a gyermeknek az a szabad tevékenysége, amellyel, ösztönének
engedve, belsejét kialakítja s amellyel épp ugy testi, mint szellemi erejét
fejleszti. A J.-ösztön, mely az életfentartó ösztönök egyike, ad impulzust a
gyermeknek, hogy fejlődése céljából mozgassa testének önkénytes mozgásu izmait
épp ugy, mint lelkének képzeteti és képzetköreit, és e mozgásban öröme,
gyönyörüsége telik a gyermeknek. Amilyen a gyermek J.-a, olyan lesz később, ha
felnő, munkája, élete. Az olyan gyermek, aki nem játszik, az v. testileg v.
szellemileg beteg. A gyermek nem csupán befogadó, szemlélő, hanem épp oly
mértékben tevékeny lény is. E tevékenysége részint a felnőttek utánzásából, részint
pedig képzelete alkotásainak megvalósításából áll. A gyermek nem szórakozásból
játszik; neki szórakozásra, üdülésre nincs szüksége, sőt sokszor a J.
fáradalmait kell kipihennie. Hanem játszik benső ösztönből; neki a J. komoly
munka. Kezdetben a J. magányos, a fejlődés későbbi fokán társas. A magányos J.
ösztökéli a gyermeket a dolgok és képzetek szabad kombinációjára s ez által
tágul szemléleti köre, továbbá fokozza képzeteinek szabad mozgékonyságát és
távol tartja a gyermektől az unalmat, sok helytelenségnek az okozóját. A társas
J. bevezeti a gyermeket a természetbe, mivel többnyire az évszakokkal függ
össze; más a gyermek társas J.-a tavasszal és más télen. Ezenkivül a társas J.
sok jelességnek az előiskolája. J. közben fejlődik a gyermekben a részvét, a
szolgálatra-készség, a pontosság; itt tanul meg másokkal megférni, sőt magát
szükség esetén másoknak alárendelni; itt jő erejének tudatába, itt nő önbizalma
és önállósága. A gyermeki J.-ba felnőttek mennél kevesebbet avatkozzanak; de
azért annak a távolból való irányítása mégis szükséges s e szempontból a
következőket kell figyelembe venni: 1. Tulságos sokat ne engedjük a gyermekeket
játszani. 2. A gyermek hadd hozza elé maga az ő J.-szereit és szoktassuk rá,
hogy használat után megint tegye annak rendes helyére. 3. A gyermek J.-szerei
egyszerüek s olyanok legyenek, hogy azokat sokfélekép változtathassa,
átalakíthassa; ez által képzelete gazdag táplálékot nyer és örömet talál a maga
alakító képességében. A módosulásra, alakulásra nem alkalmas J.-szert a gyermek
csak elrontja ez s általa könnyen romboló hajlam fejlődhetik benne. 4. Ne
adjunk a gyermeknek sok J.-szert egyszerre, mivel ez csélcsappá, közömbössé,
blazirttá teszi, holott az egy J.-szerre való hosszas foglalkozás által alapos
és elégedett természetüvé válik. 5. Az élő lényekkel, állatokkal való J.-nál
nagyon kel ügyelni, hogy a gyermek őket ne kinozza. - A gyermeki J.-ot elméleti
rendszerbe foglalni s a nevelésben módszeresen alkalmazni legelőször Fröbel
Frigyes törekedett (l. o. és Gyermekkert). A gyermeki társas J.-ok nemzeti
szempontból is nagy jelentőségüek, mivel nagy részben a nép, a nemzet lelkéből
forrottak ki s azért a legalkalmasabb eszközök egyike a nemzeti nevelésre. A
nép fejlesztette nemcsak a J.-okat, hanem azokat a mondókákat és melódiákat is,
amelyeket J. közben mondani, énekelni szokás. A magyar gyermekjátékokat
összegyüjtötte Kiss Áron. Ujabban élénk munkásságot fejtenek ki különböző
hatóságaink az iskolai J.-ok ügyében. L. még Gyermekjátékok és Torna.
Forrás: Pallas Nagylexikon