Kerékabroncs
(vasúti). A közúti járóművek (szekér, hintó stb.) kerekeihez
hasonlóan a vasúti kerekek is abroncsot kapnak, mely szitén utólag és pedig
igen feszesen húzatik rá a kerék-csillagra. A vasúti kerékabroncs azonban
sokkal vastagabb és mai nap kizárólag jó minőségü acélból készül és pedig a
kocsik részére leginkább Martin-acélból, lokomotivoknál pedig többnyire öntött
acélból. Az abroncs vastagsága a futókörön mérve új korában 50-80 mm. közt
szokott változni s ha erősebben kikopik, többször is leesztergályozzák, mig
csak 25-30 mm. vékony nem lesz, amikor újat húznak helyette a kerékre. Az
abroncsok alakjának igen fontos szerepe van, mert a síneken belül lenyuló
karimája (pereme) van hivatva első sorban arra, hogy a járóművek kisiklását
megakadályozza. Az abroncsnak a kerékkoszorun való megerősítése kezdettől fogva
élénken foglalkoztatta a vasúti szakférfiakat s törekvésük újabban oda irányul,
hogy a koszoru az abronccsal oly módon köttessék össze, hogy azon esetre, ha az
abroncs törést szenvedne (elpattanna) is, a kerékről még darabokban se
válhassék le; a megerősítésnek azon régi módja tehát, melynél az összeköttetés
átdugott csavarok vagy szegecsek segélyével történt, mai nap meghaladott
álláspontot képez, minthogy nemcsak biztonságot nem nyujt a szakadt
abroncsdarabok leválása esetén, hanem a szakadást még elő is segíti az által,
hogy a csavarok v. szegecsek átdugásához szükséges fúrt lyukak az illető
helyeken szelvénycsökkenést (gyöngítést) képeznek. Az abroncsnak, vagy csak egy
darabjának leesése ugyanis nagy bajok forrása lehet, mert rendesen kisikamlást
s a pálya megrongálását vonja maga után; azért a vasutak nagy áldozatoktól sem
riadnak vissza, hogy a bajnak elejét vegyék. Legelterjedtebb nálunk, illetve
Közép-Európában az abroncsok megerősítésének az a módja, mely szerint az
abroncs külső felén kissé átfogja a koszorut egész kerületén, belső felén pedig
egy szögvasformáju, vasból képezett karika fogja össze a koszoruval. Teles
biztonságot azonban még ilyféle megerősítés sem nyujt, azért egyesek az
abroncsot összehegesztik a kerék koszorujával, ami a kérdés megoldásának eddig
legbiztosabb, bár még sok nehézséggel összekötött módja. Az abroncs-gyártásban
kitünő hirnévnek örvend a Krupp-féle esseni gyár, valamint a bochumi bányatársulat
is, mig hazánkban a resicai vasgyár szállít jó minőségü Martin- és
tégely-abroncsokat mindenféle nagyságban.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|