(lat.), a logikában általában az itélet megfordítása, azaz
az itélet tagjainak egymással való fölcserélése, az állítmánynak alannyá, az
alanynak állítmánnyá tétele. Ha az állítmány minősége (igenlő vagy tagadó
volta) e műtétnél nem változik, a K. szűkebb értelemben az; ha megváltozik,
kontapozició a neve.
K. a közgazdaságban, mindazon változtatás, amelyeket az
államadósságok egyes címleteinél oly módon eszközölnek, hogy ezáltal az
államnak hitelezőivel kötött szerződései módosulnak. A K.-nak módjai a
szorosabb értelemben vett K., a kamatláb leszállítása és a konszolidáció.
Szűkebb értelemben ugyanis csak azt nevezik K.-nak, amidőn az állam egyes
törlesztenő adósságait járadék-adóssággá alakítja át, vagy pedig a törlesztés
feltételeit módosítja és végre amidőn a névleges kamatlábat akarja
megváltoztatni. Jogi alapja a K. keresztülvitelének abban van, hogy az állam
sohasem mond le arról, sőt némely esetben ezt külön ki is jelenti, hogy
kölcsönvett tőkéjét kinek-kinek felmondhatja. A K. tulajdonképen implicite
magában foglalja a konvertálandó címletek felmondását s azért rendezett
viszonyu államokban minden K. alkalmával elismertetik a hitelezőknek azon joga,
hogy eredeti tőkéjüket, illetőleg a kötvények teljes névértékét az államtól
visszakövetelhessék. Ezzel együtt azonban arra is jogot nyernek, hogy
amennyiben a K. feltételeit el akarnák fogadni, megmaradhassanak az állammal
szemben addigi hitelezői viszonyukban. Az ilyen K.-t nevezik önkéntes vagy
szabadakaratu K.-nak, amellyel szemben áll a kényszer K., amidőn t. i. az állam
a maga hatalmánál fogva egyoldaluan kijelenti, hogy a konvertálandó adósság
ezen és ezen feltételeit igy és igy változtatja meg. A kényszer K.
természetesen jogsérelmet foglal magában, s nagyon sokszor az illető állam
hitelének csorbulását vonja maga után. A K. keresztülvitelénél alapfeltétel az,
hogy elintézése általános legyen, azaz kiterjedjen az illető adóssági címletnek
minden hitelezőjére; nem helyes t. i. az u. n. fakultativ K., amelynél a
hitelezők tetszésére van bizva, hogy akár megtarthassák régi címleteiket, akár
elfogadhassák az új papirosokat. Az állam pénzügyi érdekei szempontjából a K.
azért fontos, mert az által az állam a magára nézve terhes feltételeket
alkalmasan módosíthatja. Erre különösen azért van szükség, mert az
államadósságok jelentékeny, talán tulnyomó része olyan időben vétetett fel,
amikor részint a hitelviszonyok fejletlensége, részint az állam megszorult
helyzete terhes feltételek elfogadására kényszerítette az egyes államokat s
éppen ezért nagyon helyeselhető törekvés az, ha a megváltozott rendes és
nyugalmas viszonyok között az adózó polgárok terhein a pénzügyi kormányok
könnyítéseket iparkodnak tenni. Legjelentékenyebb és legközvetlenebb haszonnal
jár az, ha a K.-nál kamatláb-leszállítást lehet elérni. E tekintetben azonban
nem elég mereven az állam jó hitele alapjára számítva, pusztán a kincstár
pénzügyi érdekei szerint intézni a kamatláb-leszállítást, mert jóllehet első
fontosságu cél itt az, hogy a K. az állam adósságainak nagyobb tőkegyarapodása
nélkül vitessék keresztül: mindazonáltal a jelentékeny nagyságu és gyorsan
lebonyolított K. nagyon fontos közgazdasági károkat okozhat olyankor, ha a
konvertálandó címletek nem a nagy bankárok, hanem a kis tőkések kezein vannak.
Ezek ugyanis ilyenkor érzékeny jövedelemcsökkenést szenvednének és ezt
elkerülendők, visszakövetelik tőkéiket, amelyeket aztán sokszor merész
üzérkedésekre használnak fel. A kamatlábleszállítás mértékét az ország átlagos
kamatlábja irányítja s annak legalább megközelítőleg ehhez kell alkalmazkonia.
Minthogy a K. tulajdonképen egyik adósságnak egyidejü kibocsátásából áll,
ennélfogva gyakorlati keresztülvitele annyiféle lehet, ahányféle a kibocsátás
(l. o.). Hazánkban az újabb időkben, nevezetesen 1889 óta, jelentékeny
K.-műveletek vitettek keresztül, amelyek mindnyájan kamatlábredukcióval voltak
összekötve.
Forrás: Pallas Nagylexikon