Miként a művészet gyakorlata általán, ugy az agyagmüvesség
is Khinából jutott Koreába és onnét Japánba. Az adatok azonban fölötte eltérők
arra nézve, hogy a khinai keramika mikor honosodott meg Japánban. A Kr. e.
600-ik év körül állítólag Yamato tartományban már készítettek volna edényt
fekete és vörös agyagból. Egy másik adat szerint Kr. e. 27. koreai bevándorlók
Ovai tartományban keményebb agyagu edényt gyártottak. Egy további adat szerint
Kr. u. 720. Giyogi nevü pap találta volna föl a hajtó-korongot, amivel kapcsolatban
aztán Bizen, Hizen és Ovari tartományokban elterjedt az agyagipar. Az bizonyos,
hogy a japáni agyagáruk igen kezdetlegesek egész a Kr. u. VII. sz.-ig. A szines
mázat a IX. sz.-tól kezdve használják. Az agyagipar a tea élvezetének
elterjedésével nyer nagyobb lendületet. A XIII. sz.-tól kezdve a XVII. sz.-ig a
khinai hatás volt uralkodó. E századra esik Ninsei, Japán legnagyobb
keramikusának működése, aki tökélyre vitte a technikai eljárásokat,
fölszabadítá a J.-t a khinai gyámság alól, s a sajátos japáni diszítés alapját
megveté. Miként a keramika egyik legjellemzőbb ága a japáni művészetnek, éppen
ugy a keramikai termékek diszítményében nyilvánul legszabadabban, s
legmegkapóbb módon a japáni művészeti fölfogás. A japáni fazekas nem az
agyagnak kikészítésére, de nem is annak formálására fekteti a fő súlyt, rá
nézve mindez mellékes, lényegtelen, a fő és leglényegesebb, ami minden egyéb
fölött uralkodik, a diszítés. Ezért a japáni nem szorítkozik a diszítés két
technikájára, t. i. a diszítménynek a máz alá és a máz fölé való festésére,
hanem azonkivül bámulatos sikerrel üzi az agyagkészítmény díszítésének egyéb
módjait is, s a porcellánt, meg a kemény agyagedényt lakkfestéssel és rekeszes
zománccal diszíti. E téren oly ügyességet, oly finom szinérzéket árul el,
amilyennel a föld egy népe sem dicsekedhetik. A J. termékeinek világhire ezen
alapszik. A japáni is megkülönbözteti a csekélyebb tüznél égetett puhább és a
nagyobb tüznél égetett keményebb agyagárut, a durva és a finom faienceot. Az
elsőnek a neve «csuchi-yaki» (föld-égetett), a másodiké «ishi-yaki»
(kő-égetett). A japáni agyagedénynek egyik sajátosságát képezik a máznak
hajszálrepedései (craquelé) amelyek nálunk a technikai fogyatkozást árulják el,
ott pedig célzatosan állítják elő és bámulják, mint helyes alkotó elemét az
edény szinekben pompás diszítményének. A japáni az agyagárut nemcsak minősége,
hanem eredete szerint is nevezi. Az ekként nevezett főbb agyagáruk:
Satzuma-yaki (egy Satzuma-tál szines képe a Keramika mellékletén látható),
Ninsei-yaki, Kenzan-yaki, a két utóbbiból fejlődött Avata-yaki, mind a három
Kiotóban, Mino-yaki, Banko-yaki (japáni majolika) stb. A J. mostanság ujat nem
termel ugyan, csak a régit ismétli, de abban is rendkivüli ügyességet tanusít.
A J.-nak másik világhirü terméke a porcellán, melynek fő helye a Hizen vidéke,
ahol már a XIII. sz.-ban készítettek kaolintartalmu, porcellánszerü és szürke
mázzal festett edényeket, amelyek azonban durvák voltak. A XVI. sz. első
negyedében honosodott meg a khinai porcellán Japánban és 1647. használták
előszöt az üvegesedő, zománcfestékeket és az aranyat. A hollandusok árasztották
el Európát a XVIII. sz.-ban japáni porcellánnal. A porcellánt eredete szerint
nevezik el, igy: Kioto-, Kaga-, Kutani-, Arita- (Hizen-), Seto-porcellán, stb.
A japáni porcellán technikailag tökéletes, a diszítmény művészeti becse
tekintetében azonban nem vetekedik a közönségesebb agyagáruval.
Forrás: Pallas Nagylexikon