Intarsia
v. Intarsiatura (olasz), berakott disz, kivált különböző
szinü fából (tarsia in legno). Szokás megkülönböztetni az I.-t a franciául u.
n. marqueterie-től. Az utóbbi alatt a famozaik mindenféle faját értjük. A
famozaik t. i. különböző szinü és geometriai alakra metszett apróbb falapokból
összeállított mustra. Azonkivül marqueterie a fém-, kő-, stb. lemezekből a fa
sik lapjába berakott diszítmény is. I.-n azonban a XIV-XVII. században
Olaszországban és Németországban virágzott, művészeti tökélyü eljárást értjük.
Ez eljárás legegyszerübb módja, hogy két funirlemezt, egy sötétebb és egy
világosabb szinüt egymás fölé helyezünk és csavarral, vagy egyébként ugy
szorítjuk egymáshoz, hogy rostjaik derékszögben messék egymást. Ezután a felső
lemezen levő rajzot lombfürésszel kimetszük. Ekként előállítottuk a rajzot is,
meg annak alapját ugy a világosabb, mint a sötétebb funirból. Most a világosabb
rajzot a sötét alapba, a sötét rajzot pedig a világos alapba illesztjük és
összeragasztjuk. Önként értetik, hogy többféle szinü fát is használhatunk. A
legjobb olasz mesterek a halaványsárga és sötétbarna árnyalatra szorítkoztak, a
németek szerették a zöld, a vörösbarna és egyéb szineket. Az olaszországi,
kivált a fölső-olaszországi templomok rendkivül gazdagok I.-val diszített
székekben, ajtókban, szekrényekben. A diszítés e módját nagy tökélyre vitték
különösen a toscanai és lombardiai mesterek, köztük szerzetesek is.
Legnevezetesebbek: Firenzében a Santa Croce-templom sekrestyéje, a Santa Maria
Novella-templom korusa, Pisában és Sienában a székesegyház korusa, Bolognában
S. Domenico és S. Petronio-templomok, Paviában a Certosa-kolostor, Velencében
S. Marco-templom, Veronában S. Maria in Organo-templom, Bergamóban S. Maria
Maggiore-templom, Rómában Rafael stanzáinak ajtai, stb. Legjelesebb mesterek:
Fra Damiano da Bergamo, Fra Giovanni da Verona, Fra Raffaello da Brescia,
Baecio d"Agnolo, mindannyian a XVI. sz.-ban éltek.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|