v. középkori latinsággal ordáliák (Urtheil), célja az volt,
hogy oly esetekben, midőn a biróság maga nem birta kideríteni az igazságot,
ugyszólván magát az Isten hítta föl, hogy csodát miveljen a vádlottért s
megőrizvén őt életveszélyes próbák közt is, ártatlanságáról bizonyságot tegyen.
Nagy Gergely pápa 603. és IV. Orbán 1263. istenkisértésnek nevezte ugyan, s a
zsinatok és püspökök is gyakran kárhozhatták az igazság földerítésének ilyen
módját, a középkorban azonban ugyszólván minden nemzet szivesen alkalmazta.
Intézését tehát, a párviadalok kivételével, most már a papság ragadta magához,
hogy lehetőleg enyhítsen az eljáráson; az idézés és az itélet kimondása azonban
a világi biróság feladata maradt. Legszokottabb alakjai: 1. az eskü, melyben a
vádlott átkozódva hítta magára az Isten büntetését, ha nem mondana igazat.
Magyarországban a legnagyobb súlyu esküt ott 1134. itélte meg a biróság s az
utolsót ugy látszik 1304. 2. A tüzes vaspróba, melynek divatát talán nem a
nyugatiaktól kölcsönözte, hanem egyenesen Ázsiából hozta magával a magyarság. A
templom előcsarnokában v. cintermében (cemeterium) kellett a vádlottnak
meghordozni egy 1-3 fontos tüzes vasat, melyet előbb megszentelt a püspök. Három
nappal azelőtt már imádkozni, bőjtölni kezdett a vádlott, kezét pedig vászonba
csavarták, hogy valami bübájos szert ne használhasson a vas izzó ereje ellen; a
vásznat lepecsételték s a vádlottat szemmel tartották. Csak a próbánál
bontották ki a kezét, de a próba után ugyanigy jártak el és csak harmadnap
vizsgálták meg hivatalosan, megsérült-e, vagy sem. tehát ártatlan-e, vagy
bünös. Ha próbaközben a vádlott heves fájdalmat érzett, nem mozdult ki a
templomból, vagy megfutott, hogy büntetését el ne vegye. Esetleg mezítláb 6-17
izzó szántóvason v. égő máglyán keresztül kellett mennie v. éppen izzó
vaskesztyüt felhuznia a vádlottnak. 3. A vizpróba kétféle volt; a vádlottnak
vagy egy gyürüt, esetleg más tárgyat kellett kivennie egy üstből, melyben
javában forrt a viz; vagy belenyugodnia, hogy kezét-lábát összekötve, vizbe
dobják s bünösnek itéljék, ha fennuszott, mert akkor kétségtelenül boszorkány;
és ártatlannak, ha elmerült. 4. A mérlegpróba alkalmával megmérték a
boszorkányságról vádlottat; ha termetéhez képest valaki feltünően könnyebb
volt, elitélték. A hidegviz- és mérlegpróba még 1728. is szerepel a szegedi
boszorkányperekben. 5. A perdöntő párviadal csak nemeseknek volt megengedve s
még a nőket és papokat sem vették ki kötelezettsége alól, csak azt engedték
meg, hogy helyettest állíthassanak. Magyarországban mindig lóháton (máshol
gyalog is) és rendesen a király és más előkelők jelenlétében történtek e
párviadalok, melyeknek nyomaira nálunk még 1635. is akadunk. Ha nő vivott
férfival, a férfiut övig gödörbe állították. Ezt tartották a legnemesebb
istenitéletnek. Ellenben 6. a szent falat vagy harapás próbáját (judicium off?,
panis adjurati, casibrodeum) csak tolvajokkal szemben alkalmazták. Az illetőnek
átkozódva kellett lenyelnie egy darab szentelt kenyeret v. sajtot; ha hamarosan
lenyelte s nem betegedett meg tőle, fölmentették, ellenkező esetben elitélték.
Nálunk a boszorkányságról vádolt nő s egy becsületes asszony a birák
jelenlétében vajas kenyeret adott kutyának, macskának; ha ezek nem nyultak a
boszorkány kenyeréhez, bünösségét bebizonyítottnak tekintették. 7. Hasonló volt
az áldozás próbája (purgatio per eucharistiam), de csakis papokkal és
szerzetesekkel szemben. Meg voltak győződve, hogy azonnal meghal, ki az ostyát
bünösen veszi magához. 8. A keresztpróba (judicum crucis) abban állt, hogy a
pörlekedőknek a kereszt előtt kiterjesztett karokkal kellett állaniok s az volt
a bünös, kinek karjai előbb lehanyatlottak. Főbb papok fejökre tett
evangeliummal tisztázták magukat az ellenök emelt vád alól. 9. A sorsvetés
próbája alkalmával egy sima és egy keresztes kockát vagy vesszőt tettek az
oltárra, letakarták s azután egy ártatlan gyermekkel huzatták ki az egyiket. Ha
a keresztest huzta, megbizóját ártatlannak nyilvánították. 10. A tetemrehivás
(jus feretri), a magyar közönség előtt talán legismertebb Arany gyönyörü
balladája óta. Ravatalra tették a meggyilkoltat s hogy ismeretlen gyilkosát
kipuhatolják, odszólították a gyanusokat s bünösnek tekintették, kinek
megjelenésekor a sebből felbuggyant a vér, vagy bármiféle változást véltek
észrevenni a holttesten. - Mindezen istenitéleteket változataikkal együtt
bizonyos szertartások közt hajtották végre. Az istenitéletek hazai történetének
legfontosabb forrása az u. n. Regestrum Varadiense (l. o.), melyben 389 ilyen
eset fordul elő; ebből azonban 67-et egyességgel intéztek el, aminthogy a papok
és birák az eljárás megindítása előtt mindig is felszólították a feleket
barátságos egyességre. Pörujításnak csupán a párviadallal eldöntött ügyben nem
volt helye. Hazánkban a legtöbb ilyen itéletet a váradi, budai és aradi
egyházakban tartották. Először Szt. László törvényei említik. Kálmán már
meghagyta, hogy csak a püspökségek és nagyobb prépostságok székhelyein lehet
alkalmazni. Az Árpádokkal együtt megszünt s a párviadalt kivéve, hazánkban
eredeti alakjában nem alkalmazták többé; de némely esetben, p. a
boszorkányperekben, még megmaradtak egyes vonások. Európaszerte a római jog
felülkerekedése vetett végett az ordaliának.
Forrás: Pallas Nagylexikon