Két kard elmélete
középkori elmélet a közhatalomnak egyenesen Krisztustól
származásáról bizonyos dualizmus alakjában, akként t. i., hogy az egyik kard az
egyházi hatalmat jelenti, a másik a világit. Amaz a pápánál van, emez a világi
fejedelmeknél. Az elméletnek alapja Krisztusnak nyilatkozata, mellyel
tanítványainak szavaira: «Ecce duo gladii hic» (ime itt van két kard), azt
válaszolván: «Satis est» (elég). Az elméletet határozottabban formulázta
Gelasius pápa Anastasius császárhoz intézett szavaiban: «Duo sun quibus
principaliter hic mundus regitur: auctoritas Sacra Pontificum et Regaliss
potestas» (a világot főképen ketten kormányozzák: a pápának szent főnöksége és
a királyi hatalom). A K.-nek kifejezése Damiani Péternek tétele: «Inter Regnum
et sacerdotium propria cujusque distingumtur officia, ut Rex armiss utatur
saeculi, et Sacerdos accingatur gladio spirituali» (a királyságnak és a
papságnak külön sajátszerü hivatása van, a király a világi fegyvert használja,
a pap a lelki kardot köti fel). A K. különben nem állapítja meg feltétlenül az
egyházi hatalomnak felsőbbségét a világi fölött, mert ez az elmélet kettős
értelmezésben részesült. Az egyik szerint az Isten mindkét kardot szent
Péternek s általa a pápának adta, ki az egyiket az egyház védelme céljából a
császárra bizta. De a másik értelmezés szerint csak az egyik kardot kapta szent
Péter s általa a pápa, a másikat szent János kapta s általa a császár. A két
kard tehát koordinált hatalom. Az első értelmezést a Sváb, a másik értelmezést
a Szász Tükörben találjuk. Az ismeretes invesztiturai viszályban IV. Henrik
császár VII. Gergely pápával szemben éppen a K.-vel bizonyította világi
hatalmának önállóságát. Ellenben feltétlenül az egyházi hatalom felsőbbségének
s a világi hatalom alárendeltségének bizonyítására szolgáltak a Két kulcs
elmélete (Claves Regni Coelorum), mert a kulcsokat kizárólag szent Péter s
általa a pápa kapta. Krisztusnak szavai alapján: «És neked (Péternek) adom a
mennyek országának kulcsait, és valamit megkötözesz e földön, a mennyekben is
kötözve leszen, és valamit megoldasz a földön, a mennyekben is oldozva leszen»
(Máté ev. XVI. 19.). De érdekes megjegyezni, hogy a protestáns szöveg nem
kulcsokról, hanem «kulcs»-ról szól, továbbá a Két világító égi test (duo
luminaria) elmélete, mely szerint az egyházi hatalom a nap, a világi hatalom
pedig a hold, mely amattól nyeri világító erejét; a lélek (egyházi hatalom) és
a test (világi hatalom) elmélete.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|