oly irodalmi termékek, amelyek a tanuló ifjuság
magánolvasmányaiul szolgálnak. Céljuk, hogy gyönyörködtető s egyszersmind
oktató mulatság által öregbítsék az ifjuság általános műveltségét, hogy üdülést
nyujtsanak az ifjuságnak az iskolai munka után s mégis észrevétlenül
kiegészítsék az iskola munkásságát. Azok az olvasmányok tehát, melyek az
iskolában az irodalmi s más egyéb tanítás alapjául szolgálnak, ma már ide nem
sorozhatók, jóllehet régebben e kétféle olvasmány között különbséget nem
tettek, amennyiben az ifjuság okulására és gyönyörködtetésére rendelt iskolai
olvasmányt forgatták a tanulók az iskolai időn kivül is. Az utóbbi értelemben
vett I., amelyeknek nyoma a messze hajdankorban vész el, nem külön az ifjuság
számára készültek, hanem a nép- és műirodalom termékei közül voltak válogatva.
Ilyen volt p. a Si-King a khinaiaknál, az a népdalgyüjtemény, amelyet maga
Confucius állított egybe az ifjuság számára; ilyen a 43 meséből álló Hitopadeza
az indeknél, amely ősrégi népművekből volt összeszedegetve és az ifjuság
felfogásához mérten átdolgozva. A homerosi hősköltemények is ilyen I. számba
mennek. A rómaiaknál ugyancsak Homeros és Virgilius voltak a legkelendőbb I., a
keresztény világban pedig a legendák s a biblia. Ebből kitünik, hogy előbb az
ó- és a középkorban külön az ifjuság számára készült irodalom nem volt, hogy az
ifjuság olvasta azt, amit felnőttek olvastak. Ezzel be is érte az «egykönyvü»
kor, mely az olvasáson nem igen kapott. A könyvnyomtatás feltalálása által
azonban az irodalmi termékenység nőttön-nő; nagy nemzeti irodalmak keletkeznek,
amelyeknek termékei nem oly egyszerü naivak, mint az ó- és középkor
elmeszüleményei, hanem messze fölülhaladják a gyermeki felfogást. S mivel az
olvasás a felnőtteknél mind általánosabban és mélyebben érzett szükség lett s
mivel ezt a szükség érzelmet a gyermekekbe is beakarták ojtani, de az irodalmi
termékek közt nem volt, ami által velök az olvasást megkedveltessék:
készítettek külön gyermekolvasmányokat. Ime igy keletkeztek a modern I.,
amelyek kétféle irányuak: vagy költött művek az ifjuság szórakozására,
mulatságára és gyönyörködésére szánva, vagy pedig a reális világból merített
tárgyat tartalmaznak, bevallott oktatási célzattal. Ez utóbbiakhoz tartoznak az
utleirások, felfedezések, természetrajzi, természettani, kémiai, technologiai s
több tartalmu I.; amazokhoz pedig mesék, mondák, elbeszélések, ujabban költői
remekművek, mint époszok, drámák, sőt regények is «in usum Delphini»
átdolgozva. A pedagogiai szakkörök különösen kikelnek az ifjuság számára külön
készült elbeszélések, az u. n. gyermekregények ellen, mivel tulságosan ingerlik
a fantáziát és az idegeket s ezáltal az ifjuságot enerválják, mivel értéktelen
dolgokkal táplálják a szellemet s mert, hijával lévén minden széptani
qualitásnak, ferde irányt adnak az ifju olvasó izlésének. Annál inkább ajánlják
a kellő gonddal megválogatott népköltési termékeket: népmondákat, népmeséket,
legendákat, továbbá megfelelő átdolgozásban a világirodalom naiv époszait s
egyéb költői remekműveket, amelyek naiv egyszerüségüknél fogva szellemi
rokonságban vannak az ifjui lélekkel.
Forrás: Pallas Nagylexikon