egyrészt a kereskedelem fejlesztésénél irányadó elvek
összessége, másrészt pedig az ezek valósítására célzó törvényhozási és
kormányzati tevékenység. E tevékenységnek tárgyát a bel- és külkereskedelem
egyaránt képezik. A kereskedelem szabadságának lehető fentartása mellett a
belkereskedelmi politika főkövetelménye, hogy az állam egész szervezete a
kereskedelmi tevékenység életelemét képező gyors lebonyolítást mozdítsa elő. E
végből az igazságszolgáltatásnál a kereskedelmi anyagi és alaki jog helyes
megállapítása és gyors valósítása, a közigazgatás körében a törvényeknek a
felesleges késedelmet elkerülni törekvő végrehajtása, a közlekedés terén a
lehetőleg olcsó és gyors szállítás előmozdítása, a hitelgazdálkodásnál a
jogosult kereskedelmi érdekek megóvása, a szakértelem fejlesztése, a
kereskedelem célszerü érdekképviseletének megalkotása és kellő megfigyelése és
a kereskedelem állapotának statisztikai adatok gyüjtése által a valósághoz
telhetőleg hű feltüntetése mind olyan állami feladatok, melyek az újkori
jogállam belkereskedelmi politikájának tartalmát képezik. Nem kevésbbé fontos
feladata az államnak a külkereskedelmi politika. Ennek irányelvei sok, a
tudományban és a gyakorlati életben még ma is vitatott fontos kérdéssel vannak
kapcsolatban. A külkereskedelem természetes gazdasági fejlődés eredménye. Egy
haladott közgazdaság sem elégíthet ki minden szükségletet. Ezek bővülése és
sokasbodása oly javak fogyasztását is maga után vonja, melyeket az illető
éghajlat alatt termelni nem lehet. Az éghajlati különbség már magában is
folyton tényezője a nemzetközi forgalomnak. A tropikus és szubtropikus országok
termékeit a mérsékelt égöv alatt nem lehetvén előállítani, az ez alatt fekvő
országok e termények, p. kávé, fűszerek, kakao, gyapot stb. tekintetében
amazokra vannak utalva. De az ugyanazon éghajlat alatt fekvő országokban is a
művelődés különböző fokozatain oly különbségeket idéz elő a termelésben, hogy
azok egymásra utaltsága félre nem ismerhető módon jelentkezik. Iparcikkeket a
haladottabb, bizonyos nyers terményeket a kevésbbé haladott országokban
jutányosabban lehet előállítani. A tőke átvándorlása egyik államból a másikba
akadályokba ütközik; még nagyobb a nyelvkülönbségben és az idegen ország
viszonyainak hiányos ismeretében rejlő akadály a munkások átvándorlására nézve.
A termelési viszonyok ez okok folytán még a termelés természeti
előfeltételeinek felette ritkán jelentkező teljes azonossága esetén sem válhatnak
egyenlőkké. És még ekkor is mutatkozik a termelés eredményében különbség, mely
a külkereskedelemnek szilárd alapját képezheti. Sőt ha valamely államban az
összes termelési ágak jobb eredményt tüntetnek is fel, mint egy másikban, amely
minden számbavehető árut ilyformán drágábban állít elő, gazdaságilag
tanácsosabb az egyes legelőnyösebb viszonyok közt termelt árukra fektetni a
súlyt s a tőkét és munkaerőt abban lényegesen nagyobb haszonnal alkalmazni,
mint e tért kevésbbé felkarolva, az ugyan szintén előnyösebben, de sokkal
kisebb fölénnyel termelt javak előállítását is felkarolni. A komparativ
költségek ezen elmélete adja magyarázatát annak, hogy a külkereskedelem a
fejlődés minden fokán miért nyugszik természetes érdekközösségen. Mert a szóban
forgó esetben is a nemzetközi forgalom által miden állam nyer. Ehhez járul,
hogy kivitel behozatal nélkül huzamosan nem képzelhető, ez utóbbinak
megszorítása tehát szükségkép az előbbinek is csökkentésére vezet. Téves volt
ennélfogva a merkantilisták az a felfogása, mely nagy súlyt fektetett a
kereskedelmi mérleg kedvező alakulására, vagyis arra, hogy az állam kivitele
annak behozatalát mindig jóval meghaladja. Igen gyakran a behozatal többlete
voltakép nem más, mint valamely állam polgárai követelésének és nyereségének
behajtása áruk alakjában a külföldről. Csak az összes tartozások és követelések
egybehasonlításának és nem csupán az áruk bevitele és kivitele összevetésének,
mely előbbi a fizetési mérleg megállapítása által eszközölhető, van értéke.
Tisztán gazdasági szempontból ennélfogva szabály szerint a szabad kereskedelem
folytatása a leghasznosabb külkereskedelmi politika. Általában véve a nemzet
többségét képező fogyasztók és a legtöbb esetben a termelők érdeke is azt
kivánja. Kivételesen, átmeneti idők alatt, bizonyos foglalkozási ágak körében,
melyekre nézve magasabb politikai okok miatt nem tanácsos idegen országoktól
függeni, akkor, midőn a szomszéd államokban v. a világgazdaság terén irányadó
nemzetek védvámos külkereskedelmi politikát folytatnak; akkor, ha az állam
bizonyos termelési szempontból áldozatot kiván hozni, vagy ha a társadalom
uralkodó felfogása mellett a termelés védelem nélkül nem érzi magát
biztonságban: a védvámoknak kellően megfontolt rendszabályok alkalmazása
mellett helyet lehet engedni. L. Vám.
A külkereskedelemmel szoros összefüggésben van a nemzeti,
főleg tengeri hajózás folytatása és emelése. Ezt részint általános
kedvezmények, részint a hajózási vállalatok szubvencionálása által vélték
elérhetni. A hajózási vállalatokat pénzsegélyben csaknem minden állam
többé-kevésbbé részesíti. Az ily szubvenciók hatását rendszerint tulozzák, mert
közgazdaságilag nagyobb hasznot a hajózás mai fejlettsége mellett azok csak a
gyarmatokkal biró országokban tehetnek, ahova talán idegen hajók a szállítmányokat
örömest elvinnék, ha azok elegendő mennyiségben jelentkeznének. Politikai
hatása a segélyben részesülő rendes hajójáratoknak azonban kétségkivül van.
Végül megemlítendő még itt a külkereskedelmi képviselet, amely a diplomáciai
képviselettel kapcsolatosan, vagy attól elkülönítve az ügynökségnek,
konzulátusok útján tartható fenn.
Forrás: Pallas Nagylexikon