(Balti-tenger), nagy belső tenger Európa É-i részében Dánia,
Német-, Orosz- és Svédország közt. Az Északi-tengerrel a Skager-Rak és Kattegat
útján a Sund, Kis- és Nagy-Belt nevü tengerszorosok kötik össze. A párisi K. h.
10°-tól kezdve körülbelül a 20°-ig nyulik, azután É-nak kanyarodik és az É. sz.
60° alatt két széles öbölre oszlik; az egyenesen É-nak húzódó a Botteni-öböl, a
K.-nek Szt. Pétervár közeléig elterülő öböl pedig a Finn-öböl. Bejáratánál a K.
110, legnagyobb szélességében pedig mintegy 275 km. széles. Németországba
benyuló öblei: a Stettini-Haff, a Danzigi-öböl, a Frische- és a Kurische-Haff,
a Livonia és Kurland közti öble pedig a Rigai-öböl. Szigetei közt a nagyobbak:
Rügen a porosz part közelében, a dán Bornholm, a svéd Öland és Gotland, a
Rigai-öböl bejáratánál az orosz Oesel, ettől É-ra a Dagö, a Botteni-öböl
bejáratánál az jelland-csoport és a Finn-partok mellett az jelbo-csoport és a
finn és svéd partok mellett fekvő számos zátony (Skären). A folyók száma,
amelyek táplálják, igen nagy; legjelentékenyebbek az Oder, Visztula, Pregel,
Niemen, Düna, Neva, Tornea, Lulejel, Umejel és Dal-elf. A sok édes viz, amelyet
e folyók belé öntenek és az aránylag csekély elpárolgás okozza, hogy vize jóval
kevesebb sót tartalmaz, mint a nyilt oceán. E folyók messze a szárazföldbe
bevezető természetes utakul szolgálnak, amelyekhez még a mesterséges csatornák
is járulnak, aminők az Eider-csatorna, a hatalmas
Kelet-északi-tengeri-csatorna, amelyek az Északi-tengerrel kötik össze és a
Göta-csatorna, amely Svédország tavainak és folyóinak segélyével ugyanazt
teszi. A K.-ben az az áradás és apadás alig észrevehető; ehelyett időnként, a
légnyomás egyenlőtlen megoszlása következtében, különösen ősszel váratlan és
hirtelen áradásai vannak, amelyek a vizét a rendesnél 1 m.-rel emelik
magasabbra. Az áramlatok nem állandók, nagyobbára ÉÉK-felől DDNy-felé folynak;
a Sundban egy felső és egy tenger alatti áramlatot figyeltek meg. A szél
gyakran erősen fú és hirtelen átcsap egyik irányból a másikba; ezért a hajózás,
tekintve a zátonyok nagy számát, nem csekély veszéllyel jár. Mélysége nem nagy,
átlagosan 36 m.; legnagyobb mélységet (395 m.) Gotland szigetétől K-re
találták. A Botteni- és Finn-öblökben már október végén megkezdődik a partok
közelében a jégképződés és ott november hónapban már a hajózást megszüntetik;
hidegebb telekben egyes nagyobb részek, mint a Botteni-öböl is egészen befagy,
sőt megtörtént, 1323., 1459., 1709., hogy az egész K.-t vastag jégpáncél
borította. Május hónap előtt ritkán lesz minden kikötő szabaddá. Ilyenkor
azután sűrü a közlekedés a K.-en; a fontosabb kikötők: Dániában Koppenhága;
Németországban: Flensburg, Schleswig, Kiel, Lübeck, Rostock, Stralsund,
Stettin, Seinemünde, Danzig, Elbing, Königsberg; Oroszországban: Libau, Riga,
Reval, Narva, Kronstadt (Szt. Pétervár) és Helsingfors-Sweaborg; Svédországban:
Stockholmm, Karlskrona és Ystad. A K. déli partjait legalább a Visztula
torkolatáig már a rómaiak is ismerték. A XI. sz.-ban brémai Adam szerzetes még
szintén csak a D-i partvidéket irta le; az egész K. ismerete csak a XII.
sz.-ban lett általánosabbá. V. ö. Ackermann, Beiträge zur physikalischen Geogr.
d. Ostsse (Hamburg 1883).
Forrás: Pallas Nagylexikon