Inventio
(lat.) a. m. 1. feltalálás, a retorikában az a művelet,
mellyel az iró művének tartalmát kigondolja, anyagát összegyüjti és
kiválogatja. Mint ilyen művelet megelőzi az elrendezést vagy szerkesztést
(dispositio). A retorikák az I. fejezete alatt két pontról szoktak értekezni,
u. m. a tételről és az anyag feltalálásáról. A tételt azonban rendszerint nem
kell feltalálnia a szónoknak v. irónak, mert az készen van adva a
körülményektől, legföljebb azt mondhatni, hogy az irónak tisztában kell lennie
azzal, hogy mit akar, tehát műve alapeszméjével és irányával. Sokkal szabadabb
tere van a feltalálásnak az anyag kigondolásánál és beszerzésénél, s itt
érvényesül legjobban az iró genieje. Mondanivalóit az iró részint szelleme kész
tartalmából meríti (meglevő ismereteiből, képzeletéből [szemléleteiből],
meggyőződéseiből, indulataiból), részint ujonnan szerzi be (tapasztalásból,
mások közléséből, irott adatokból vagy emlékekből, p. a történetiró); ez
elemeket aztán gondolkodása és képzelete munkájával e fenforgó esethez képest
állítja össze. Az anyag feltalálása mellett igen fontos az anyag kiválasztása
is, mert egy-egy tárgyról nem adja elő az iró az összes mondhatókat, hanem csak
azt, ami szükséges. A kiválasztást az itélet és az izlés ellenőrizni. A
feltalálás szempontjait (az anyaggyüjtés forrásait) a régi retorok az u. n.
okhelyek tanában (topika, heurisztika) tárgyalták a tárgyak különféle fajtái
szerint. Ujabb elméletek nem a tárgyak, hanem inkább a célok topikáját
tanítják. 2. Lelemény, ez értelemben a gyors és gazdag feltalálást vesszük, ami
egy-egy költőnél, irónál, vagy egy-egy műben nyilatkozik. A leleményben
megtetszik az iró eredetisége. - A zenében kisebb keretü műforma, rendesen
ellenpontozatos kidolgozásban, melynek legnagyobb s legműbecsübb jelentőséget
Bach Seb. adott. A magyar zeneirodalomban Székely Imre foglalkozott vele igen
sikeresen. L. még Feltalálás, Gondolkodás.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|