A japáni nép művészeti járatossága és ízlése a keresztény
időszámítás első századaiban a fejlettségnek még igen alacsony fokán volt. Ezt
bizonyítják a többnyire ásatások révén napvilágra került művészeti termékek,
melyek éppen oly esetlen formájuak és egyszerü diszüek, mint a műveltség
kezdetén álló számos más nép készítményei. Igy p. agyagedényeik gömbölyded
alakuak voltak, s vonalak, pontok v. ritkábban állati alakok diszítették;
növényi diszítmény nem fordul elő rajtuk (l. Indiai művészet). Ázsiában a
fejlettebb művészeti gyakorlat Indiából indult ki és kelet felé haladva Khinába,
onnan Koreán át Japánba is elért. Ez a keresztény időszítás X-XI. században
történt és ez időtől kezdve fejlődött ki a mai J. A művészetben több száz éven
át Khina volt mestere és mintája a japáni népnek, amelynek bámulatos utánzási
képesség, alkalmazásbeli ügyesség, de csekély önállóság és alkotó képesség a fő
jellemvonása. Mesterét mindabban, amit tőle eltanult, jóval felülmulja. E
tagadhatatlan tény utánzásbeli képességének, s annak az ügyességnek az
eredménye, amellyel mindent, amit lát, fölhasználni tud. A J. hideg
számítással, szabatosan utánozza a természetet és a mellett szabadjára ereszti
képzelme szeszélyes játékát. Ebből következik, hogy a J. termékeit a
természetszerü szép iránt való élénk érzék mellett a szabálytalanság,
aránytalanság, az u. n. groteszk iránti hajlam, a meglepően csapongó
szeszélyesség, a szimmetriaellenesség, a bizarr fölfogás jellemzi. A
nyugat-ázsiai és az aurópai népek művészetében vezérszerepet visz az építészet,
a művészet többi ága hozzá alkalmazkodik; a kelet-ázsiai művészetben az
építészet helyzete alárendelt, alkotásai tartóssággal nem biró faalkotmányok, s
csak kivételesen birnak az emlékszerüség jellegével (l. Építészet). Miként az
építészeti, ugy az iparművészeti művek arról tanuskodnak, hogy a J.-ben a
szerkezeti érzék kevéssé van kifejlődve, de annál nagyobb a díszítményben való
kedvtelés. A J. a diszítményül alkalmazott természeti tárgyak: a növények,
madarak, rovarok, hüllők, négylábu állatok u. m. a majom, a nyul, a patkány
stb., a felhők, hegyek, sziklák, tájak természetszerü utánzásában bámulatos
járatosságu. A rajz szabatos, éles, határozott, kifejezés és mozdulat
tekintetében hűen visszaadja a valóságot; e sajátságaival, valamint gyöngéd és
könnyed kimunkáltságával megragadja a szemlélőt. Ebben rejlik a J.-nek egyik
vonzó ereje. A síkdiszítményben a görbe vonalu elemek fölött az egyenes
vonaluak uralkodnak. Az utóbbiak közt előfordul a meander, a kampós kereszt
(szvasztika), a gammadion, s egyéb geometriai alakok. A J. részletesebb
történetét maguk a japánok sem ismerik; fejlődésének kezdete a Kr. u. X-XI.
sz.-ba esik, virágzásának kora a XVII. sz. elejétől, a XIX. sz. közepéig tart.
A J. első sorban a vallás szolgálatában állott és azért Buddha templomai és
kolostorai számára készültek a legkiválóbb művek. A XVII. sz.-tól kezdve a
vallás mellett a nemesség is hathatós ápolója a J.-nek. A J. több ízben
éreztette hatását az európai művészettel. A XVI. sz. előtti hatás eddig
ismeretlen, nem lehet azonban kétséges, hogy már akkor számos japáni készítmény
jutott Európába részint tengeri, részint szárazföldi uton. A XVI. sz.-ban a
portugál hittérítési vállalatok révén ismerkedett meg Európa a japáni
művészettel, a nélkül azonban, hogy ez szembetünő hatást gyakorolt volna az
európai művészetre. A XVII. sz. elejétől kezdve Hollandia, a XIX. sz.-ban ismét
a különböző kiállítások révén érvényesült a J. hatása, s az európai díszítményt
több tekintetben megtermékenyíté s az iparművészet egyes ágainak (keramika)
váratlan fölvirágzását idézte elő.
Forrás: Pallas Nagylexikon