1. A szarvasmarha befogására szolgáló eszköz. Ezért nevezik a
beléje fogott ökröt jármos ökörnek. Megkülönböztetnek fej- és nyakjármot, a
fej-J. pedig ismét homlok-J.-és tarkó-J.-ra oszlik. A J.-nak e három neme
egyszerü (fél-J.) vagy kettős, s igy tulajdonképen hatféle jármot lehet
megkülönböztetni. Az egyszerü J.-nak az az előnye van, hogy benne az állat
szabadabban mozog, s ezért az állatot kevésbé kinozza. A fej-J. a rövid, vastag
nyaku, a nyak-J. a hosszunyaku marhánál előnyösebb. Nálunk csak a kettős
nyak-J. van elterjedve, s ezt a külföld is magyar J.-nak nevezi. Ennek
alkatrészei a bélfa (berce v. kázla), vagyis azon két függőleges fa, melyek a
J. közepén fölfelé nyulnak, azután a fej vagy váll, mely az ökör marára
fekszik, a talp, mely alul van, s végre a járomszeg; utóbbi vasból, a többi
alkatrész fából készül. L. még Homlokjárom.
2. J. a hidépítészetben, fából vagy vasból készült hidpillér. A
fából készült J. kisebb magasságnál egy sor kerek, v. négyszögletes
keresztmetszetü cölöpből áll, amelyek a kis és nagy viz magasságában kétoldalt
foglalófákkal (f) vannak összefoglalva. A foglalófák közt vagy átlógerendák (u.
n. Andráskereszt;), vagy pedig, különösen jégjárásnak
kitett helyen, a foglalófákkal párhuzamos sorokban vizvesszők
vannak alkalmazva. A cölöpsor tetején süveggerenda fekszik végig, amelyen
aztán (többnyire könyökfákkal, kitámasztott nyereggerendák
közvetítésével) a hidszerkezet nyugszik. A cölöpsor első és utolsó cölöpét a J.
állékonyságának növelése céljából gyakran ferdén szokták leverni. Nagyobb
magasságoknál a J. két vagy több sor cölöpből áll, olyanformán, hogy
alacsonyabb J.-ok egy-egy cölöpének magasabb J. nál egy-egy cölöpcsoport felel
meg. Ilyenkor a középső sor cölöpjeit az első és az utolsó
kivételével függélyesen verik be, ellenben a szélső sorok valamennyi cölöpének
1:10-1:20 hajlást adnak, hogy a J. lehetőleg széles alapon álljon. Ily magasabb
J.-nál megfelelően nagyobb számu és erősségü keresztkötés szükséges. Igen magas
J.-nál a cölöpöket nem egy darabból készítik, hanem (rendesen a kis viz
szinében) kitoldják, ami a cölöpök kiváltásának szempontjából is előnyös;
ugyanis a felső, s felváltva, nedvesen és szárazon álló, s igy leggyorsabban
elkorhadó cölöptoldalék nagyobb nehézségek nélkül eltávolítható, a földbe
kevert, s igy nehezebben kiváltható «alapcölöp» kiváltására pedig, mivel az
állandóan viz alatt van és igy tartósabb, ritkábban kerül a sor. A fa-J.-kat a
jégzajlások káros hatása ellen jégtörőkkel (l. o.) szokták megvédeni. A
vas-J.-kat a jégzajlások káros hatása ellen jégtörőkkel (l. o.) szokták megvédeni.
A vas-J. egyszerübb alakjában a fa-J.-hoz hasonlatos elrendezésü, csakhogy a
facölöpöket vasoszlopok, vagy vasból készült csőkeresztmetszetü cölöpök
helyettesítik, amelyeket a talajba nem bevernek, hanem becsavarnak, miért is
azok alsóbb részükön ennek megfelelőleg éles csavarmenetekkel vannak ellátva.
Nagyobbszerü vasjármok igen változatos alakban, többnyire rácsozottan,
komplikáltabb szerkezettel készülnek. L. még Hidpillér.
Forrás: Pallas Nagylexikon