eredeti, másra vissza nem vezethető formája a
gondolkodásnak, melynek nyelvbeli kifejezése egy teljesen be nem fejezett, v.
teljesen meg nem határozott, a felelet által kiegészítendő v. meghatározandó
mondat. A kérdés maga lehet igenlő v. tagadó formáju, továbbá szétválasztó.
Azonkivül lehet kategorikus, föltétlen vagy föltételes. - K. vagy kérdő mondat,
a nyelvtanban kétféle lehet: névmásos vagy névmástalan. A névmásos K.-ben van a
kérdő névmás, s ez a gondolatnak arra a részére vonatkozik, melyet nem tudunk,
p. Ki áll amott a szirttetőn? (Czuczor). Mit ér atyjuk vitézsége? (Gyulai). A
névmástalan K.-t akkor tesszük, ha tudjuk az egész gondolatot, de nem tudjuk,
igaz-e vagy nem; p. Zokoghat még egy betücskét belőlem a fájdalom? (Csokonai).
Tán honom könnye vagy, te nagy folyó? (Eötvös). Az ilyen K.-re a felelet igenlő
v. tagadó; mindig lehet igennel v. nemmel (ne-vel) felelni, de az igenlő
felelet magyarosabb, hogyha ismételjük azt a mondatrészt, mely a K.-ben ki van
emelve; p. Jól jártak? jól. Föl-neveljük? föl. Eljön? el. A névmástalan K.-be
rendesen beletehetjük ezt a kérdő szócskát: ë (vagy é); többnyire az igéhez
függesztjük, p. Vak vagy-e, te szent igazság? (Kölcsey). Csak akkor tesszük más
szóhoz, ha ige nincs a mondatban, de akkor is oda, ahol az igének kellene
állani; p. Fölneveljük; ugy-e? kincsem? (ugy van-e? Gyulai). Van egy kérdő szó,
melyet mind a névmásos, mind a névmástalan K.-ek elé oda lehet tenni nagyobb
nyomatosság kedvéért, s ez a vajjon szló, vagy rövidítve vaj; p. És vajjon a
célhoz mennyit közeledtünk? (Arany MV.), Vaj lészen-e hős, oly bátor erős?
(Czuczor). A névmásos K.-t sokszor csak figyelmeztetésre, fölkiáltásra
használjuk, anélkül, hogy feleletet várnánk, p. Érted mennyi dicsők estenek
áldozatul! (Kisfaludy K.). Hogy kinyílt a szive, hogy megoldott nyelve!
(Arany). A pedagogiában a K. fontos segítő eszköze az oktatásnak. A K. útján
győződik meg a tanító, meddig ér növendékeinek tudása; ugyancsak a K. győzi meg
a tanulót róla, hogy eszerint még nem tud. Sokrates kérdezve tanította az
embereket, illetőleg mutatta nekik, hogy tudásuk csak vélt tudás. Helyesen
kérdezni tudni, a jó tanító egyik legbecsesebb tulajdonsága. A K. pedagogiája
krotematikának neveztetik. A közéletben K. a. m. megoldatlan ügy, p. keleti K.
A tudományban megoldatlan probleme: a meteriálizmus kérdése. K. a jogban, l.
Jogkérdés és Keresztkérdezés.
Forrás: Pallas Nagylexikon