Henrik, norvég drámairó, szül. Skien norvég városkában 1828
márc. 28. Atyja kereskedő volt. Családja egy ideig jómódban élt, később, I. 5
éves korában, elszegényedett. A család balsorsa maradandó nyomokat hagyott a
gyermek lelkében, a pesszimisztikus világnézet csiráit ojtva belé. 16 éves
korában Grimstadtban gyógyszerészetet kezdett tanulni. De lelkében társadalmi
helyzetét messze tulhaladó vágyak éltek már és kritikus elméjét hamar munkára
ébresztették a kis városok félszegségei. tanulni akart. 1848., amikor a
slezvig-hosteini háboru kitört, a husz éves ifju szenvedélyesen izgatott a
németek ellen. Látva, hogy honfitársai semleges állást foglalnak el, s a
dánokat magukra hagyják, mély megvetéssel el a gyenge, gyáva, kicsinyes lelkü
társadalom ellen. E nézete napról-napra elkeseredettebb alakban nyilatkozott
meg, mig utoljára nagyon is kiélesedett az ellentét közte és környezete közt, s
a csöndes, visszavonultan lő ifju az egész társadalomban ellenségét látta.
Tanulmányaiban Cicero és Sallustiushoz érve, Catilina nyerte meg legjobban
tetszését. Nem törödött azzal, milyen volt az ügy, amit e rendbontó fiatal
ember szolgált, ő csak azt látta, hogy hatalmas ellensége volt az u. n. «jobb
társaságnak» és hősévé választotta. Ez lett eszköze, hogy a grimstadiaknak, de
más szélesebb köröknek is szemökbe vágja ferdeségeiket. Hevével együtt nőtt
tehetsége, mig végre utat tört magának a drámai költés formájában. Ez a forma
lehetővé tette neki, hogy Catilina jellemét megfessen, hogy megmutassa, mint
szülemlettek meg törekvései a körülményekből, s magyarázhassa, miért kellett
legyőzetnie: a saját erkölcsi gyengesége s környezőinek a nyomorult
gondolkodása miatt, s mind e két ok a társadalom romlottságából folyt. A
Catilina vezéreszméiben, alakjaiban I. egész későbbi költészetének a jellemző
vonásai megvannak. «Az emberiség és az egyén tragédiája és komédiája egyszeres»:
ez az ő költészetének a tárgya, célja az igazságszolgáltatás és az igazság
keresése. Catilina csak még jobban elmérgesíté a társadalommal szemben fennálló
viszonyát, de egyéb eredményt nem igen hozott. Alig 30 példány kelt el belőle.
Itt-ott azonban figyelni kezdtek a fiatal gyógyszerészre, ki e műve
megjelenésének évében (1850) végre egyetemi hallgatóvá lett. Tanulmányait
szegénysége miatt csakhamar félbe kellett szakítania, s az iróskodás felé
fordult. Megirta az egyfelvonásos Kaempehöjen-t. 1851. az Andhrimmer hetilapot
alapította meg Kristianiában. Költői muzsája ekkor már számos jóbarát gyüjtött
köré. Ennek köszönhette, hogy 1852. Ole Bull meghivta az általa alapított
bergeni nemzeti szinházi igazgatójává és költőjévé. Ugyanez évben uj állása
érdekében tanulmányutat tett a külföldön. Föladata volt: minden évben egy
drámát irni meg a szinház számára. 1857-ben a kristianiai norvég szinház
igazgatójának hivták meg. 1862-ig maradt ez állásában. Ez idő alatt nősült meg
(1858). 1864-ben a kristianiai szinház bukása után Rómába utazott. Itt érte az
a kitüntetés, hogy a storthing 1866. költői évdíjat szavazott meg neki. Rómából
1868. Münchenbe, majd innen Drezdába utazott, később pedig 1875. vissza Rómába.
1885. meglátogatta hazáját, ahonnan ujra Rómába utazott vissza. Hosszu ottlakás
után Münchenbe, majd Berlinbe ment, ahol 1891-ig lakott. Ez idő alatt látogatta
meg Budapestet is. 1891. visszaköltözött hazájába, s azóta Kristianiában él.
Hosszu utazásai mindmegannyi önálló korszakot jelölnek költészetében. Drámáit
időszakilag és tartalmuk szerint három nagy periodusba oszthatjuk: történelmi
drámák, drámai költemények, és modern társadalmi drámákra. De mindegyikben ott
van a fennálló társadalmi rend visszaélései ellen föllázadó szellem, az éles
kritika, sokszor a maró gúny, abba a ködös, határozatlan légkörbe burkolva,
amely annyira jellemzi I. költészetét, s amely rányomja alkotásaira az
élethűség bélyegét. Történelmi drámái közé tartoznak: Catilina (1850); Gildet
paa Solhoug (1856); Fru Inger til Östrât (1855); Haermaendene
paa Heldeland (1858); Kongsemmerne (1864); Kejser og Galilaer (1873). A második
periodus drámai költeményei: Kjaerlighedens Komedie (1862); Brand 81866); Peer
Gynt (1867). Modern prózai szinművei: De Inges forbund (vígjáték, 1869);
Samfundetes Stötter (1877); Et Dukkehjem (1879); Gengangerne (1881); En
folkefiende (1882); Vildanden (1884); rosmersholm (1886); Fruen fra Havet
(1888); Hedda Gabler (1890); Bygmester Solness 81892); Klen Eyolf (1894).
Drámáin kivül sok költeményt is hirlapi cikkeket irt. E költeményekben,
amelyeket Digte cim alatt adott ki 1871., lelkes hangon kel védelmére az északi
népek testvériesülésnek. Drámáitól sok birálója megtagadja a szinpadra
termettséget, vannak akik csak dramatizált regényeket látnak bennök. De egy
megmarad bennök: az igazság éles, üde levegője és az igazi, megrázó erő. Ködös
világa, sokszor komor levegője dacára még nálunk is maradandóan gyökeret vertek
művei, gondolatai. Darabjai közül néhányat előadtak és lefordítottak, s az
«Ibsen-irodalom» nálunk is előkelő képviselőkre talált. Magyar nyelvre
lefordították a következőket: A társadalom támaszai; Az ijfuság szövetsége;
Rosmersholm, Lázár Béla dr.; Nora (Et Dukkehjem), Reviczky: A nép ellensége,
Vikár Béla; a kisértetek, Malonyai Dezső; Eyolf, Baján Miksa. Heinrich Gusztáv
dr., Lázár Béla dr. és mások számos, részben önálló, részben hirlapok és
folyóiratokban megjelent értékezések és essayk tárgyává tették a norvég
drámairót és költészetét.
Forrás: Pallas Nagylexikon