Kisszótár


Magyar Magyar Angol Angol
kerékabronc... rim
kerékabronc... tire
kerékabronc... tyre

Magyar Magyar Német Német
Kerékabronc... ----

Címszavak véletlenül



Címszó:
Tartalom:

Kerékabroncs

(vasúti). A közúti járóművek (szekér, hintó stb.) kerekeihez hasonlóan a vasúti kerekek is abroncsot kapnak, mely szitén utólag és pedig igen feszesen húzatik rá a kerék-csillagra. A vasúti kerékabroncs azonban sokkal vastagabb és mai nap kizárólag jó minőségü acélból készül és pedig a kocsik részére leginkább Martin-acélból, lokomotivoknál pedig többnyire öntött acélból. Az abroncs vastagsága a futókörön mérve új korában 50-80 mm. közt szokott változni s ha erősebben kikopik, többször is leesztergályozzák, mig csak 25-30 mm. vékony nem lesz, amikor újat húznak helyette a kerékre. Az abroncsok alakjának igen fontos szerepe van, mert a síneken belül lenyuló karimája (pereme) van hivatva első sorban arra, hogy a járóművek kisiklását megakadályozza. Az abroncsnak a kerékkoszorun való megerősítése kezdettől fogva élénken foglalkoztatta a vasúti szakférfiakat s törekvésük újabban oda irányul, hogy a koszoru az abronccsal oly módon köttessék össze, hogy azon esetre, ha az abroncs törést szenvedne (elpattanna) is, a kerékről még darabokban se válhassék le; a megerősítésnek azon régi módja tehát, melynél az összeköttetés átdugott csavarok vagy szegecsek segélyével történt, mai nap meghaladott álláspontot képez, minthogy nemcsak biztonságot nem nyujt a szakadt abroncsdarabok leválása esetén, hanem a szakadást még elő is segíti az által, hogy a csavarok v. szegecsek átdugásához szükséges fúrt lyukak az illető helyeken szelvénycsökkenést (gyöngítést) képeznek. Az abroncsnak, vagy csak egy darabjának leesése ugyanis nagy bajok forrása lehet, mert rendesen kisikamlást s a pálya megrongálását vonja maga után; azért a vasutak nagy áldozatoktól sem riadnak vissza, hogy a bajnak elejét vegyék. Legelterjedtebb nálunk, illetve Közép-Európában az abroncsok megerősítésének az a módja, mely szerint az abroncs külső felén kissé átfogja a koszorut egész kerületén, belső felén pedig egy szögvasformáju, vasból képezett karika fogja össze a koszoruval. Teles biztonságot azonban még ilyféle megerősítés sem nyujt, azért egyesek az abroncsot összehegesztik a kerék koszorujával, ami a kérdés megoldásának eddig legbiztosabb, bár még sok nehézséggel összekötött módja. Az abroncs-gyártásban kitünő hirnévnek örvend a Krupp-féle esseni gyár, valamint a bochumi bányatársulat is, mig hazánkban a resicai vasgyár szállít jó minőségü Martin- és tégely-abroncsokat mindenféle nagyságban.

Forrás: Pallas Nagylexikon



Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is