A még nevelési korban levő személyek hatóságilag elrendelt s
eszközölt nevelésének, az u. n. kényszernevelésnek ha nem is egyedüli, de
kiváló formája. A J.-be elhelyezésnek lényeges feltételei a különböző
törvényhozások szerint nem egyformák. Némelyek szerint a J.-be csakis fiatal
büntettesek helyezhetők el, kik a büncselekmény elkövetésekor a cselekmény
bünösségének fölismerésére szükséges belátással nem birtak; mások szerint az
erkölcsi elhanyagolás büncselekmény elkövetése nélkül is elégséges ok a J.-be
való elhelyezésre, sőt elégséges erre a házi és iskolai fegyelemnek bebizonyult
elégtelensége. Az elhelyezés ily esetben hivatalból v. az apa, illetve a
törvényes képviselő indítványára is elrendelhető. A határozathozatal a biróság,
másutt a közigazgatási hatóságok hatáskörébe tartozik. Nálunk a J.-ek az igazságügyminisztérium
alatt állnak. A biróság fogházra itélt, de életük 20-ik évét meg nem haladott
egyénekre nézve kimondhatja, hogy magánelzárás helyett J.-be szállíttassanak. A
J.-ek állami és magánintézetek lehetnek. A társadalom e téren kétségkivül áldásos
működésre van hivatva, bizonyos számu állami intézetek azonban, legalább a
fiatal egyének bizonyos osztályira, nélkülözhetetlenek. Igy jelesül az elitélt
fiatal büntettesekre, kik büntetésüket J.-ben állják ki, nemkülönben a
felmentett, de veszélyes hajlamu fiatal egyénekre, akikre nézve magánintézetek
kellő biztosítékot nem nyujthatnak. A J.-et érdeklő számos kérdés iránt a
szakértők nézetei eltérők. A legfontosabb kérdések körülbelül ezek: 1. A
növendékeknek külön J.-ben elhelyezése a vallás, nem s előéletök (előzményeik)
szerint. A két első inkább pénzkérdés; de hogy mindkét nemü növendékek
befogadására szolgáló J.-ben is a nem szerint való elkülönítés szigoru
megtartása mellőzhetetlen s csak az isteni tisztelet s a legfölebb még az
iskolai oktatás lehet közös, az kétségtelen. Az előzmények szerinti elkülönítés
hivei leginkáb a már büntetett és a még büntetlen előéletü növendékek számára
külön J.-et követel. Ennek a követelménynek Angliában a J.-nek «Reformatory» és
«Industrial Schools», Franciaországban «Colonies pénitentiaires» és «Colonies
correctionelles»-re felosztása, Belgiumban egyrészt a st. huberti és a namuri,
másrészt a rugsselledei és bernemi J. felosztása által iparkodtak eleget tenni,
mig Németországban a nehézkes, nagy államokban számos inkonvenienciával járó,
kis államokban egyenesen keresztülvihetetlen elkülönítésnek elvi jogosultságát
sem hajlandók elismerni. 2. A J.-ek nagysága részben az elfogadott nevelési
rendszertől, részben tényleges viszonyoktól függ. Annyi bizonyos, hogy 5-700 főnyi
befogadási képességgel biró J.-ek is kitünő eredményeket mutatnak fel. 3. A
családi és az u. n. kollektiv v. kaszárnyarendszer. Ez utóbbinál a növendékek
50-80 főből álló csoportokra oszlanak; az egy csoporthoz tartozók együtt
laknak, étkeznek, alusznak, játszanak, dolgoznak és tanulnak; mig a családi
rendszernél, melynek főtörvénye a «szeretet», minden 10-12 növendék külön kis
házacskában lakik s a kis csoportok tagjai egymást testvéreknek kell hogy
tekintsék. Hogy a «család»-nak fikciója nem szenved-e oly hiányokban, hogy
tényleg a családból semmi sem marad, hogy általában mesterséges család a
természeti kötelék hiányát pótolhatja-e, az más kérdés. A családi rendszernek
legtisztább tipusa a «Rauhes Haus» Hamburgban. 4. A személyzet kérdése az
elfogadott rendszertől függ. 5. A kényszernevelés tartamát illetőleg a kor,
amelyben a növendék az intézetbe került s a nevelési célnak lehető elérése
irányadó. A 20 éves életkor azonban rendszerint a maximális határ, melyen tul a
növendék az intézetben nem tartható. Igy intézkedik a magyar btkv 84. §-a is
azokra a 16 évnél fiatalabb kiskoruakra, kiket a biróság a cselekmény
bünösségének felismerésére szolgáló képesség hiánya miatt felmentett, de J.-be
elhelyezésre itélt. 6. Feltételes elbocsátás, az elbocsátott növendéket
családjának adják vissza vagy megfelelően elhelyezik. A feltételes elbocsátás
bármikor visszavonható. 7. Az intézet berendezése s életmód. A főszabály itt a
lehető legnagyobb egyszerüség. Csak ál-filantropizmus honosíthat meg a J.-ben
oly kényelmet v. éppen luxust, amely a növendékeknek ugy multjával mint
jövőjével egyenes ellentétben áll. 8. Fontos a házirend, mely a növendékek
jogait és kötelességeit szabályozza. Ide tartozik a növendékek elvétele és
osztályozása, mely utóbbi tekintetben nevezetes a belgiumi hármas osztályozás -
próbaosztály (division d"épreuve), jutalomosztály (division de récompense) és
büntetési osztály (division de punition), - a felkelés, alvás, étkezés ideje
stb., végül a büntetések és jutalmak. 9. Iskolai és lelki oktatás. 10. A munka,
amely lehetőleg a növendék származásának, jövőjének, hajlamainak, fizikai és
szellemi képességeinek megfeleljen. Leányoknál leginkább házi és kézi munka;
fiuknál földmivelés és mesterség. Különösen említendők az angol u. n.
«Training-Ships» (javító hajók), vagyis hajókon elhelyezett J.-ek, amelyek
növendékeiket a hadi és kereskedelmi tengerészetre készítik elő.
Forrás: Pallas Nagylexikon