Ferenc, költő, kritikus és szónok, a rendszeres kritika és a
művészibb szónoklat megalapítója irodalmunkban, szül. Sző-Demeterben
(Közép-Szolnok) ősrégi nemes református családból 1790 aug. 8-án, meghalt
Csekén (Szatmár) 1838 aug. 24. Atyját igen korán elveszté, anyja 5 éves korában
a debreceni kollégiumba küldte, ahol 14 évig maradt és a szentirás magyarázatán
kivül minden előadott tanulmányt végighallgatott. 11-ik évében anyját is
elvesztette és egy derék gondviselő asszony és gyámjai gondja alatt
nevelkedett. Nagy kedvvel tanult, 11 éves korában Cornelius Nepost olvasta és
labdázás helyett abban állt a játéka, hogy a debreceni homokban egy barátjával
együtt Athenet ábrázolta, a görögök nagyjainak csontokból emlékoszlopot
állítgatott és emlékbeszédeket tartott fölöttük. Szerette a magányt, mire az is
hatott, hogy félszemét himlőben elvesztette volt és minden örömét könyvekben
lelte. Mint a költészeti osztály növendéke (1813) mohón olvasta az akkori
magyar irodalom újdonságait: Csokonai, Kisfaludy Sándor, Virág verseit,
Kazinczy Gessner fordítását, továbbá eredetiben Vergilius és Theokritos
pásztori verseit. Kivált 16 éves korától szokatlan arányokban kezdtek fejlődni
tehetségei, amikor néhány kitünőbb társával enciklopedikus tanulmányokat tett
és eszméket cserélve tanult és olvasott. Megtanult franciául és XIV. Lajos
korának iróit olvasta, majd németül is és olvasta Klopstockot, Bürgert és
többeket. A görögben Cebest és Anakreont, de e nyelvben csak később, Kazinczy
ösztönére tett nagyobb előmenetelt, amikor Pindaroshoz a Heyne-féle kiadást
hozatván meg magának, filologiai szemköre is nagyban tágult. 13 éves korában
kezdett költeményeket irni, de első kisérleteit megsemmisítette. 1805. történt,
hogy megismerkedett Kazinczyval, kinek a Kresznericcsel való vitában fontos
adatokkal szolgált. Az ekkor megindult levelezés rendkivül serkentőleg és
művelőleg hatott az ifju K.-re és később meleg barátsággá fejlődött. K. az
ortodox és népies Debrecenben Kazinczy reformjának, előkelőbb és európaibb
irányának lett híve, s mesterét már az u. n. arkadiai pörben is védelmezte.
Szellemi fejlődésével lépést tartott az erkölcsi is; lelkének szendesége és
függetlensége, ember- és igazságszeretete már korán biztos jellemvonásai
voltak. Amint az iskolát 1809. elvégezte, Pestre ment törvénygyakorlatra,
azonban egyedül az irodalom vonzotta: megismerkedett Kazincznak pesti
triászával és főleg Szemere Pállal benső barátságot kötött és ők ketten lettek
a széphalmi mester irányának közvetlenebb és kiválóbb folytatói. A kritikára
különös hajlamot érző K. eddig francia műbirálók: Boileau és Voltaire hatása
alatt állt, most a szintén esztetikus Szemere a német irodalom és újabb
műkritika ismeretébe vezette be, s ettől fogva inkább a német műbölcselethez
csatlakozott. Megismerkedett egyúttal a német klasszicizmussal is közvetlenül
és annál szorosabban fűződott Kazinczynak ezzel rokon irányához. A függetlenség
és az irodalom szerete miatt sem ügyvédi pályára nem lépett, sem hivatalt nem
vállalt, hanem Biharba Álmosdra vonult, ahol leginkább öccse gondozásával volt
elfoglalva és gazdálkodott. Itt kezdődött első szerelmi viszonya, mely
lemondással végződött és csak melankoliáját növelte. Testvéreivel 1815-ben
megosztozván, Csekére (Szatmár) költözött; itt kis gazdaságának, tanulmányainak
és az irodalomnak élt szinte másfél évtizedig, de az irókkal fentartotta az
összeköttetést, Kazinczyval és Döbrenteivel levelezett, Szemerénél pedig
Pécelen többször időzött. Első nyilvános föllépése 1814-re esik, amikor a
Horvát Istvántól szerkesztett Magyar dámák kalendáriumában Róza címü kis
románca jelent meg, és az Erdélyi Muzeumban (szerk. Döbrentei) szintén verseket
közölt. Nagyobb figyelmet gerjesztett azonban a Mondolatra való Felelet, melyet
Szemerével együtt dolgozott és adott ki 1815. Valamint a Mondolat a neologiát,
ugy parodizálja a Felelet az ortologiát; még a vaskosabb elmésségekre sem marad
adós, általán a nevetőket a maga részére vonta. K. ezzel nemcsak állást foglalt
a nyelvújítás mellett, hanem sikerét is hathatósan előmozdította. De nemsokára
az ő előkelő szelleméhez sokkal méltóbb munkásságot fejtett ki; ama
küzdelemben, melyet Kazinczy és táborkara a régi Magyarország ellen folytatott,
K. az irodalmi kritika és az esztetika ügyét tette magáévá és e téren indította
meg az eszmék forradalmát. Ő a kritikát magas szempontból vette, idealizmusában
a tökéletességhez akarta mérni a megbirált költőket és megállapítani, mit
tudtak és mit nem tudtak elérni. Ezért a legnevezetesebb költőket vette sorra:
Csokonait, Kis Jánost és Berzsenyit. Véleményét nálunk addig hallatlan
szigorusággal és egyenességgel mondta ki, ugy hogy Döbrentei nem merte kiadni a
kritikákat az Erdélyi Muzeumban, ahová K. szánta volt 1815., hanem a Tudományos
Gyüjtemény 1817. évfolyamában láttak világot. Az iró készültsége és bátorsága
imponált ugyan, de másrészt fel is zúdította a közvéleményt és az irókat is; a
Csokonairól irt, kissé elfogult és tulságosan szigoru birálatot igazságtalannak
érezte a közönség; nem kevésbbé kínos hatást tett a Berzsenyiről irt birálat,
mely a költőt elnémította és keserü tollharcra adott alkalmat. K. nem folytatta
továbbá a magyar költők megbirálását, ugy vélve, hogy a viszonyok nem elég
érettek még nálunk arra; de e három birálattal fényesen megalapította a magyar
irodalmi kritikát, melynek az első temékein érzik a német kritikával való
kapcsolat, de a szempontok emelkedettsége és a meggyőződés ereje és
függetlensége K. szellemének voltak hatásukban termékeny nyilvánulásai. K.
ekkor oly népszerütlen volt országszerte, hogy a 20-as évek elején (Kisfaludy
Károly Aurorájában, a Szépliteraturai Ajándékban, Hébében, Aspasiában)
megjelent verseinek csak jó időre sikerült a közönség hidegségét leküzdeniök.
1826. Pesten járván, a következő év januárjáig ott maradt, személyes baráti
viszonyba lépett Kisfaludy Károllyal és az Aurora-kör többi tajaival, Szemere
Pállal szövetkezve pedig megindította az Élet és Literature címü széptani
folyóiratot (1826-29), melyben újabb esztetikai és kritikai dolgozatait tette
közzé: a Nemzeti hagyományokról, A komikumról, Körner Zrinyijéről; e két utóbbi
dolgozatban megvetette dramaturgiánk alapját; a német esztetikától függetlenebb
és becsesbb az utóbbi tanulmány, mely a darab jeles elemzése alapján kimutatja,
hogy a hazafiság szempontja nem azonos a művészi szemponttal; legelső
tanulmányában pedig arra mutat, hogy az igazi nemzeti költészetnek a
népköltészeten kell alapulnia. E pesti tartózkodása alatt esett Kazinczyval is
az u. n. Iliasz-pör, mely a két jeles iró baráti viszonyában némi keserüséget
hagyott. Hazatérte után csak pár évig marat még csekei magányában, hol
gazdasági gondok és elhalt öccse családjának ügyei foglalkoztatták; 1829.
kiragaták onnan az újjászülető Magyarország politikai mozgalmai előzör a
megyei, majd az országos közélet terére. Ugyanis ez év juliusában Szatmár
vármegye aljegyzőjévé neveztetett ki; az akkor még kormánypárti megyében K. a
szabadelvü párt apostola lett, az ott keletkezett szabadelvü körben mint a párt
legderekabb szónoka tünt fel, rábizták a hivatalos feliratok szerkesztését és ő
dolgozta ki az 1825-1827-iki országgyüléstől kiküldött regnikoláris bizottság
u. n. rendszeres munkálati felől a megyei bizottság jelentését, mely aztán
1832. elfogadva, a következő országgyülésre utasításul adatott. E dolgozat oly
hiressé vált, hogy más megyékbe is átkérték. Ezzel oly tekintélyt és befolyást
szerzett, hogy 1832. megyei főjegyzővé, ugyanaz évi nov. 6. pedig országgyülési
követté választották a megye rendei. Pozsonban nagy munkásságot fejtett ki, a
tiszántuli követek kerületi jegyzőjükké választották, számos üzenetet és
feliratot fogalmazott és miután a magyar nyelv ügyében tartott beszédével
föltünt, tartalomban és formában egyaránt kitünő szónoklataival, melyeket a
jobbágyság érdekében, a vallásszabadság ügyében, a lengyelek mellett stb.
tartott, az országgyülés vezérférfiai közé emelkedett és nevét országosan
tisztelték. E beszédeket, melyekben a sziv mindig megszólal, a formának és
pedig mind a kompoziciónak, mind a nyelvnek az a művészete teszi nevezetessé,
melyet nálunk K. kezdett és melyet tőle tanultak a 30-as és 40-es évek
szónokai: Deák, Kossuth, Eötvös, Szemere Bertalan is, ugy hogy a magyar
parlamenti szónoklatot K. emelte irodalmi és művészi szinvonalra. Nem is
annyira eszméivel hatott, mint inkább szent hazaszeretetével, politikai és
magánjellemének magasztosságával és poétikus, hangban és szinekben gazdag
szónoki előadásával. Inkább szónok volt mint politikus, és működésének egyik
főérdeme, hogy prózánkban egyáltalán ő kezdi meg a szónoki stilt; leveleiben,
értekezéseiben is sok a szónoki lendület. Mint politikus a reformok hive volt,
küzdött Erdély és a Részek visszacsatolásáért, az alkotmánynak a nép
felszabadításával korszerü átalakításáért és a magyar nyelv jogaiért. Általában
a humanizmus és a hazafiság eszméiért lelkesített. Követi pályája 1834. véget
ért, amikor vármegyéjében a maradiak kerülvén többségre, őt megtisztelték ugyan
bizalmukkal, de az örökváltság ügyében ellenkező utasítást küldöttek neki. K.
lement a vármegyébe megkisérleni az új utasítás visszavonását, de midőn ez nem
sikerült, a maga és a követtársa nevében lemondott. Búcsubeszédével Pozsonyban
1835 febr. 9. annyira meghatotta a rendeket, hogy az országgyülés e beszéd után
aznapra felfüggesztette az ülést és Kossuth e napról gyászkeretben küldte szét
országgyülési tudósításait. Visszatérte után megyéjében ismét uralomra juttatta
a szabadelvü eszméket. Egyébként mint főjegyző működött tovább és gazdasági,
családi ügyeknek és az irodalomnak élt. Nagy gondot fordított unokaöccsének,
Kölcsey Kálmánnak nevelésére, hozzá intézte a Parainesist, ezt az erkölcsi
irodalmunkban máig páratlanul álló beszédet emberi kötelességeinkről. Az
akadémiának 1830 nov. 17. a nyelvtudományi osztályban vidéki rendes tagjává
nevezték ki, részt vett e társaság első szervezkedő naggyülésében és ez
intézetben mondotta el rendkivül nagy hatással emlékbeszédét Kazinczy Ferenc
fölött az 1832-iki nádori közülésen és olvastatta fel a másikat Berzsenyi
Dániel fölött az 1836-iki közülésen. E két fényes beszédével K. az akadémiai
szónoklatnak is első megalapítója nálunk. A szónoklatot annyira kedvelte, hogy
a régi rétorok szokása szerint költött esetekre készített beszédekkel is
iskolázta magát. Ily tanulmánybeszédek: Védelem P. I. számára, A gyilkos anya,
Beszéd a játékszin ügyében, továbbá a Mohács, Vilma (Szemere Pálné emlékezete)
és a Celesztina címü éloge-ok is. Több költői és prózai dolgozatot tett közé a
30-as évek folyóirataiban is, össze kezdte szedni munkáit is, melyek közül az
I. kötet, Versei Pesten 1832. jelentek meg. A Bajza, Vörösmarty és Toldy
Athenaeumának megindultakor e lapba nagy kedvvel dolgozott, itt közölte a
Parainesist is, egyszersmind újra fel akarta venni kritikai tollát, hogy a
Figyelmezőbe irjon. Ettől azonban elvonta utolsó nagy műve, Wesselényi védelme,
egy nagyszabásu és klasszikus politikai és törvényszéki védirat, melyet barátja
Wesselényi Miklós báró hűtlenségi pörében készített. A nagy munka bevégzése
után bélgyuladásba esvén, nemsokára meghalt. Halálát Szatmár vármegye
körlevélben tudatta a megyékkel, képét a gyülésterem számára megfestette,
Szatmárt pedig 1864. szobrot állított emlékének. (Újabb szobra Nagy-Károly-ban
és Sztmáron állíttatik fel.) 1890. nagy ünnepléssel ülték meg születése
százados évfordulóját. Az akadémiában Eötvös József báró tartott fölötte
emlékbeszédet. Munkáit barátjai Eötvös József, Szalay László és Szemere Pál
adták ki először: K. F. minden munkái (6 köt. Pest 1840-1848, később Toldy is
1860, 3. kiad. 10 köt. 1877).
K. egyéni jelleménél fogva is egyike volt kora
legtiszteltebb férfiainak; egész életét és minden gondolatát az erkölcs
kultusza hatotta át, egyik tanítványa, Pap Endre szentnek nevezte, Wesselényi
pedig halála hirére igy kiáltott fel: «Nem közénk való volt». Szeli lelkében a
modern szentimentalizmus és humanizmus a jellem antik hajthatatlanságával
egyesült. Az antik és modern elemek e sajátos vegyülete ismerhető fel irói
működésében és különösen költészetében is. Mindjárt irói pályája kezdetén
Kazinczyhoz csatlakozott és a klasszicizmusért lelkesült, az ódafélékben a
klasszikus mintákat, a lira egyéb nemeiben, éppen mint Kazinczy, a
nyugateurópai stilt tartotta szem előtt. Fejlődése haladtával mind erősebben
felülemelkedett benne a nyugateurópai irány és bár a klasszikai ódában is
jeleskedett, de költészete leghatásosabb termékei mégis a modern szellemüek és
alakuak. Kazinczyval együtt a legnagyobb eréllyel terjeszté a nyugateurópai
versformákat («mértékes-rímes verselés») és küzdött az ósdi stil és a magyaros
formák ellen, mely utóbbiakat Berzsenyi vette védelmébe. De nyugateurópai
iránya el is tért a Kazinczyétól, aki ebben is klasszikus volt s Goethe és
Schiller hatása alatt állt. K.-nek tépelődő, szentimentális lelke távol állt a
klasszicizmus nyugodt derüjétől, sokkal közelebb rokonságban volt a
romanticizmussal és amint ez a műirány erősbödött, K. is mindinkább romantikus
költő lett. Igy az ő költészete mintegy átmenet Kazinczy korának klasszicizmusa
és az Aurora-kör romanticizmusa közt. Mint költő leginkább a lira körében
maradt, erre utalta rendkivül erős alanyisága és a maga koráig az érzelmes
lirának legváltozatosabb képviselője. Költeményei szerelmi, bölcselkedő és
hazafias tartalmuak, műfajilag a szerelmi költemények többnyire dalok, e
tekintetben K. a tiszta dalhang felé törekedett és a népdalok megnemesítésével
kivánta a magyar dalt megalkotni, ami azonban neki és kortársainak még nem
sikerült; a bölcselkedő költemények többnyire reflexiós énekek és a humor
hangját ő oltja be először liránkba (Vanitatum vanitas), mig a hazafias
költemények többnyire modern ódafélék és e nemben Vörösmarty előtt a legszebbek
és legtartalmasabbak. Hymnusa (1823-ból) a Szózat mellett máig nemzeti énekünk.
Megrázó erővel nyilatkozik hazafi-fájdalma Zrinyi dala címü énekében (1838-ból)
és még sötétebb pesszimizmussal a Zrinyi második énekében (1838); ez utóbbi a
legkétségbeesettebb hang egész hazafias liránkban. Egész költészetét, némi
nehézkesség mellett a formában, mély erkölcsi komolyság és borus szinezet
jellemzi. Az epikának csak egy faját, a lirához legközelebb álló balladát
művelte; irodalmunkban e műfajt is ő honosította meg, de nem hazai
népköltészetünk alapján, hanem Bjürger és Schiller balladai mintáján; e
balladák egyrészt idegen stilüek még, másrészt pátoszuk és részletezésük miatt
kevésbbé drámaiak. Amint az Aurora-kör a novellát megkezdte, K. irt néhány
elbeszélést is. Egészben nem tartozik ugyan legnagyobb költőink közé, de mint
iró, sokoldaluságánál, kezdeményező és irányadó munkásságánál fogva a legkiválóbbak
egyike; korának mindenesetre legképzettebb irója, és Eötvös József előtt
legfilozofiaibb szellemü irónk általában.
Forrás: Pallas Nagylexikon