Ennek szellemét terjesztették énekesek és énektanítók szerteszét. Az
ellenpontos stílusformák, különösen az utánzó, kánon-stílus kezdett
uralkodóvá válni mindenfelé, művészies és mesterkélt formában, egyházi
és világi téren egyaránt; ez a stílus az énektanulókat az elé a feladat
elé állította, hogy a feladvány- vagy talányszerűen kijelölt, gyakran
úgy menzúra, mint dallam és harmónia tekintetében módfelett bonyolult
szerkezetű kánonokat szabályszerűen megoldják, illetőleg az ezek
stílusában irt ellenpontozatos művek mesterkélt szólamait hibátlanul
tudják elénekelni. A németalföldi iskolának Dufay, Okeghem, Josquin des
Prés és Willaert nevéhez fűzött korszakaival lezáródik az énekkultusz
középkora, hogy helyet engedjen az egyszerű szép eszméjét, a művészi
melódiák bájosságát, az elvontság helyébe az élet valóságát, az ének
lés művészi szépségét s általános népnevelő erejét érvényesítő
újkornak. III. Újkor. Az újkori énektanítás fejlődésének rövid
áttekintéséhez a legfőbb tényezők fonalán jutunk el. a) A római kath.
egyház énekeit művelő kórusoknak, a hivatásos éneklők megannyi
iskoláinak tanulmányi anyagát az újkor változó irányzatai szabták meg.
A 16. századbeli egyházi énekszerzemények polifonikus mesterkéltsége s
a világias motívumok felhasználása azt a fenyegető veszedelmet idézték
elő, hogy a figurális éneket az egyház teljesen eltiltja a
templomokból. Ez szerencsére nem következett be, mert a tiszta egyházi
stílus mintájának bemutatására felszólított Palestrina, fenségesen
komoly szerzeményeivel (Missa Papae Marcelli) bebizonyította, hogy a
dallamok harmonikus feldolgozásával is biztosítható az egyházi jelleg,
a vallásos áhítat. Palestrinának s követőinek énekköltészete a
kristálytiszta énekhangot, a szók érthető kimondását s az ének teljes
átérzését követelte meg; mindezekbe bele kellett nevelődniük az újkor
egyházi énekeseinek. E stílus keresetlen egyszerűségét a hangszeres
zene fejlődésével a szövegnek és a kíséretül szolgáló zenének gazdag
hangszínezete s művészi melódiái váltották fel. A miséknek s általában
a kath. vallásos cselekményeknek az ember érzésvilágát oly mélyen és
bensőleg érintő tartalma a legnagyobb zeneköltőket zenekarral kísért
mise-énekek alkotására inspirálta (Beethoven: Missa Solemnis) s ezek a
költői alkotások, úgy a kar-, mint a magánénekesektől valódi művészi
teljesítményt követeltek, de egyúttal ezek némelyike a templomi zenét a
hangversenyek orkesztrális zenéje felé hajlította. E művészi
kompozíciók mellett megőrizte az egyház a gregorián énekeket, az un.
, bár a lassú változás sorsát ezek sem kerülhették ki.
Ez okok folytán indult meg az egyházi zenének újabb reformja, mely X.
Pius -jával nyert véglegesen szentesítést (1903). Ennek
az egyetemes jellegű rendelkezésnek számos intézkedése közül az
énektanítást legközelebbről érintik azok, melyek az orkesztrális
zenével kísért ének kivételes engedélyére, a gregorián énekeknek addigi
hivatalos, regensburgi kiadása helyébe a hagyományos karének solesmesi
alakjára vonatkoznak; e hagyományos ének ma a hivatalos anyaga a
gregorián ének tanításának, amint az a solesmesi bencések, főként
Guéranger, Pothier, Jausions, Mocquereau munkálatai nyomán hitelesnek
nyilváníttatott szükségesnek látja a rendelet a reform
megvalósításához, hogy az egyházi intézetekben az éneket alaposan
tanítsák; egyházi énekiskolákat, egyházi zeneakadémiákat, felsőbb
egyházzenei iskolákat, alakítsanak s az egyházzenei liturgiába a
teológusok is bevezettessenek. Természetes folyománya volt e
rendelkezésnek, hogy egyes kolostorok, ahol e hagyományos éneket
különös gonddal ápolják (Seckau), ismét lettek, melyeket
messzeföldről felkeresnek az egyházi ének hivatásos művelői. E
művészet-történetileg is fontos fejlemények mellett helyt adott és ad a
kath. egyház a nemzeti nyelvű népénekeknek is, melyek a köznevelés
céljait szolgáló iskolai énektanításnak ma is igen értékes anyagai s
melyeket éppen ezek az iskolák vannak hivatva mindinkább szebbekké,
csiszoltabbakká s a harmónia hozzáadásával - mondjuk - művésziebbekké
tenni s ezúton a jövő nemzedék népénekére fejlesztőleg hatni. A
protestáns egyházak templomaiban Luther kezdeményezésére - a 15.-17.
században nagy virágzást ért s Bach, művészi feldolgozásából
általánosan ismert koráldallamok honosodtak meg s természetesen ev.
iskoláikban is főként ezeket tanították s tanítják ma is. A helvét
hitvallásúaknál Bourgeois-nak, Goudimel-nek stb., utóbbinak nevéhez
fűzött, Dávid zsoltáraira alkalmazott dallamai terjedtek el; a hivők
közőssége már az iskolákban elsajátítván e dallamokat, egyetemlegesen
résztvesz a templomi énekben. Régóta alakultak a mind szélesebb körben
terjednek az egyh. énekkarok, megannyi iskolái a vallásos énekek
művészi irányban való fejlesztésének s azok művészi előadásának is. A
templomi ének ápolása még a legegyszerűbb viszonyok kőzött levő
egyházközségekben is folytonos; az ily helyeken az egyh. énekre a
kántor van hivatva a népet tanítani; minthogy pedig a kisebb
községekben a kántori állások a tanítói hivatallal kötvék egybe: az
egyházi ének vezetéséhez szükséges ismereteket a tanítóképző intézetek
beleillesztik tanulmányi rendjükbe, már csak az egyházak által
fenntartott iskolákban honos egyházi ének tanítása céljából is. b) Az
énekes a dallamköltő tolmácsa s így a maradandó értékű műalkotások a
tanítás irányát is determinálják. Az éneknek a németalföldi iskola
lenyűgöző bonyodalmaiból való kibontakozása a világi ének terén is nagy
átalakulás kezdetét jelenti, melynek előhangjai már Willaert s Orlando
Lasso költészetéből is kicsendülnek. Az olasz földön keletkezett új
iskolákban (Róma, Firenze, Nápoly, Velence) a zeneművészet új iránya
kezd kibontakozni. Az énekkultúrát különösen a dallamos , a
drámai zene (az opera) s az oratórium kialakulása érinti; az utóbbiak a
műdallal karöltve és hatalmasan fejlődve mindenfelé csakhamar
ismertekké váltak; az operáknak elsőben éppen az olaszok voltak a
terjesztői s ők lettek Európa legnagyobb városaiban az énekmesterek. Az
új irány megkívánta, hogy az énekes a szót tisztán és helyesen ejtse ki
s hogy a dallamot a kedveltté vált díszítő hangokkal együtt kellően
juttassa érvényre. A dallamos énekművek menyül szebb előadásának (bel
canto) érdeke némely fiziológiai körülményre is csakhamar ráirányította
az énektanítók figyelmét (regiszterek, lélegzés). Stílusok alakulnak
ki, melyek az énekbeli technika különböző irányú fejlesztését,
virtuozitását kívánják meg (az egyházi stílus mellett az opera-,
kamarastílus); a főbb stílusirányoknak számos alfaja, ezeknek újabb
alosztálya származik (pl, az operában: olasz, francia, német stílus; az
olaszoké ismét: széles, díszített, drámai stílus stb.). A dal - mint a
kamarastílus legfőbb képviselője az - egyszerűség, tiszta
szövegkiejtés, az értelmes előadás, a benne levő hangulat benső
átérzése s kifejezése útján kíván hatni, míg a balladák előadásukban
már drámai hevületet is éreztetnek. A dal körében is több stílus és
műfaj jelentkezik. Mindezekre minden országban nagyszámmal keletkezett
énekiskolák, ének- és zeneakadémiák képezték s képezik ki az
énekeseket, amely énekesképző szakiskolákban tehát a hang művészi
kialakítása s a művészi előadásra való nevelés a legfőbb irányító
szempontok. Nevezetes iskolák székhelyei és tanítói voltak: Bologna
(Pistocchi és Bernacchi), Velence, Bécs, Drezda, London, Nápoly
(Porpora), Milano (Peli), London (Tosi) stb. Az énekművek
differenciálódása oda vezetett, hogy az énektanulók az egyéniség
(hajlani, képesség, a hang terjedelme, színe, fejleszthetősége,
jellege) figyelembevételével részesülnek oktatásban, művészi
kiképzésben (hőstenor, lírai tenor, koloratúr-énekesnő, Wagner-,
Schubert-énekes stb.). Ebben a kiképzésben ma már az előkészítő alapot
az intonáció biztossága, a hangtaláló készség adja meg (solfége). Ezt
követi a rendszeres hangképzés, mely kiterjed a hangtani jelenségek, az
énekszervek ismertetésére, a fonetikai előismeretekre s a helyes
kiejtésre, a hangindítás és hangvétel, a helyes lélegzetvétel
gyakorlataira; a hang kitartására, a regiszterekre, a hangterjedelem
fejlesztésére, a hangsúlyozás és hangárnyalás gyakorlására, a ,
a , a gyakorlására, a hangkötésekre, a
hangkészség fejlesztésére, a futamokra, az ékítmények előadására, a
kifejezéses előadásra, a trillák, kadenciák, recitativók gyakorlására,
a hallás gyakorlására (diktálásra), a hibás hangok elkerülésére, vagy
kiküszöbölésére, az éneklés higiénéjére és esztétikájára (stílustan);
az opera-szakon a színpadi vonatkozásokra. Mindezen tanulmányi
tárgykörökhöz anyagot adnak a technikai stúdiumok, a vokalizáló
gyakorlatok; a helyes kiejtést célozzák a fonetikailag rendezett
szótagos gyakorlatok, vagy hangtani rendszer szerint összeállított
szavakkal, mondatokkal társított dallamképletek, frázisok gyakorlásai,
a tanulmányok. Különös fontosságot nyertek az un. solfeggiok, vagyis
oly dallamos énekgyakorlatok, melyeket a Guido-féle szótagokkal
énekelnek (e szótagok mindmáig fennmaradtak, dacára több oly
kísérletnek, hogy ezek szótag-sorral
helyettesíttessenek; ilyenek: Waelrant [1550; bo, ce, di, ga, lo, ma,
ni], Hitzler [1628; la, be, ce, de, me, fe, ge], Graun [1750; da, me,
ni, po, tu, la, be] szótag-sorai). Végül fontos ága a tanulmányoknak a
szöveges ének; ez utóbbiak között Mendelssohn, Schubert, Franz, Bizet,
Schumann, Brahms, Csajkovszki, Massenet, Gounod, Delibes, Wagner,
Strauss, Wolf, Debussy dalai, dallamai, áriái; Händel, Bach, Haydn,
Mendelssohn oratóriumainak egyes részletei a magasabb fokú énekiskolák
leginkább felhasznált tanulmányi anyaga. A modern, énekbeli kiképzés az
éneklést érintő minden mozzanatot figyelembe vesz, a tanulót
megszabadítja a fölösen terhelő elmélettől, de ez utóbbiból felöleli
mindazt, amit az énekesnek - saját különleges céljai érdekében - tudnia
kell, Művészképzés akar lenni a szó valódi értelmében. A fejlődés
gazdag irodalmat hozott létre, úgy, hogy ma már az énektanítás minden
mozzanatához a szakművek gazdag választéka áll az énektanuló és tanító
rendelkezésére. Kiválóbb szerzők: Aprile (Nápoly [-[- 1814]; The modern
Italian method of singing, with 36 solfegges); Minoja ([Milano, 1525];
solfeggiók); Vaccai ([Párizs, London; 1848]; Metodo pratico di canto
italiano per camera); Bordogni ([Párizs, 1856]; vokalizációk);
Brambilla ([Milano, 1838]; vokalizációk); Ronconi ([Milano, 1839];
instruktív énekművek); Concone ([Párizs, 1861]; vokalizációk,
solfeggiók); Pastou ([Párizs, 1851]; École de la lyre harmonique),
Panseron ([Párizs, 1859]; ABC musical; Solfége d'artiste, Méthode de
vocalisation); Duprez ([Párizs, 1896]; L'art du chant, La mélodie);
Lamperti ([Milano, 1892]; énekiskola, trilla-tanulmányok, etűdök);
Panofka ([Párizs, t 1887]; The practical singing tutor; számos
vokalizáció, énekgyakorlat); meg kell említenünk az énekmesterek
sorában Garciát, a gégetükör feltalálóját, ki találmányával az orvosi
szempontbál oly fontos laringoszkópiai vizsgálatokhoz nyitott utat
(1855). Ezeken kívül a közelebbi mull is számos jeles énekiskolát s az
énektanulmányok célját szolgáló művet termelt, melyek között csak
példaként említjük a kővetkező neveket: Hauser, Engel, Stockhausen,
Sieber, A. Bach, Bell, Bruns, Bottermund, Faure, Goldschmidt, Iffert,
Oldenbarnewelt, Koffler, Hauptner, Lehmann, Mackenzie, Müller-Brunow,
Sefferi, Winter, Lütgen, Taylor, Pulvermacher, Riemann, Lablache,
Götze, Gotthard, Wüllner, Zöllner, Carpentier, stb. stb.; a
nevezettekhez még számosan csatlakoznak minden országban, az énekesek
elméleti, technikai, avagy művészi kiképzését célzó műveikkel. (L.
Énekpedagógia és Hangképzés.) c) Bár lassúbb tempó szerint, de
határozott vonalú fejlődést mutat az énektanítás a köznevelési
intézetekben is. Az énektanítás anyagát illetően az egyházi énekek
mellett a világi dalok is bebocsáttatnak az iskolákba, sokáig a legtöbb
helyütt nevelői célzatú, erkölcsi irányzatú un.
formájában. Az újkori nevelési irányzatok kifejlesztik az iskolai
énektanítás módszerét is. A reálisták között már Comenius (1592-1670)
helyet ad az éneknek tanterveiben s ez a tárgykör bejut
c. szemléltető könyvébe is. A pietista Franke (1663-1727) már nemcsak
az anyag. de a módszer tekintetében is figyelemreméltó újításokat tesz;
a leánynövendékek az egyházi énekeket tanulják, a fiuk a
elemeiben is oktatást nyernek; a tanításban megkívánja a szemléltetést,
a fokozatosságot s el akarja érni azt a célt, hogy a tanuló önerején is
elsajátítsa az énekeket; az első fokon hallás után, a másodikon
hangjegyek szerinti tanítást kíván, a tehetségesebbek külön, a
többszólamú éneklésben is gyakoroltatnak. Rousseau 1742-ben kiadja
számírásos rendszerét s nyomában a filantrópok karolják fel az iskolai
éneket. Új korszaka nyílik meg a tanításnak Pestalozzi-val, ki az
énektanításnak általános emberi nevelői célját kitűzte s a tanítás
alapelveit megállapítva azt népművelő tárggyá tette. Az ő irányítása
mellett készült Nägeli és Pfeiffer (Zürich,
1810) c. műve, melyben külön-külön részletesen tárgyalják a ritmikai,
melodikai, dinamikai elemeket s ezek metodikai összekötését, majd a
szó- és dallamköltészet kapcsolatát; fejtegetéseik kiterjednek a műzene
előadására, Pestalozzi módszerének méltatására, a különböző iskolákban
való eljárásra stb.; a művet Nägeli 1-2-3 szólamú dalai rekesztik be; a
mű elé bocsátott általános szabályok legtöbbje ma is értékesíthető
utasításokat ad. Ugyanebben az időben jelent meg - névtelenül - a
népiskola igényeihez mért címmel (Rottweil, 1810), mely
szintén elkülönített tanmenetben tárgyalja a zenei elemeket. Ezek
egységesítését Natorp kísérli meg (1813) c. művében. Értékes metodikai munkálat Diesterweg
c. munkájának (1850) idevágó fejezete, melyet Hentschel
dolgozott ki; ez a munka világit rá először az alaki és tárgyi képzés
szempontjaira, a technikai kiképzés s a dalok viszonyára, s
kívánatosnak tartja a kettő összekapcsolását. Ezt az összekapcsolást
Pflüger hajtja végre c. művében
(Leipzig, 1853.), új gondolatot vivén be a tanításba azzal, hogy a
hallás után tanított dalokból induktív és analitikailag vonja el a
zenei elemeket. Az a törekvés, hogy a tanulók az önálló éneklést
elsajátítsák (ami pszichológiailag azt jelenti, hogy a hangjegyek
nyújtotta látási érzetek hangnévvel és hanggal társuljanak), s másfelől
az a tapasztalat, hogy jelenlegi hangrendszerünk skála-szerkezetében
azonos hangviszonylatok különböző elnevezéssel s leírással kapcsolódnak
(ami az említett társulásokat megnehezíti): létrehozta az un. relatív
énektanítási rendszereket. E rendszerek közös tulajdonsága, hogy
egyetlen hangsorban, vagyis a hangnem típusában szemléltetik és
gyakorolják a hangok eltalálását. 1. Curwen rendszerében (Tonic Sol-fa)
hangnevekül Guido szótagjai, hangjelekül e szótagok első betűi
szolgálnak; a metrikai viszonyokat az ütem térbeli elosztása ábrázolja;
pl. @ 2. J. R. Weber (alaphang helyzetét változtató) rendszerében is a
szolmizációs hangnevek használatosak, a do helyét a vonalrendszer
bármely helyére alkalmazván; pl. @ 3. Chevé (számírásos) módszerében
számjegyek társulnak a szolmizációs szótagokkal (előzményei: Rousseau,
Natorp, Horstig, Klett stb.); pl. @ 4. Heinroth (normál hangfokozatú)
rendszerében a c-hangfokozat (c-skála) szerepel a hangnem típusául,
tehát a tanuló elé csak a c-re transzponált dallamok kerülnek; pl. @ 5.
Újabbkeletű az Eitz-féle rendszer (Tonwortmethode), melyben
fonetikailag rendezett magán- és mássalhangzók kapcsolataiból keletkező
szótagok szolgálnak hangnevekül s hangjelölésül; ily hangrendek: a)
mássalhangzók: b r, t, m, g, s, p, l, d, f, k, n (kromatikus rend); b)
magánhangzók: a, e, i, o, u, (diatonikus rend; a félhangoknál ugyanazon
magánhangzóval). Hangsor: bi, to, gu, su, la, fe, ni, bi = C-dúr; pl. @
Ez un. relatív rendszerekkel szemben áll az un. abszolút rendszer,
melyben a tanítói eljárás teljesen alkalmazkodik az általánosan
használt hangelnevezésekhez s hangjelöléshez. A közművelődési
iskolákban folyó énektanítás jelen helyzetét azzal jellemezhetjük, hogy
ma már minden iskola igyekszik a maga rendeltetéséhez mért tárgyi és
alaki célokat pontosan kitűzni s a célnak megfelelő tanítási anyagot
pontosan meghatározni. Az iskola - fokozatához képest - a tanulókat
tudatos énekoktatásban részesíti; a tanulmányok centrumába a szöveges
ének kerül, ehhez kapcsolódik minden más tanítási anyag; e centrumban
az egyházi énekek mellett az egyszerűségűk mellett is becses,
klasszikus daltermékek s a faji sajátosságok konzerválása s tudatossá
tétele céljából a népköltészet jól megválogatott darabjai foglalnak
helyet; mindezek hivatják biztosítani azokat a nevelői értékeket,
melyeket a vallásos, hazafias, esztétikai és társas érzelmek
fejlesztése képvisel. A módszerben igyekszik minden iskola az összes
determináló tényezőket figyelembe venni, vagyis: számba veszi a testi
és lelki életnek az éneklésre való vonatkozásait, a történeti
fejlődést, a tanítás anyagát, az összes tárgyakra vonatkozó általános
módszertani elvek alkalmazását, a tanuló korát, hajlamát, szóval
egyéniségét s a jó tanításnak magában a tanítóban rejlő kellékeit. Ez
utóbbit biztosítandó, korunkban nemcsak a tanítóképző intézetek
kultiválják az éneket s a tanításhoz szükséges segédtanulmányokat,
hanem külön énektanítói tanfolyamok, énektanító- és tanárképzők is
keletkeznek, az egyes iskolák igényeihez mért külön tanulmányi
rendszerrel. Szélesebb értelemben énekre tanító s az ének útján széles
rétegekre nevelőleg ható intézményeknek (s ily értelemben iskoláknak
is) kell tekintenünk a korunkban mind nagyobb körre kiterjedő
énekegyesületeket, daltársulatokat, népénekkarokat, melyek pótolni,
folytatni, továbbfejleszteni és befejezni vannak hivatva az iskolai
énektanítás munkáját. Ez alakulatok hatását fokozza, hogy az egyes
nemzetek kebelében működő ily társulatok szövetségbe tömörülnek s a
nemzeti érzés és a faji összetartozásnak hatalmas fejlesztői és
bizonyítékai. Hogy az iskolai énektanítás kapcsán szerzett ismeretek
mily mértékben támogatják ez intézményeket: az mindenütt az iskolai
énektanítás fejlettségétől, avagy fejletlenségétől függ. Végül rá kell
mutatnunk arra az újabb törekvésre, hogy az iskola s a társadalom az
ének és zene kultuszában is közelebb jussanak egymáshoz; a jelen
viszonyok különösen szükségessé teszik, hogy iskola és társadalom
keressék e téren is az együttműködés alkalmait és eszközeit; ez is
indítékul szolgál arra, hogy a társadalmi szétforgácsolódást
egységesebb és bensőbb együttérzés váltsa fel (v. ö. Jöde: Der
Musikant). IV. Magyarország. I. Az énektanítás fejlődése hazánkban is
ugyanazon nyomokon halad, mint a nyugati országokban. a) A keresztény
középkorban az ének nálunk is főként az egyház kebelében talált
otthonra. Nálunk is létesültek kolostori iskolák (legelébb:
Pannonhalma, Zalavár; Pécsvárad, Bakonybél; Zobor), továbbá
székesegyházi és káptalani iskolák (legrégibbek: Székes fehérvár,
Csanád); ezek között az egyh. ének ápolásában kiválnak az esztergomi,
nagyváradi; pannonhalmi, váci, veszprémi és nyitrai iskolák. Ez
iskolákban a tanítás anyaga és módszere körülbelül ugyanaz, mint Európa
nyugati országaiban. Ide vonatkozó emlékeink, Antifonáriumaink,
Graduáljaink stb. a tatár- és törökdúlás folytán elpusztultak ugyan, de
néhány fennmaradt codexünk azt bizonyítja, hogy a római karének s annak
hangjelölése, a neumák, továbbá Guido írásmódja s rendszere, a
diszkantáló énekmód stb, nálunk is ismeretesek voltak; sőt vannak
emlékeink, melyek arról tanúskodnak, hogy nemcsak a szertartásos énekek
között találtak helyet szövegben és dallamban magyar énekek, de számos
eredeti magyar szerzemény gazdagította a középkor himnológiáját is
(magyar szentek, Mária-énekek). Mindezeket bizonyára az iskolák ban
tanították is. Buzgó terjesztője volt az egyh. éneknek Szt. Gellért
püspök s kiváló mester volt az énekben Walter; az ő nevükkel
kapcsolatban maradt fenn a magyar népdalról való legrégibb megemlékezés
is. b) A világi ének elterjedtségéről számos megemlékezés tanúskodik; a
kobzosok, igricek, regösök, joculatorok, hegedősök a vitézi és társas
életnek sokáig kedvelt alakjai s az udvarok fénykörében élők birtokban
és kiváltságokban is részesültek, ami kiválóságuknak s valamelyes
iskolázottságuknak is bizonyítéka. E korbeli egyházi és világi zenénk
Mátyás korában és udvarában érhette el tetőpontját; az egy házi ének
jelességét Vulturani Péter püspök, pápai követ magasztalja, a kobzosok
énekéről pedig Galeotto ad színes leírást. Ezek énekeinek utolsó
hangjai a Tinódi ajkain zendülnek fel és az ő lantján halnak el; ez
utolsó lantosunk az ő krónikájában (1554) méltó emléket állított a
magyar vándorénekeseknek (újabb kiadásai: Mátraytól [1859],
Szabolcsitól [1329]). Hogy hazánk zenei tekintetben sem állott
elszigetelten a nyugati műveltségtől, eléggé bizonyítja, hogy Tinctoris
c. művét Beatrix királynőnek
ajánlotta, Willaert pedig egyideig a magyar király udvarában
tartózkodott s általa zenei életünk a németalföldi iskola hatását is
közvetlenül érezhette. II. a) Az egyházi ének ápolása és tanítása az
újkorban is folytonos volt, Palestrina, Allegri miséi hozzánk is
eljutottak ugyan, de mindjárt e korszák elején a magyar nyelvű énekek
terjesztése látszott szükségesnek. A Kisdi, Szelepcsényi, Szegedi,
Kájoni, Illyés István, Náray, később a Bozóky, Kovács Márk stb.
énekgyűjteményeiben (l. Énekeskönyvek) foglalt énekeket énekelték a
kath. templomokban s ez énekeket - a némely énekkönyv előszavában
foglalt elmélettel együtt - tanították az iskolákban. Ezek hatása
egészen napjainkig elér, amikor buzgó törekvés irányul a becses régi
énekek felelevenítésére s feldolgozására (Náray Lyra Coelestise,
Harmat-Sik feldolgozásában). A múlt század közepe óta főként az
ifjúsági ének emelését célozzák a harmonikus feldolgozásban kiadott
énekgyűjtemények (Szepesy Imre, Zsasskovszky testvérek, Bogisich, Tóth-
Niedermayer, Zeman-Luspay stb.), melyekhez hozzávehetjük a gör. kath.
ősi dallamoknak eddig csak hagyományszerűen terjedt, de most már
hangjegyekbe foglalt, magyarnyelvű s vegyeskarú feldolgozását is
(Janetschek István).
Forrás: Zenei lexikon