Keskenyvágányu vasút
Az Európábn közönségesen elterjedt vágányszélesség a sínek
fejének belső felülete között mérve 1,435 m. Minden ennél keskenyebb vasutat
K.-nak nevezünk. A K.-akat eddig inkább csak az ipar céljaira épített
vasutaknál használják (l. Erdei vasutak). A legelterjedtebb nyomtávok az 1,0,
0,75 és 0,6 m. Mióta Bosznia és Hercegovinában, hol ma több mint 600 km. 0,76
méteres vasút épült és ugy ez a teherforgalom, valamint a párisi kiállításkor a
0,6 méteres Decanville-féle vasút a személyforgalom lebonyolítására oly nagyon
célszerünek bizonyult, a keskeny vágánnyal épített vasutak rendkivül elterjedtek,
ugy hogy ma az európai vasutaknak mintegy 14 százaléka már K. Hazánkban
kevésbbé terjed, mert az építési viszonyok még mindig elég kedvezőek a
szabványos vasutak olcsó megépítésére és különben sem épülnek még oly hegyes
vidékeken vasutaink, hol a K. építési sajátságának előnye előtérbe nyomulhatna.
Az építési sajátságokra nézve l. Erdei vasutak; itt csak azt kivánjuk
megjegyezni, hogy e vasutak építését a nálunk tervezett vonalak rövidsége miatt
a járómüvek megszerzésének nagy költsége akadályozza. A járómüvek kellő
kihasználását nagyban elősegíti a forgó zsámolyok alkalmazása, továbbá kettős
lokomotivok használatával e vasutak szállító képessége is nagyban fokozható. A
sínek súlya 9,5-20 kg. között váltakozik. A legkisebb sugár 30 méter. A
legnagyobb emelkedés 1,0-nél (genfi vasút) 600/00, sőt a Decanville-rendszernél
van 710/00 is. A vasutak gyorsasága nagyon fokozható. A hires svéd K.-akon
óránként 24 km., de Angolországban a legrégibb K.-ton a Festiniog vasúton 48
km. sebességgel járnak.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|