a szinműirodalom egy sajátos ága, melyet leginkább a
renaissance óta az iskolákban műveltek s termékeit tanulók adták elő. Az I.
Európa több országában egészen a mult század végéig virágzott és a
drámairodalom fejlődésére több-kevesebb hatással volt. A tanulók szinészkedése
már a középkorban kezdődött, amikor a főiskolák tanulói alkalmilag résztvettek
a városi polgárok miszteriu-előadásaiban, sőt az iskolákban is adtak elő
miszteriumokat. De az I. csak a középkor végén a humanizmus hatása alatt
keletkezett. A latin nyelvben és latin stilusban való jártasság lévén ekkor az
iskolák eszménye, a deákokkal több helyen a római dráma egyes termékeit adatták
elő, leginkább Terentius vigjátékait. Mikor ebből kifogytak, Vergilius egyes
szakaszait dramatizálták a tanárok és játszatták el, majd a bibliából, világi
történetből vett tárgyakról maguk is készítettek oktató vagy erkölcsi irányu darabokat.
Ezzel létrejött az I., melynek legrégibb ismert termékét, Reuchlin hires
filologus Henno-ját 1497. farsang három napján a wormsi püspök palotájában adta
elő a tanuló ifjuság. Különösen Németországban jutott az I. gazdag virágzásra,
s a latin iskolákban a XV. sz. végétől általános volt a szini előadás. Ám a
dráma e formájában egészen a reformációig kevés volt az élet s alig volt egyéb
gyakorlásnál a latin nyelvben és a klasszikai frazeologiában. A reformátorok a
hitujítás terjesztésére használták fel eszközül e kedvelt előadásokat, s
tanaikat, küzdelmeiket szivesen öntötték drámai formába, mellyel
népszerüsíthették törekvéseiket. Igy aktuálissá vált az I. és közelebb jött az
élethez. S közelebb jött lassankint nyelvben is. Több felső intézetben iskolai
törvény volt, hogy a tanulók évenkint egy latin és egy német nyelvü I.-t
játszanak, amazt az iskolai elüljárók, emezt a polgárság és tanács
tiszteletére. Ismét ujabb lendületet nyert az I. a jezsuiták iskoláiban, a XVI.
sz. vége felé, akik azóta legjobban ápolták e műfajt.
Hozzánk a XVI. sz.-ban Németországból hozták át az I.-t
külföldi akadémiákra járó protestáns ifjaink, még pedig először a németajku
városokban lép föl az iskolai szini előadás, igy 1553. Bártfán, hol régebben is
voltak miniszterium-előadások, a diákok előadták az Eunuchust és Kain és Ábelt.
De a magyar protestánsok is megszólaltak a drámai formában, s a legrégibb
magyar szinmű 1550-ből egy protestáns I., Sztárai Mihálytól, első
reformátoraink egyikétől: A papok házassága; a második ugyancsak Sztáraié: Az
igaz papságnak tíköre, 1559-ből, célzatos szinművek a katolikus papság és
egyház ellen, a protestantizmus javára; tulajdonkép dramatizált szatirák és
polemiák, mint német mintáik, tartalmuk egy-egy hitvita (ezért nevezik
dramatizált disputáknak is). Ilyen még a XVI. sz.-ból a Debreceni Disputa
(máskép Válaszuti komédia, 1567 utánról). Szegedi Lőrinc Theophaniája (1575)
már csak fordítás németből. Arra nincs adatunk, hogy Sztárai darabjai tényleg
szinre kerültek-e valamely iskolában, s egyáltalán a protestáns iskolai
szinielőadásoknak csak néhány nyoma van; a Válaszuti komédiáról is csak
gyanítják, hogy előadták. A mi I.-ink csak a jezsuiták iskoláiban indult
fejlődésnek a XVII. sz. kezdetén s náluk, valamint a pálosoknál és piaristáknál
érte el virágzása teljességét a XVIII. sz.-ban. A jezsuiták 1601. adták az első
I.-t Vág-Sellyén; legfényesebb előadásokat a nagyszombati főiskolában
rendeztek. Nálunk is nevelői célra használták fel a jezsuiták az iskolai
szinjátékot; a darabok vallásos és erkölcsi irányuak voltak, szerepeket
kitüntetésül a legjobb tanulók kaptak, s a szereplők kellemes szavalására,
tiszta kiejtésére, finom mozdulataira éppen oly nagy gondot fordítottak, mint a
külső szini hatásra és a diszletekre; Nagyszombatba Bécsből és Velencéből is
hozattak ruhákat és kellékeket. Csak a muzeumi könyvtárban 180 I. van
összegyüjtve, melyek közül 27 a magyar nyelvü s még 10 magyar tárgyu. Jelesebb
jezsuita drámairók: Katona István, a hires történetiró, akinek azonban 30 I.-ja
közül egyet sem ismerünk, a mult század közepén virágzott; Kunits Ferenc
Szedéciása, fordítás olaszból (1753); Faludi Ferenc (l. o.) Constantinus
Porphyrogenitusa 1752-ből a legjobb I.-k egyike; Illés János, Salamon,
Ptolomaeus és Titus cimü szomorujátékaival, továbbá már a jézsuita-rend
eltörlése után irt Tornyos Péter c. farsangi játékával. Az egészben véve
előkelő, de kozmopolita jezsuita-drámával szemben sokkal népiesebb és
magyarosabb volt a pálosok szinjátéka; de tőlük kevés maradt fenn, mind Táncz
Menyhért gyüjteményében. A jezsuita-rend feloszlatása után (11773) a piaristák
üzték tovább a szinjátszást, hazafias szellemben és magyarosító céllal. Legjobb
drámairóik voltak: Péchy Domokos, Benyák Bernát, kinek 20 I.-ja maradt ránk, és
Pállya István rendfőnök, 3 darabbal. A piarista-rend is azt az
irodalomtörténeti hivatást teljesítette, hogy fentartá a drámát a magyar
nemzeti szinészet megalakulása idejéig. S mikor 1790 táján szervezni kellett az
első magyar szintársulatot, megtörtént az a nevezetes eset, hogy a katolikus
klérus sietett a világi szinügy felsegélésére; piarista tanárok, Dugonics
András, Endrődy János, Egerváry Ignác, Simai Kristóf lettek az első drámairók,
kik eredeti darabokkal és fordításokkal ellátták a műsort, és a főiskolák
szinjátszó ifjaiból lettek az első magyar szinészek. Ezért irja Gyulai, hogy a
magyar dráma és szinészet iskolai drámáinkból indult fejlődésnek. A kormány
1794. betiltotta nálunk az I.-k előadását s az iskolai szini előadások azóta
egyre gyérültek, de még e század elején is voltak előadások. Végre a fejlődő
világi dráma mellett egészen kihalt a szinjáték ez ága.
Forrás: Pallas Nagylexikon