A legtöbb K. timsós és irhás bőrből készül. A timsós bőr,
melyet a K.-k előállítására felhasználnak, lehet glacé-bőr és chair-bőr. Az
előbbit a barkás oldalán, az utóbbit vagy a húsos oldalán, vagy egészben festik
(l. Timárság és Irhás bőr). A K. gyártásához való timsós bőrök (leginkább
bárány- és kecskebőrök) festésénél célszerü, ha őket festés előtt körülbelül
negyedévig raktáron tartják. A festést a bőrben levő fölösleges timsó
eltávolítására irányuló művelet előzi meg. Erre a műveletre külföldön nagy
súlyt fektetnek, mióta tudják, hogy szép és tartós szineket és tartós K.-bőrt,
mely nem szakad egykönnyen, csakis a fölös timsó eltávolítása révén nyerhetnek.
Ezt a kimosást (Brochiren) 36 °C. meleg vizzel végzik; a bőröket ugyanis
hordókban lábbal tapossák v. a ványoló kockában (Brochirwürfel) megforgatják.
Ezután újból tojásból, konyhasóból és vizből álló keveréket készítenek, melyet
a bőrökbe bedolgoznak. A bőr ebben a keverékben addig marad, mig meg nem
festik. A bőröket igen különbözőképen festik meg. Általában véve kétféle
módszert különböztetünk meg: a kefével való bekenést és a mártogatást (Tunken).
Szerkesztettek erre gépeket is; ilyenek a Kristen-féle gép (Lieben, Prága
mellett) és a Goldschmidt-féle gép (Fürth, Bajorország). A festésnél
használandó eljárás természetesen a festék v. festőanyag természetével
változik. Festőanyagul akármilyen természetes v. mesterségesen készített
organikus (kátrány-) festék szolgálhat. Ugy látszik azonban, hogy a
glacébőrgyárakban még mindig a régi természetes, különösen a fafestékekhez
ragaszkodnak. A bőröket rendszerint előbb pácolják, mire a legtöbb esetben
húgyot, e helyett néha krómsavas káliumból és szénsavas ammonból álló keveréket
használnak. Festés után következik a bőröknek valamely (vas-, réz-, cink- stb.)
gáliccal való átkenése (tournée). A fesett bőröket szárítják és kikészítik oly
módon, hogy nedves fareszelék közé teregetik, azután lábbal tapossák, a nyujtó
késen nyujtják, a húsos oldalon horzsaköves vászonnal bevont, vizszintes
tengelye körül forgó hengereken horzsolják, egyengetik és végül peluche-sal
bevont fahengerekkel kifényesítik. Ezeket a bőröket már most kidarabolják,
vagyis kettős, bő kéz-szélességü darabokra (établions) metszik, mire szabás alá
veszik. Ez régeben kézi ollóval történt, később bádog alakzókat (patron)
használtak, melyeket csak rá kellett nyomni a bőrre, hogy a körrajz láthatóvá
legyen. A kiszabást ezen rendszer mellett a következőképen végzik: egy deszkán
acél metsző-vasak éleikkel fölfelé ugy vannak elrendezve, hogy a szabás egész
vázlatát a hüvelyk-lyukakkal együtt megalakítják. A hüvelyk számára külön bökő
van. E metszőrekeszbe négy-hat établiont egyszerre tesznek egymásra, lemezzel
elfödik és az egészet egy hengersajtó közt járatják végig, s a K.-k ki vannak
szabva. Varrásukhoz általában selymet használnak. A K.-ket ez idő szerint
csaknem kivétel nélkül varrógéppel varrják. A megvarrott K.-k idomítása abban
áll, hogy a félre álló részeket egyenesre húzzák, a varrást lesímítják,
megsajtolják stb. A K.-készítés nálunk nem nagy iparág; az egész ország
területén, beleértve Horvát-Szlavonországokat is, mindössze 188 önálló kesztyüs
van, kiknél alkalmazva van 4 tisztviselő, 14 családi kisegítő, 171 segéd, 53
tanonc, 51 munkás, 8 szolga; az összes alkalmazottak száma tehát 478. A
K.-munkások legnagyobb része csak a K.-k kiszabásával foglalkozik nálnunk, mig
varrásra leginkább Csehországba küldik.
Keleten az ókorban K. nem volt. A görögök a legrégibb időben
K.-ket (cheirides) használtak a munkában. Athénben csak az inyencek húztak
K.-ket az asztalnál. A görögök különben is nőiesnek találták a K.-k viselésének
szokását, valamint a régi rómaiak is, de az ázsiai fényűzéssel a K.-k divata is
eljutott Rómába. Németországban a VIII. és IX. század óta viseltek általánosan
K.-t; a királyok, nemesek és főpapok himezett és ékszerekkel díszített K.-ket
viseltek. A lovagkorban a K.-t az invesztitura, a hűbérbeadás és a magasabb
hivatalba iktatás jelvényének tartották, s a püspökök a misemondásnál viseltek
is K.-t. A lovagok a kihivás jeléül K.-t dobtak egymás lábai elé; ha az illető
lovag a K.-t fölvette, akkor azt jelezte, hogy a harcot elfogadja. (Innen a
kifejezés: K.-t dobni a. m. harcra, párviadalra hivni föl valakit). Ugy
látszik, hogy a nők a XIII. sz. előtt nem viseltek K.-t; később díszül
használtak vászonból való K.-ket, amelyek könyökig értek. Voltak K.-k vasból
is, amelyeket a lovag vaspikkelyekkel rakott körül. A K.-gyáripart
Németországban a XVII. sz.-ban francia menekültek honosították meg; Angliában a
K.-kel való fényűzés főleg Erzsébet királynő alatt volt nagy, aki gazdagon
díszített és ékített K.-t viselt.
Forrás: Pallas Nagylexikon