Ingás
a vasuti járóművek ingása - nyugtalan járása - igen károsan
hat a vasutak felépítményére (l. o.), valamint a járóművek alkotó részeire,
továbbá kellemetlenné teszi a gyorsabb menetü vonatok használatát. Lipthay
szerint a vasuti kocsiknak három irányban való ingását különböztetjük meg: 1. A
kigyódzó menetet, melynél a járómű ingadozásai annak súlypontjában képzelhető
függőleges tengely körül történnek. A nyomkarima és sin közöti játék ugyanis
lehetségessé teszi a járóművek ferde állását a vágányban. Ha ez bármi okból
bekövetkezett, akkor a kerekek kúpalakja miatt a függőleges súlyponttengely
körül ingadozások keletkeznek, melyeknél a nyomkarimák felváltva a kétoldali
sinekhez ütődnek, surlódnak 2. A bólíntó menetek, mely alatt a járóművek ama
ingásait értjük, melyek a járómű súlypontjában a vágány irányára merőlegesen
képzelt vizszintes tengely körül történnek. A bólintó menet főleg onnan
keletkezik, hogy a vágányt egyes sinekből kell alkotni, melyek végei között,
hogy a hőmérséklet nagyobbodásakor szabadon terjeszkedhessenek, hézagot kell
hagyni (1. Dilatatio). A kerék a hézagot, a menet sebessége miatt, ütéssel lépi
át, mely a járóműre való visszahatásában az említett mozgást idézi elő. Végre
3. a támolygó menetet, amely egy olyan vizszintes tengely körül való I.-ból
áll, amely a járómű súlypontjában a vágány irányával párhuzamosan képzelhető.
Ez az utóbbi mozgás főleg a vágány (l. o.) vagy a járóművek egyik oldalán
előforduló szabálytalanságokból keletkezik.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|