Hullámtörő
erős töltés, mely a tengeri kikötőkben levő hajókat
védelmezi a hullmázás káros hatásától. A kikötőben ugyanis a viznek nyugalomban
kell lennie, illetve a viz mozgása csak oly mérvü lehet, hogy aki- vagy
berakodás céljából ott horgonyzó hajókat ne mozgassa; mert máskülönben ezek
egymáshoz vagy a rakodó falaihoz ütődvén, megsérülnének. A szelek és viharok
okozta hullámzó mozgásnak tehát nem szabad a kikötőbe bejutnia, mert ez nagyobb
viharok alkalmával egyértelmü volna az ott horgonyzó hajók tönkrejutásával. A
H. tehát arra szolgál, hogy elzárja a hullámok elől a kikötőbe vezető utat:
miért is ennek azon oldala felől van rá szükség, amerről a nyilt tengerre
közlekedik; mert csak innenről jöhetnek veszélyes hullámok. Amerről a kikötőt
előrenyuló szárazföld védi, oda szokták a kikötő bejáratát elhelyezni. Ha e
természetes védelem hiányzik, vagy ha egyéb más okból magán a H.-n kell a
bejárat számára nyilást hagyni, ott ez előtt megfelelő távolságban (hogy t. i.
a hajóknak a kikötőbe való kényelmes bejutását ne akadályozza) egy másik H.-t
is kell készíteni; melynek oly hosszunak kell lennie, hogy az oldalról jövő
hullámok se juthassanak be a kikötőbe. A H. kőhányásból (a töltés helyén a
tengerbe hányt kisebb-nagyobb kődarabokból) áll, melynek kersztszelvénye olyan,
mint a szárazföldi töltéseké. Azon különbséggel mégis, hogy belső oldalát
rakodóul is lehet használni; miért is felső része függélyes falazatból készül,
hogy a hajók mellé állhassanak. Külső lejtőjét, melyet jobb minél kevésbé
meredekre készíteni, több tonnányi súlyu természetes zömökkel való burkolás
által kell a megbontástól megvédelmezni, minthogy a hullámcsapás okozta
lökésekben óriási erő rejlik. A zömök legsúlyosabbak a vizszin közelében, mert
a hullámzás hatása itt legerősebb.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|