l. János, kanonok, filozofiai iró, született Nagy-Fügeden
(Heves vmegye) 1790 jul. 28-án, megh. Budapesten 1832 máj. 12. Tanulmányait
Gyöngyösön és Egerben végezte. 1813. pappá szenteltetett, s teologoiai doktorrá
lett. 1812. az egri liceum könyvtárának őre, 1814. a növendékpapság
hittudományi felügyelője és 1816 óta a káptalan káplánja lett. Néhány év mulva
a pesti egyetemnél ürességben levő bölcsészeti tanszékre emeltetett s e
minőségében két izben, 1826-27. és ismét 1827-28. vezette a bölcsészeti kar
dékánságát. 1827. Heves vmegye táblabirája lett. Az akadémia igazgató tanácsa,
azonnal annak megalakulása után, 1830 nov. 17. rendes taggá nevezte ki a
bölcsészeti osztályban, s mint ilyen haláláig nem szünt meg osztályabeli
dolgozataival, s a filozofiai szótárhoz tett előkészületeivel helyét hasznosan
betölteni. Hallgatói hálás tisztelettel kiséték emlékét, s tanítványai egyike,
Tóth Lőrinc emlékódát helyezett koporsójára. Nagy munkái elseje s a következők
latin nyelven vannak irva, cimeik: Amicum foedus rationis cum experientia, seu:
philosophia crisi recentissima deducta (Pest 1818-24). E 4 kötetből álló művére
következik a Logica novis curis edita (1824); a Metaphysica pura cum historia
eiusdem (1825), a Metaphysica applicata (1825) s az Aretologia (1829) ujított
átdolgozások, latin nyelven. Logikáját ismét ujból átdolgozva, még 1830. is
ujra kiadta. Azontul magyar nyelven irt. Művei: A gondolkozás tudománya (a
bölcsészetnek első darabja, 1829) és Az észmérés tudománya (a bölcselkedés
második darabja, 1830), végre tanítványai kezébe adta még Az ifju bölcselkedőt
(1830). A m. tud. akadémián Szilasy János bölcsészeti osztályi rendes tag
tartott fölötte emlékbeszédet.
2. I. Sándor, irodalomtörténetiró és nyelvész, szül.
Hegyköz-Pályiban (Bihar vm.) 1820 aug. 6. 1831-34. egy nagyváradi
magán-gimnáziumban tanult; 14 éves korában Debrecenbe ment a bölcsészeti
tanfolyamra (körülbelül a mai VII. oszt.), ahol Arany Jánosnak volt
osztálytársa. Alig volt 19 éves, midőn 1840. már végezte a jogi és teologiai
tanfolyamot. Ezalatt szorgalmasan tanulta mind a klasszikai, mind a modern
nyelveket. Akkor rektoriára ment Mező-Keresztesre (Bihar várm.), ahol három
évig maradt. Itt érte a hódmező-vásárhelyi gimnázium meghivása tanári állásra,
melyet el is foglalt 1843 őszén s 1847-ig töltött be. Egészsége megrendülvén,
ujra a papi pályára lépett át s mint segédlelkész működött Gyomán két évig.
Akkor meghivták a hódmező-vásárhelyi gimnázium igazgatójának, mint annál
nagyobb készséggel fogadott el, mert a papi pályán a nyilvános szónoklást
terhesnek találta. A szabadságharcban három cikkével vett részt, melyek a
Kossuth Hirlapjában jelentek meg. Ez volt első irodalmi fellépése. Nyomósabb
irói munkásságra az akkor rendszeresített iskolai értesítők szerkesztése adott
neki alkalmat. Így irta meg a hódmező-vásárhelyi gimnázium első tudósítványában
1853-54. az iskola történetét, a későbbiekben. Észrevételek a gimn.
nyelvtanítás körül (1854-1855); A részesülőkről (1855-56) stb. Nyelvészeti
értekezései feltünést keltettek s Hunfalvy Pál felszólította a Magyar
Nyelvészet munkatársául. E folyóiratban jelent meg egyebek közt a görög és
latin igeidők összevetve a magyar igeidőkkel c. értekezése, melynek alapján az
akadémia 1858 dec. foglalta el A magyar szógyök mivolta és nemes sajátságairól
cimü értekezésével (Akadémiai Értesítő 1859). Amellett az egyházi és iskolai
életről is cikkezett a Prot. egyh. és isk. Lapban. 1860. egyszerre kapott meghivást
a sárospataki és debreceni kollégium tanári székére. Debrecent választotta,
ahol a felső osztályokban a latin és görög nyelv tanára lett, mig 1862. a
nyugalomba vonult Lugossy József helyére lépvén, a magyar irodalom és
nyelvészet tanítását és a könyvtárnokságot vette át. Itt munkásságának
szélesebb tere nyilt. Amellett, hogy nagyobb tanulmányokat közölt Arany
Figyelőjében (Kazinczy nyelvujítása 1862) és Koszorujában (Kazinczy költészete
1863, Az irodalmi és a társadalmi viszonyok 1864); ettől fogva több önálló
munkát adott ki, u. m. Magyar mondattan az irály- és verstan rövid vázlatával
(Debrecen 1861, 5. kiad. 1881), A magyar irodalom és nyelv rövid története
(1865, utóbb 4 kiadás, gazdag nyelvtörténeti anyaggal). Protestáns főiskoláink
és a tanszabadság (röpirat 1868). 1872. a kolozsvári egyetem szervezésekor
meghivták a magyar nyelv és irodalom tanszékére s egyszersmind az ottani
tanárvizsgáló bizottság elnökévé nevezték ki; már az első évben dékánná
választották. Itt ismét szélesebb körü tudományos munkásságot fejtett ki s az
akadémia 1879. rendes taggá választotta, ugyszintén a Kisfaludy-társaság is.
1886 tavaszán nyugalomba vonult, mikor a 3. oszt. vaskorona-rendet kapta.
Nevezetesebb munkái az említetteken kivül: A magyar nyelvujítás óta divatba
jött idegen és hibás szólások birálata (Budapest 1873, akadémiai kiadvány);
Rövid magyar nyelvtan (Debrecen 1874, s többször); A néphumor a magyar
irodalomban (kiadja a Kisfaludy-Társaság, Budapest 1890); A középkori magyar
irodalom stiljáról (Olcsó Könyvtár 1890); A magyar nyelv és nyelvtudomány rövid
története (I., Budapest 1891). Értekezések, tanulmányok: Geleji Katona István,
főleg mint nyelvész (1870); Beregszászi Nagy Pál élete és munkái (1880);
Nyelvtörténeti tanulságok a nyelvujításra nézve; A nevek uk-ük személyragairól
(ezek az Akad. Értekezések közt). Emlékbeszéd Ballagi Mór felett (Akadémiai
Emlékbeszédek 1893). A Budapesti Szemlében: A mythologia bölcselme, Müller
Miksa után (1873); Nemzetiség és nevelés (1875); A költő Zrinyi Miklós életéhez
(1876); Az olasz költészet hatása a magyarra (1878); A dal nyelvéről (1880); A
tudomány ellenkezése a művészetekkel Guyan után (1884); A nyelv mulása (1884);
Arany János és Aristophanese (1885); Johnson Irénéje (1887); Estienne Henrik
(1888); Néhány magyar könyv Shakspereről (1892); Petőfi és némely külföldi
költők (1894). Egyéb folyóiratokban: Jászberényi Pál (Figyelő 1876);
Összehasonlító nyelvészet egyetemen és iskolákban (Erdélyi Muzeumegyl. 1875); A
magyar népdal nemei (Erdélyi Muzeum kiadványa VI), Beniczky és a magyar
közmondások (Szegedi Árvizkönyv 1880); Népdal, népköltés (I. Élet és irodalom,
Kolozsvár 1885., II. Erdélyi Muzeum 1889., III. u. o. 1890); Shakespere és a r.
kat. vallás (Debrecen Prot. Lap. 1876); Lugossy József nyelvbölcselete (Erdélyi
Muzeumegyleti Közlöny 1891); A magy. nyelvujítás története (Beöthy Képes
irodalomtörténetében); A protestantizmus és a művészetek (füzet, Lugos 1889).
Munkássága kivált a nyelvujítás, a régi nyelvemlékek és a népnyelv és népköltés
terén fontos. Igen nagy adatkészlettel és alapossággal dolgozik, de rendszere
kevésbé világos; előadásának bizonyos zamatosság mellett is nehézkes volta
akadályozza műveinek hatását.
Forrás: Pallas Nagylexikon