Joanovics
Pál, történeti és genrefestő, szül. Versecen 1859 jun. 16.,
magyarországi szerb családból. Atyja, ki bizonyos fokig maga is művész volt, a
bécsi művészeti akadémiába küldte őt, hol éveken át nagy kedvvel és
szorgalommal folytatta tanulmányait. Több apró képet festett, de első sikerét
csak 1882. aratta, midőn egyik képét dijjal tüntették ki az akadémiában. Ekkor
határozta el, hogy a történeti festészet művelésére adja magát. hogy a gondolat
szerencsés volt, mutatja az, hogy a Szomoru viszontlátás-ért, első történeti
genre-képeért, szintén dijat kapott s a festmény, mely időközben a budapesti
nemzeti kaszinó birtokába került, megszerezte számára a magyar kormány
támogatását. Nem lévén többé arra kényszerítve, hogy apró képeket olcsó árakon
készítsen a tehetségét kiaknázó bécsi műárusoknak, 1884. megfestette Oktatás a
vivásban c. nagyobb kompozicióját, mely Londonba került s J. számára állandó
piacot teremtett a gazdag amateurök városában. Mindenki ugy tekintette őt, mint
a montenegrói és albániai népélet festői tolmácsát, s Wallis, a legelső londoni
műkereskedők egyike, adott állandó foglalkozást ecsetjének. Az ő ösztönzésére
született: a Vén guzlicás, a Vérbosszu s más apróbb képek. Összeköttetései a
külföldi műárusokkal 1885. arra indították, hogy Bécsnél élénkebb művészeti
központba tegye át a lakását. Igy költözött át Münchenbe, hol legjelentékenyebb
festményei: a Kém, a Fegyvertánc, a Nyári idill és az Őrszem készültek. J.
mindezekben megragadó hűséggel, költői felfogással, a kompozició és rajz ritka
szabatosságával ábrázolja a szláv faj nyers, de festőien érdekes életmódját.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|