(piraterie) a. m. tengeri rablás. A modern nemzetközi jog a
kalózhajókat közveszélyességök miatt nem türi. A kalózok lobogójuk védelmére
igényt nem tarthatnak, s a nyilt tengeren bárki által szabadon megtámadhatók és
elkobozhatók: nemzetközi veszély ellen nemzetközi védelem. Kalózhajóknak azok a
hajók tekintetnek, melyek önhatalmilag, állami felhatalmazás nélkül rablásra v.
vagyonpusztításra indulnak. A lopási szándék a K.-nak nem lényeges eleme. A
legtöbb esetben lopási szándék vezérli ugyan a kalózokat, de a K. tényálladékát
nem szünteti meg az, hogy nem nyerészkedési vágy, hanem nemzeti gyülölet vagy
boszu képezi a cselekmény rugóját. Lényeges elemei ellenben a K.-nak egyrészt
erőszakos megtámadás, másrészt idegen vagyonnak elvétele v. emberrablás, v.
gyilkosság. Némelyik szerint a tényálladéknak egyik kelléke a megraboltnak
félelembe ejtése. Ez azonban tényálladéki elemnek annál kevésbbé fogadható el,
mennél kétségtelenebb, hogy a rablók akkor is K. miatt büntetendők, ha a
megtámadott hajó meg nem ijed, a harcot a kalózokkal bátran felveszi s a
kalózokon győzedelmeskedik. Ha valamely hajó ellen a K. gyanuja merül fel,
bármely államnak hadihajója jogosítva van a gyanuba esett hajót megállítani,
megmotozni, s a gyanu alapos v. alaptalan voltáról meggyőződni. Ez kivétel az
általános elv alól, mely szerint idegen államok más állam hajói felett a nyilt
tengeren hatóságot nem gyakorolhatnak. Kivétel, melyet a nemzetközi veszély
ellen szükséges nemzetközi szolidaritás indokol, de amelyet igazol az is, hogy
a kalózhajók állami közösségen kivül levőknek tekintendők. Ha a gyanu
alaptalannak bizonyul, a hajó elégtételt s a körülményekhez képest kártérítést
is követelhet. Ha ellenben a gyanu alaposnak bizonyul, a hajó elkoboztatik, a
legénység pedig bármely civilizált állam birósága elé állítható s ott
elitélhető. Ez a nemzetközi illetékesség természetesen cak a nemzetközi jogilag
ilyennek elismert K. eseteire áll s nem terjed ki azokra az esetekre, amelyeket
csak egyes országok törvényei tekintenek K.-nak. Az elkobzot hajó, amennyiben a
kalózoknak tulajdonát képezi, annak az államnak itéltetik oda, amelynek hajója
a kalózhajót elfogta (tengeri zsákmány). Ez a hadi jognak analog alkalmazása.
Ha a kalózok által megtámadott magánhajó a kalózokat legyőzi s a kalózhajót
hatalmába ejti, de a kalózokat a legközelebbi kikötőig biztosan megőrizni
képtelen, a magánhajó kapitánya jogosítva van arra, hogy a kalózokat
rögtönbiróságilag halálra itélje, s a halálos itéletet nyomban végrehajtsa. A
biróság összeállításáról, a tanuk s vádlottak vallomásairól jegyzőkönyv veendő
fel. A középkorban, de sőt a legújabb időkig, habár a mult század vége óta csak
kivételesen, az államok a rablási vágynak saját érdekökben felhasználásával
magánhajóknak meghatalmazást adtak arra, hogy az ellenséges állam kereskedelmi
hajóit a nyilt tengeren megtámadhassák s kirabolhassák. Meghatalmazásul az u.
n. kalózlevelek (Kaparbriefe, letters of marque) szolgáltak. Az ily
privilegiált kalózhajókat kaper-eknek nevezik. A mult század óta ennek a
visszaélésnek megszüntetésére több kisérlet történt. Igy 1785. az É.-amerikai
Egyesült-Államok és Poroszország között létrejött szerződés kalózleveleknek
kiadását megtiltotta. De az elszigetelt kisérlet maradt. A századunk második
évtizedében tett kisérletek hasonlólag eredménytelenek maradtak. Csak az 1856.
párisi kongresszus törölte el a privilegiált kalózást, kimondván, hogy «la
course est et demeure abolie». Az eredetileg csak Anglia, Franciaország,
Poroszország, Ausztria és Oroszország által aláirt nyilatkozathoz későbben
Olaszország, Törökország, majd a többi európai s részben az amerikai államok is
hozzájárultak. De még az É.-amerikai polgárháboruban (1861) a D-i államok
kalózleveleket adtak. Általánosan elismert nemzetközi elv ellenben az, hogy
béke idején az államok kalózlevelek kiadására jogosítva nincsenek. Az ez ellen
vétő állam ellen mint kalózállam ellen az összes civilizált államok támadhatnak
s a kalózállamot az elkobzott károk megtérítésére, teljes elégtételre s további
visszaélés ellen biztosítékadásra kötelezhetik. Hirhedt kalózállamok voltak
egészen napjainkig az É.-afrikai tengerparti államok, amelyeknek az európai
államok jó ideig önkényt adót fizettek. A kalózlevéllel ellátott u. n. kaperek
és a tulajdonképeni kalóz- (rabló-)hajók között a különbség az, hogy a kaperek
is nyilt tengeren bármely állam hadihajói által elfoghatók és elkobozhatók, a
legénység azonban, minthogy állami engedélye van, nem itélhető el K. miatt,
hanem hadifoglyoknak megfelelő elbánás alá esik. Vagyis jogilag a hajó kalóz-
(rabló-) hajó, de legényei nem kalózok. V. ö. Csarada l., A tengeri zsákmányjog
elvei a háboruban (Budapest 1882).
Forrás: Pallas Nagylexikon