Intonálás
(intonatio), a zenében az a képesség, mely szerint az énekes
az ő hangorganuma, a hangszeres zenész illető hangszere s a teljes harmoniák
kihozatalára képesített billentyüs hangszerek, minők a zongora, orgona,
harmonium, a hangszer mekanizmusa segítségével a hangot kihozza s érvényre
emeli. A zene legfőbb hatása a tiszta, helyes s minden adott viszonynak
megfelelő I.-on alapul. Az énekesnél a hangszálak egyenlő rezgésétől s a
lélekzetvétel adequát beosztásától s a hangszeres zenésznél - vonós
hangszerekkel szemben - a vonó által a huroknak egyenletes intenzivitásu
megrezegtetésétől, a fuvóhangszereknél az ajkak szabatos tartásától s a
hangszerbe befuvandó légoszlop arányos kezelésétől a billentyüs hangszereknél:
zongoránál a kalapácsfejek mikénti bőrözése s azok ütéseinek elhelyezésétől,
orgonánál a fa- v. fémsipok nyelvecskéi s zárkáinak pontos nyilásától,
harmoniumnál pedig szintén ezek s a légoszlop helyes arányu kezelésétől függ.
Az I. minden irányban a zene mekanikai kezelésének legnehezebb technikai részét
képezi. Kiváltképen sok gyakorlatot s tanulmányt igényel szemben az ének s a
fuvóhangszerek kezelésével. Jórészt hozzájárul a tiszta intonációhoz a finom
muzsikális hallás is, mert enélkül ugy az énekes, mint a hegedüs s a
fuvóhangszer-zenész mindig ki van téve a disztonálásnak (l. o.). I. az egyházi
énekeknél azok a kezdő frázisok, melyeket a miséző pap, vagy előénekes szokott
hangsúlyozni, hogy aztán a dallamok továbbfolytatását a nép, a közönség
eszközölje.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|