Klamarik
János, pedagogus, miniszteri tanácsos, szül. Losoncon
(Gömör) 1832 febr. 7. Egyetemi tanulmányait részben a pesti, részben a bécsi
egyetemen végezte s 1852. már ideiglenes tanár lett Félegyházán. Majd a pécsi
és a bajai, utóbb a székelyudvarhelyi, végre pedig a besztercebányai
főgimnáziumban működött. Besztercebányán a gimnázium, még 1861-ben, mikor ő ott
tanári székét elfoglalta, valóságos pánszláv fészek volt. K. Grünwald Bélával,
a vmegye jeles alispánjával, majd Ipolyi Arnold besztercebányai püspökkel oly
sikeres lépéseket tett a baj orvoslására, hogy a gimnázium csakhamar
megtisztult a hazafiatlan elemektől s a kormány őt állította az iskola élére
igazgatóul. 1876. a besztercebányai tankerület főigazgatója lett s ugyanazon
hazafias szellemben működött tágasabb hatáskörében is 1883-ig, mikor a
minisztériumba hivták be s itt nemsokára osztálytanácsossá, majd pedig
miniszteri tanácsossá nevezték ki. Új állásában kiváló tanügypolitikusnak s
adminisztrátornak mutatta magát. A középiskolai törvény követelte új kormányzat
megállapítása, a középiskolák új kerületi beosztása, adminisztrációjuk
szervezése, az autonom felekezeti középiskolánál a főfelügyeleti jog
gyakorlásának körülirása, az állami tantervek és reájuk vonatkozó utasítások
megállapítása, az összes autonom felekezeti középiskolák tantervének reviziója,
középoktatásunknak a görög nyelvre vonatkozó reformja, az érettségi vizsgálati
eljárás szabályozása, az autonom felekezeti középiskolák érettségi vizsgálatára
kiküldött kormányképviselők számára készült utasítás, a középiskolai
rendtartás, az autonom felekezeti középiskolák fegyelmi szabályzatának
reviziója, az iskolai orvosi intézmény életbeléptetése, az összes tankönyvek
reviziója, a nem magyarajku gimnáziumok számára új tankönyvek készíttetése, az
iskolai építkezések és felszerelésekre vonatkozó szabályzatok, a felekezeti
tanárok javadalmazásának emelése s a nem állami tanárok nyugdíjazása, a testi
nevelés ügye, egy szóval minden mozzanata középiskoláink újabb történetének
össze van fonódva K. nevével. K. emelete gimnáziumi oktatásügyünket a mai
szinvonalra s egyesítette a haza sokféle jellegü középiskoláit tanterv, szellem
és irányzat tekintetében. Nagy része volt abban is, hogy a nem állami iskolák
számára tekintélyes összegü államsegély tétessék folyóvá, hogy ekkép azok is
megkapják az emelkedésükre szükséges anyagi eszközöket. A tanügyi irodalom
terén is munkálkodott; adott egy Lélektant, egy Gondolkodástant (Lindtner A. G.
után), melyek több kiadást értek s kiadta a magyar középiskolák történetére és
szervezésére vonatkozó nagy két kötetes munkáját. Közpályán való szolgálatának
1894. érte meg a 40-edik évfordulóját. V. ö. Vasárnapi Ujság 1894. 18. ssz.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|