A kelták vallása természeti tünemények istenítése.
Főisteneik (Caesar szerint) megfelelnek Apollo, Mars, Jupiter és Minerva
szerepének és azért a római iróknál e néven fordulnak elő. Emellett azonban
előfordulnak a helyi melléknevek; változók amaz országok szerint, amelyekben a
kelták megtelepedtek. Apollo egyes melléknevei (Belenus, Borvo, Grannus)
különválasztva mint külön istenségek is előfordulnak. Az utóbbiak közül a
legkiválótt Belenus, a kelta napisten. Azonos a déli Franciaország területén
tisztelt Abellióval és a Rajna és Duna-melléki Grannussal. Legfőbb atributuma
gyógyítás, mint ilyen a források istene, szent növénye a beléndekfű. Jupiter 3
melléknévvel rendelkezik: Taranis, Esus és Teutates (az utóbi Marsnak
mellékneve egyszersmind). Esust Pictet a szanszkrit asu-ról származtatja és
főistennek tartja, képét 1711. találták meg egy régi emléken a Notre-Dame-templom
alatt. Kisebb istenségek: Ogmios, a kelta Herakles, egyúttal az ékesszólás
istene; továbbá Epona (l. o.), emlékeken nem ritka a keltáktól népes
Dunántulban; Suleviae (helyi nimfák Pannoniába és Dáciában). Végül az
istenanyák (matres, matrae, mairae, matronae), várak, családok, kerületek
géniuszai, képeket gyermekeket ringatnak térdeiken (a mai franciáknál «vierges
noires»). Mindezek kelták által lakott, de romanizált vidékek istenalakjai.
Hasonlók hozzájuk a rómaiak által megközelített Britanniában Marsnak egyik
(Bath és Aetrip mellett előforduló) női mellékalakja: Nemetona v. Nemon,
nemkülönben Beletucadrus, a brit Mars. Ezek képezik az átmenetet a tisztán
kelta istenalakokhoz, melyek az ir szigeten virágzott druidizmussal (l.
Druidák) karöltve egész rendszeres teogoniát képeznek és összefüggnek ugy az
ős-, mint a hősmondával. Ez a tisztán K. az istenek két ágával kezdődik, kiknek
apja Addai v. Dé (a mindenség atyja), anyjok Anna, az istenek anyja. Mint
törzsökös istenős kiválik Ogma, melléknevein Griainainech (a. m. verőfényes
arcu), azonkivül Dagda és Kermait (mézes száju). Feleségétől Machától születik
Aed (a tűz), ennek fia viszont Prydain, Britannia első mesés királya. Dagda
melléknéven Ogma egész istencsoportnak az apja. A mitologia Coirbrénak, Ogma
egyik hős utódának személye által egy mondakörbe csap át, melynek ápolói a
bárdok (l. o.), holott az istenek emlékezetét a druidok (l. o.) tartják fenn.
Egy költőiskola kapja fel az ősmondát, melynek őse Ailil Olum Munster királya,
Medb királynő (Shakspere Mab-jának) férje. Az ősmondából őstörténet fejlődik,
melyet a hagyomány egyrészt a mitologiához fűz, másrészt a kereszténységhez.
Ebből válik ki később a nép közt napjainkig lappangó neo-druidizmus és ennek
irodalmi velejárója a vizionárius-könyvek.
Forrás: Pallas Nagylexikon