Kithara
a régi görögök legelőkelőbb hangszere, az Antik líra-fajták nemesebbik
típusa, melynek részben mint lírikus dalok kísérőjének, részben mint
szólóhangszernek nevezetes szerep jutott a görögök zenei gyakorlatában.
Lapos, szélesnyakú hangszekrényén eredetileg 7 bél-vagy ínhúr futott
végig; később a húrok számát fokozatosan 11-re emelték. Eredetét vsz. a
keleti (egyiptomi, szír) líra-típusok között kell keresnünk; az európai
görögökhöz hihetőleg Kis-Ázsiából került. Az énekét kitharával kísérő
görög dalnok neve kitharodos, a szóló kithara-játékos neve kitharista
volt. Kitharodia és kitharisztika párhuzamosan fejlődtek; a kitharódia
megalapozójának Terpandert tekintik (Kr. e. 675 k.), ki valószínűleg az
első, hosszú időn át zsinórmértékül szolgáló K.-kompozíciók
(K.-nomosok) szerzője volt. Parosi Archilochos óta, általában a 7.
század közepétől kezdve kialakul a szabadabb kíséret heterofón
irányában fejlődő játékmódja; a virtuóz, plektrum-nélküli
szóló-kitharajáték a 6. században jelentkezik először. A görögök két
jellegzetes húros hangszere közül a lyra általában a szórakozás, házi
muzsikálás és zenetanulás instrumentuma, a K. a reprezentáló, nagy
művészeté; külsejében díszesebb az előbbinél, játékmódja is
komplikáltabb. A fennmaradt kevésszámú ógörög zenei dokumentum között
K.-darab is akad (C. Sachs és Westphal-publikálta hypolyd hangszeres
dallamot tekinti annak [Die Musik des Altertums 1924]).
Forrás: Zenei lexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|