Kenotikusok és kriptikusok
(gör.) néven két protestáns teologia párt tudósait értették
a XVII. sz. első pár évtizedében. Pálnak a filippibeliekhez irt levelének ezen
kifejezéseit: Krisztus mikor Istennek formájában volna... megüresíté magát (...
hasonlatossá lett az emberekhez (II. r., 6-8. sz.), ugy értelmezte már korábban
az egyház, hogy Krisztus azon magasabb állástól, melyben ő mint a Szentháromság
tagja volt, önként vált meg egy időre emberré léte alkalmával. Innen az egyházi
tan szerint Krisztusnál kettős állapot különböztetendő meg: a megaláztatás
állapota (status exinanitionis), a midőn Krisztus az ő isteni fenséges
tulajdonságainak gyakorlása nélkül élt az emberek között és a felmagasztaltatás
állapota (st. exaltationis), amikor a földi természet minden gyengeségeit
magától elvette és az ő isteni fenségének teljes birtokában tünik fel. Ezen
kérdés felett már, hogy a megüresítés vagyis az isteni tulajdonságok
nélkülözése miként történt, heves harc tört ki 1616. a sváb, vagyis a tübingai
és a hesseni protestáns teologusok, főként Ossiander Lukács és Mentzer között;
az előbbiek azt állították, hogy Krisztus az isteni tulajdonságoknak
gyakorlatában volt földön jártában is, p. résztvett a világ kormányzatában,
csakhogy ezt az emberek nem vehették észre, az emberektől elrejtve történt,
azért ezeket kriptikusoknak hivták. A hesseni teologusok ellenben azt
állították, hogy Krisztus a megaláztatás állapotában valóban megüresíté magát,
t. i. az isteni tulajdonságoknak birtokában volt ugyan, de azokat nem élvezte,
nem gyakorolta, azért ezekek kenotikusoknak nevezték. A szász teologusok 1625.
hozott Decisio-jukban a hesseniek részére döntötték el a vitát, de mégis azon
megjegyzéssel, hogy a csodatételek alkalmával Krisztus kétségkivül az ő isteni
mindenhatóságát is igénybe vette.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|