Objektív (általános) Tárgyi az emberi akarattól, szándéktól független. |
objektiváció (filozófia, irodalom) az ember ún. lényegi erőinek (emberi lényeg) tárgyakban, pl. tudományos vagy művészeti
alkotásokban való testetöltése, eltárgyiasulása.
a művészi alkotás folyamatában
az érzéki megjelenítés törvényének megfelelő mozzanat, amikor a [...] |
objektivitás Szubjektivitás és objektivitás. |
objektivizmus (filozófia) A pozitivizmussal rokon tudományos és művészeti módszer, mely a tárgyi világ egyes
tényeinek szenvtelen rögzítésére törekszik, lemond az összefüggések feltárásáról,
elemzéséről és értékeléséről, s végül is szubjektivizmusba torkollik, [...] |
Objektiv lencse (tárgylencse), optikai eszközökön (mikroszkópon, távcsövön)
a vizsgálandó tárgy felé eső lencse v. lencserendszer. Az eszköz másik végén
van az okulár (szem) lencsrendszer, melyen keresztül az eszközbe nézünk. |
gumiobjektív (fényképészet, filmművészet) varioobjektív: folyamatosan változtatható gyújtótávolságú optikai
lencserendszer. Főleg mozgóképfelvételnél
(filmezésben, televíziós felvevő kamerákban), újabban mikroszkópokban
használják. A gyújtótávolság változtatásával
változik az objektív [...] |
fotoobjektív (fényképészet) a fényképezőgép tárgylencséje |
teleobjektív (fényképészet, filmművészet) Nagy gyújtótávolságú (kis látószögű) lencserendszer. Tehát minden távcső tulajdonképpen teleobjektív. Távoli tárgyak nézéséhez,
filmezéséhez, fényképezéséhez használják a leggyakrabban. |
neoobjektivizmus Neue Sachlichkeit. |
non-objektivizmus A konstruktivizmus egyik irányzata. Fő törekvése a "tárgynélküli" absztrakció. Képviselője
Rodcsenko. |
fish eye objektív (fényképészet) halszem-objektív; közel 180°-ot befogadó látószögű
objektív, geometriailag torzított képet ad ) |
gumiobjektív, gumioptika (filmművészet) folyamatosan változtatható gyújtótávolságú - és ezáltal változó látószögű lencserendszer; alkalmazása azt a látszatot kelti, mintha a felvevő közeledne v. távolodna |
szubjektivitás és objektivitás a művészi
alkotásokban viszont a szubjektivitás és objektivitás teljes egységet alkot, mert a művészet nem önmagáértvalóan, hanem
számunkravalóan tükrözi a társadalmi-emberi valóságot, ami antropocentrizmusában jut
kifejezésre; [...] |