Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
kandalló fireplace
kandalló hearth
kandalló rá... bars of the...
kandallóbur... mantel
kandallópár... chimney-pie...
kandallópár... mantel
kandallópár... mantelpiece...
kandallórác... guard
kandallósző... hearthrug

Magyar Magyar Német Német
kandalló Kamin (r)

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Kandalló

szobák melegítésére a fal mellé helyezett, elől egészen nyitott tüzelőhely, melyben a füst és a megmelegített levegő legnagyobb része a kürtőbe megy s a tüzelőanyag csak hősugárzással melegít. K.-nak ugy régi, mint a modern viszonyokhoz simuló szerkezetét l. Fűtés, itt csak külső alakjának fejlődéséről lesz szó. Bizonyos, hogy hidegebb éghajlatok lakószobáit nemcsak - mint általánosan el van terjedve - a szoba közepébe helyezett nyilt tüzelőhellyel vagy serpenyőkbe tett parázzsal (braserokkal), hanem már ősidők óta K.-kkal is fűtötték, de reánk ezekből a XII. sz.-ot megelőzőleg semmi sem maradt. Csak ezen időponttól kezdve lehet tehát a K. alakjának változásait követni, amint az kezdetleges formáiból kivetkőzve, majd egészen emlékszerü arányokat ölt, majd pedig nem foglal egy közönséges butordarabnál több helyet a szoba díszítésében. Az angol és francia XII-XIII. sz.-beli K.-k a falazatba vájt csekély mélységü és embermagasságu négyszögletes vagy félkörü fülkék, fölöttük a füst felfogására szolgáló köpennyel, melyet két gyámkő tart (l. az 1. ábrát).

[ÁBRA] 1. ábra. Kandalló a XIII. sz. végéről.

A gyámkövek később lábakat kapnak, melyeknek erősebb kiszökellésai a K.-nak mintegy oldalfalakul szolgálnak. A lábak keretszerüleg vagy oszlopokkal vannak díszítve, az előbb fölfelé keskenyülő köpeny a lábak szélességében ér föl egészen a mennyezetig és festményekkel v. faragványokkal - sokszor egész alakcsoportozatokkal - (l. a 2. ábrát) van díszítve.

[ÁBRA] 2. ábra. Kandalló a Coucy-i várkastélyban.

A csúcsíves stilus végén a K. a szobában egész nagy architektonikus monumentummá fejlődik. A renaissance megtartja a csúcsíves stilus K.-jának elemeit, de azokat az antik építészet formáival ruházza föl. Igy a tűzhely oldalfalai toscanai vagy korintusi oszlopok és pilaszterek, melyeken fölül néha volutás gyámkövek vannak; a vertikális köpeny renndes architravos, frízes stb. párkányzatal van koronázva és pilaserekkel egy vagy több mezőre osztva, a mezőkban cartouche-sal, domboru művel vagy festménnyel (l. 3. ábrát).

[ÁBRA] 3. ábra. Renaissance kandalló.

E kandallóknak ugy koncepciójában mint díszítésében a renaissance valójában remekelt. A barokk és rokokó stilus K.-jából mindez elemek elvesznek; az nem lesz egyéb mint egy csipő- v. legfölebb vállmagasságu nyilás többszörös görbülettel, melyet volutás konszolok határolnak és fölül egy egyszerü lap föd le. Fölötte rendszerint többé-kevésbbé gazdag keretü tükör van, a K. fedőlapján gyertyatartókkal, órával stb. A K. most már butorszámba megy és emlékszerüség helyett elegáns és szeszélyes formáival hat. A XVIII: sz. végének stilusa a K.-t a rokokó méreteiben hagyja meg, csak vonalai válnak egyenesekké és díszítése diszkrétebb, soványabb. Hazánkban I. Mátyás királyig szintén óriási K.-k voltak divatosak, de külső architekturájukból alig maradt reánk valami. A renaissance és barokk K.-kból már több - majdnem mindannyia olasz művészektől készített - K. maradt reánk, p. egy szép Fraknón, aztán Sárospatakon, Krasznahorkán, Zay-Ugrócon stb. A K. használata azonban nálunk soha sem tudott igazán meghonosodni, miután éghajlatunk intenzívebb fűtést kiván, melyre a kályha alkalmasabb.

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is