k vallásukat;
a bujdokló lelkészek közül (Pasteurs du desert) akiket elfoghattak, halállal
lakoltak; mignem a század közepén felébredt szabad bölcsészeti irány, még
inkább a nagy forradalom, véget vetett a sok zaklatásnak.
Forrás: Pallas Nagylexikon