máskép (és a tőle eredt hely- és személynevek alapján
kétségkivül hegyesebben) kozárok is, ősrégi nép a keleti turkok csoportjából,
melynek neve a persa nyelvből származtatva «futót», «szaladót» jelent. Eredete
és nyelve sokáig holmokegyenest ellenkező nézetekre szolgáltattak alkalmat.
Fejér György véleménye (a napkeleti hunnok négy törzsének egyike), Hunfalvy
Pálé (csuvas-féle nyelvü török törzs) és a Marczalié (a magyar nyelv keverék
turk, kozár és ugor elemekből) nemcsak három emberöltő álláspontját mutatják a
K.-kal szemben, de egyúttal a tudomány nézetét a K. nyelvére nézve, melyből
egyébként épp ugy mint hunnból egyetlen szó maradt reánk (sarkel, állítólag a.
m. fehérszállás, ami a csuvasban is ugyanazt jelenti). A K. nemzeti hagyománya
szivósan ragaszkodott a magyarokkal való rokonsághoz s a K.-tól elszakadt egyik
törzs, a Lebediából a magyarokkal tovább vonuló kabarok (l. o.) tanították meg
a magyarokat a maguk nyelvére, de viszont a magyarokét is eltanulták, tehát
egyazon nyelvüek nem lehettek. A K. földje, mint hódító törzsé, különböző
időben különböző kiterjedésü volt. Már jóval a VII. sz. előtt a Kaspi-tenger
partján Kaukáziának ÉNy-i részében nagy hatalmat gyakoroltak, majd az
Azovi-tenger mellékére kiterjeszkedtek, sőt a tauriszi félszigetet hatalmuk
körébe vonván, egészen a Kárpátokig hatoltak. Ezen kiterjedésben Kazárország
határai voltak a IX. század második felében: északon az az ideális vonal,
melyet a Jaiktól Dnyepr és Bugig húzva gondolunk; keleten a Jaik, a Kaspi-tó
(melyet Kazár-tengernek is neveznek), délen a Kaukázus és a Fekete-tenger,
nyugaton a Dnyepr és időről-időre az Al-Duna. De bár a határok változnak és
velök a hatalom is, annak kulcsa mégis a Don, Donec és Azovi-tenger közti
terület maradt. Itt (az Etil torkolatánál volt a fejedelmek megerősített székes
fővárosa, melyet az oroszok közeledése ellen emeltek. Városok: Balangiar (ma
Asztrakán), Daras, Khelandia, Szidrája (az utóbbi három a Kerszonezoszban, de
legfontosabb erősségük Sarkal, melyet bizanci mesterek építettek (jelenleg
Bjelavezsa, a kacsalini kozákok stanicája közelében). Kertjeiről és
ültetvényeiről volt hires Szemeder, ahol török mecsetek és keresztény templomok
versenyt épültek zsidó zsinagógákkal. A K. eredetileg természetvallást
követtek, imádván az égi testeket és az elemeket és természeti erőket. Később
aztán ugy a mohammedánizmus, mint a zsidóság is meghonosodtak, sőt az utóbbi
uralkodó, igazabban irányadó vallássá lett (hozzátartozván a fejedelmek és
főtisztek), a nélkül azonban, hogy a többi vallásokat (keresztények,
nazarénusok) üldözte v. elnyomta volna. A nép rendkivül harcias volta mellett
szorgalmas földmívelő, halász és kereskedő volt. A hajózáshoz nem értettek, de
a hozzájuk szállított árukkal csereberéltek és különösen Bizanccal állandó
összeköttetésben állottak. Lakásaik ugy látszik könnyen szállítható sátrak
voltak, kivéve a három nagy székvárost, melyek közül az egyikben a király, a
másikban a királyné lakott. Voltak falvaik is, melyekben a telet töltötték, mig
tavasszal hol nyájaikat legeltették, hol ismét hires gyümölcsöseiket gondozták.
A halottak tiszteletére tort rendeztek, sírjok fölé nagy halmot emeltek és arra
annyi követ helyeztek, ahány ellenséget az elhunyt életében elejtett. Két
fejedelmük volt: a főkirály (khágán) és a mellékkirály (bég, tévesen isa). Ezek
közül a tényleges hatalmat a második gyakorolta (mint a magyaroknál a kende és
gyula), ki mint végrehajtó hatalommal felruházott fejedelem jelenik meg az
örökös király mellett. A fejedelmet szabad akaratból választották (tekintet
nélkül eredetére vagy származására) és pajzsukra emelve napkeletnek fordulva,
kilencszer körülhordozták. A katonák és tisztviselők föltétlen engedelmességgel
voltak iránta; ő határozta meg az adót és a katonák számát, de hadat csak az
egész nép akaratából izenhetett, amikor aztán az esetleges zsákmányból kiszedte
magának azt, ami neki tetszett, a többit elosztotta a katonák közt. A katonák
kizárólag lovasokból állottak. Maga a főtörzs csak 10,000 lovast állított ki,
de tartottak rendes páncélos zsoldos sereget (7000 főnyit), sőt jó pénzért
maguk is elmentek zsoldosnak Bizancba. Taktikájuk főereje, gyors rohamokban,
cselvetésekben rejlett. A K. saját nemzeti hagyományuk szerint eredetöket Noé
unokájára, Gomesre vezették vissza, aki Togarmahnak atyja volt. Ennek a
Togarmahnak 10 fia volt, közülök a hetediknek gyermekei a K., kik messziről
jövén, a venenteket (dunabolgárok?) a Dunán átszorították és helyökre
telepedtek. Arab, örmény, görög és más krónikák szerint egy részök a persáktól
űzve Arménián keresztül a Kaukázus keleti oldalán Iberiában telepedett le s igy
jutott a Kaspi-tóig (Kr. e 200 körül). Arméniával együtt Róma hatalma alá
kerültek a K., majd 448 táján meghódolnak Atillának (Jornandes akacirjai),
annak halála után a saragus és hunnogor nemzetségektől legyőzetvén, alárendelt
sorsra jutottak, de csakhamar erőre kaptak és a persákkal szemben Heraklius
szövetségesei voltak és lassankint a Fekete-tenger északi mellékének és a mai
déli orosz síkságnak hegemoniát gyakorló népévé nőtték ki magukat. Uralmuk alá,
mely a legkülönbözőbb faju és vallásu népeket egyesítette magában, vonultak meg
a hunn nemzet töredékei is. 634 táján az unugurok, Kuvrátnak, egy
meotiszmelléki hunn törzsfőnöknek vezetése alatt, egyesültek a bolgárokkal és
kotragokkal (a kuturgurok meotiszi maradványai) s felszabadítván magukat az
avar uralom alól, nagy szövetséget képeztek, mely magában foglalta a K.-európai
pusztaság összes törzseit. Kuvrát halála után birodalma öt fia alatt ötfelé
szakadt, s a legidősb Batbaján meghódolt a K.-nak, akikkel már azelőtt változó
viszonyok közt szomszédságban éltek a magyarok (természetesen nem ezen, hanem
«szabartoi aszfaloi» néven, mely csak ezentúl változik által a turk névre). A
besenyők fenyegető közelsége fegyverbarátságot teremtett és a magyarok 700
körül kazár védnökség alatt megtelepednek a Dontól keletre, második hazájokban
Lebediában, mely nevét első vajdájuktól, Lebediastól vette. Ezzel fontos
együttélés kezdődik, mely intézményekben, mondakincsben (hősmonda, Csaba
mondája) fontos hatással volt a magyar nemzet alakulására. Később, midőn a
magyarok tovább indulnak, jelentékeny megerősödésükre szolgál a kabarok törzse,
mely elszakadt a K. anyatörzsétől és velök ment új hazát keresni. A magyarok
távozása után a K. országa, melynek dinasztiája 740 óta lépett a zsidó hitre,
még mindig virágzott, sőt akkor, midőn József, a zsidó bég volt a király, soha
sem sejtett hatalomra emelkedett. 960 körül irott levelében meglepő képet
rajzol hatalmáról, csupán a déli határon 15 adózó népet sorolván fel, melyek
Derbentig laknak. E levélben említi azt is, hogy főtörekvése az oroszok
előnyomulását megakadályozni, de már 5 évvel később az oroszok győztek, sőt
Sarkal várát is lerombolták. Akkor elveszett az Azovi-tenger melléke is, csak a
Krimben tartották magukat a K. 1016-ig, amikor a görögökkel egyesült oroszok
Tamatarcha Motiszlávnak vezetése alatt végleg fölülkerekedtek. Egyesek
Görögországba és Spanyolországba menekültek, mások ott maradtak és a kozákokkal
együtt harcoltak az oroszok ellen, ugy hogy 1723. Turkonyi Sámuel még
találkozott velük. Hogy a kareusok (a talmudellenes orosz zsidók) a K. utódai
lennének, nem valószinü, mert a K. elfogadták a teljes izraelita hagyományt,
ellenben Magyarországon emlékök számos helynévben magadt meg (Kaza, Kazar,
Kozárd, Kazarvár részint Varasdvármegyében, részint Szolnok-Dobokában; Kozár
[Nagy-, Kis-, Rác] Baranya; Kozári Vas, és Kozárd Nógrád), sőt a honfoglalást
követő időben egy egész vidékről a Maros és Szamos közt) azt olvassuk, hogy ott
kozár népek laktak.
Forrás: Pallas Nagylexikon