A keresztények szorongattatása már az I. sz.-ban kezdődött.
Palesztinában számos keresztény vére omlott vallásáért, 64-ben pedig Nero
zsarnoki szeszélye Róma felgyujtásával őket vádolta, amely ürügy alatt aztán
halomszámra, a legkegyetlenebb módon halálra kinoztatta az ártatlan
keresztényeket. Mindezen események azonban még nem számíthatók a keresztények
tulajdonképeni, rendszeres üldözéséhez. Sőt midőn Domitián császár alatt
(81-96) a keresztény vallás követését a felségsértéssel egyformán büntették, ez
sem annyira vallási szempontból történt, mint inkább azért, hogy igy a
vádlottakat - a császárnak két rokonát, Titus Flavius Clemenst és Flavia
Domitillát sem véve ki - vagyonuktól annál könnyebb szerrel megfoszthassák,
illetve száműzetésüket vgy kivégeztetésüket kieszközölhessék. A keresztények
tulajdonképeni üldözése Traján csásszár alatt kezdődött. Traján császár ugyanis
112. kibocsájtott egy rendeletet, amelynek értelmében a keresztények vallásuk
gyakorlása miatt egyenkint bevádolandók. Ezen rendelet törvény erejére
emelkedvén, szerzőjének utódai alatt is fenmaradt és változatos szigorral
hajtatott végre. Hadrian (117-138) ezen törvény keresztülvitelében nagy
engedékenységet tanusított; de annál kegyetlenebbül üldözték a keresztényeket a
Bar-Kochba alatt fellázadt palesztinai zsidók. A pogány nép a keresztényeknek
tulajdonított szerencsétlenségek, elemi csapások hatása alatt több ízben
töltötte ki rajtuk véres boszuját. Antonius Pius (138-161) már komolyabban
vette a 112. kibocsájtott rendeletet, illetve törvényt. A Szmirnában kitört
üldözés és Polykarp püspök vértanuhalála az ő műve volt. Utóda, Marcus Aurelius
(161-180) alatt már teljes erővel folyt a keresztények üldözése. Igy 177. déli
Galliában a pogányok és zsidók az ő védnöksége alatt rendezték a lyoni és
viennei véres üldözéseket. Marcus Aurelius halála után mintegy 20 évig
többé-kevésbbé nyugalmas idők voltak, de annál féktelenebb erővel újítá fel az
üldözést Septimius Severus, aki pogány alattvalóinak halálbüntetés terhe alatt
megtiltotta, hogy a zsidó vagy keresztény vallásra térjenek. Különösen 202.
dühöngött kegyetlenül az egyiptomi és afrikai keresztények ellen. Utóda,
Alexander Severus (222-235), nyilván anyja Mammea befolyásának engedve, nemcsak
hogy nem üldözte a keresztényeket, de sőt Krisztus képét házi istenei közé is
sorozta. Ezen kiméletes eljárás miatt Maximinus Thrax meggyilkoltatta, aki
aztán 235-238. tartó országlása alatt újra üldözte a kereszténységet. Philippus
Arabs (244-249) idejében, aki állítólag maga is keresztény volt, jobb,
nyugalmasabb idők virradtak Krisztus tanának sokat üldözött követőire. De ezen
békességet sem élvezhették sokáig, mert Decius (249-251) csakhamar egész
birodalmának keresztény lakóit üldözni kezdé. Ez volt az első vallási és
nemzetiségi indokokból folytatott rendszeres üldözés. Gallus (251-253) és
Valerianus (253-260) alatt az üldözések, főkép 257 óta még csak fokozódtak: a
keresztény egyházat szolgáinak, a papoknak, és hivőinek kiirtásával vélték
megsemmisíthetni. 260. Gallienus megszüntette az üldözést és igy a keresztények
mintegy 40 évig nem szenvedtek vallásukért bántalmazást. Diocletian császár
(284-305) politikai számításból uralkodása első idejében jóindulatot szinlelt a
keresztények iránt, csakhamar azonban, részint azon kedves tervétől indíttatva,
hogy a birodalom régi fényével annak egységes államvallását is helyreállítsa,
főkép pedig veje Galerius Caesar által reábirva, üldözni kezdé a
keresztényeket. Ezen véres üldözést Galerius 303. a nikomédiai egyház
lerombolásával kezdé meg. Nemsokára egy külön e célból kibocsátott császári
rendelet közelebbről meghatározta az üldözés módját. Ezen rendeletben a császár
megparancsolja, hogy az összes keresztény templomok feldulassanak és a szent
könyvek megsemmisíttessenek; elrendeli továbbá, hogy a keresztények eddig
viselt állami hivataliktól megfosztassanak, a szabad polgárok ragszolgáknak
tekintendők, és az eddigi rabszolgák soha többé szabad lábra nem helyezhetők.
Végre ugyanezen rendelet értelmében a törvényszék elé állított keresztények
vallatásuk alkalmával kínpadra vonandók. Egy későbbi rendeletben
megparancsolja, hogy a keresztények minden úton-módon a pogány áldozati
szertartások megtartására kényszeríttessenek. Igy folyt az üldözés mindenfelé,
mig végre 305. a kereszténységgel rokonszenvező Constantinus Chlorus
Galeriusszal együtt augustussá kikiáltatván, a kegyetlenkedéseknek gátat
vetett. Ekkor Galerius belátván, hogy most már véres terveit ugy sem hajthatja
végre, 311. kiadott iratával előbb kiadott rendeleteit hatályon kivül helyezte,
és a keresztények szabad vallásgyakorlatát biztosítá, kikötvén azonban, hogy
vallásuk miatt az állam törvényeivel semminemü összeütközésbe ne jöjjenek.
Ezalatt Constantius Chlorus fia, Constantinus alatt a kereszténység helyzete
keleten 306 óta teljesen jóra fordult, mig Maximinusnak 313. bekövetkezett
halálával az egyház legádázabb és legelkeseredettebb ellenétől is megszabadult.
Forrás: Pallas Nagylexikon