Kerékdülés
Keletkezik a csap és a küllők düléséből. A csap dülésének
célja, hogy a kerék rossz úton ne törekedjék a csapról kifelé leszaladni, hanem
inkább ütközzék ilyenkor a csap tövében levő ütközőperemhez. Más célja a K.-nek
még az is, hogy a kerékről a sár ne a kocsiba, hanem attól kifelé hányassék.
Hintóknál a kerekek dülése folytán a szekrényt fölül kiszélesbíthetjük, tehát
ugyanazon nyomtávolság mellett kényelmesebbé és kellemesebb formájúvá tehetjük.
A küllők dülésével ezeknek lapos kúpalakot adunk, miáltal azok a tuloldalról
jövő lökéseknek boltozatos alakjuk folytán jobban ellenállhatnak. Igen nagy
terheket vivő kocsiknál a küllők feleszámát jobbra, másikat balra dülesztjük,
hogy a kerék két irányból jövő oldallökéseknek ellenállhasson. A kerék dülése
rendesen a kerékátmérőnek 1/12-1/14-e
és el van fogadva, hogy ez az átmérő 1/8-át tul ne
haladja.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|