Ima
v. imádság, tág értelemben a legfelsőbb lény, isten iránti
hódolatunk bárminő nyilvánítása. Ebben az értelemben minden vallásos cselekedet
I., tehát az áldozatbemutatás is, az ünneplés, az isten tiszteletére végzett
munka stb. Szoros értelemben az I. a léleknek istenhez való felemelkedése, mely
által az ember a legfelsőbb lény tökélyeit megismeri, előttök tisztelettel
meghajol, s tőle való feltétlen függését átérzi és bevallja. Módjára nézve
kétféle az I.: észbeli (mentalis), mely vallásos érzelmektől áthatott
gondolkodásban áll, anélkül, hogy szavakban nyilvánulna; szóbeli (oralis),
melynél az áhítatos gondolkodás szavakban is nyilvánul. Tárgyára nézve: a)
dicsérő, b) hálaadó, c) könyörgő, d) engesztelő; aszerint, amint istent az ő
tökélyeiért magasztaljuk, vagy neki a vett jókért hálát adunk, v. ujabb
jótéteményeket kérünk, vagy végre vétkeink bocsánatáért esedezünk. Keresztény
erkölcstan szerint az I. szükséges az üdvösségre, mivel Krisztus és az
apostolok az imádságot sürgették, s példájokkal is ajánlották. A katolikus
egyház közelebbről határozza meg e parancsot, kijelentvén hiveinek az imádkozás
idejét. E szerint azok imádkozni tartoznak az istentisztelet alatt, reggel és
este, déli és esti harangszóra, evés előtt, evés után, szükség, különösen
életveszély idején. Ugyancsak a katolikus egyház erkölcstana szerint a jó
szándék mehet, s ilykép az egész élet érdemszerzővé válhatik.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|