Koptok
az ókori egyiptomiak utódai is igy nevezik az egyiptomi
keresztényeket. A név némelyek szerint Kopto várostól, mások szerint az
Aegiptius szónak rövidítéséből származik. Miután a nép nagyobb része az iszlám
vallásra tért át és az arabokkal összekeveredett, a tulajdonképeni (keresztény)
K. alig 20-ad részét teszik Egyiptom mai népességének; körülbelül 500,00 lélek,
amelyekből 10,000 Kairóban, legnagyobb része a felső-egyiptomi Fajum (l. o.)
vidékén lakik. (Egy kopt férfi szines képét l. Afrikai népfajok mellékletén.) A
K. mindig zárkózottan éltek, jelenleg is csak egymás közt házasodnak. A
felekezet élén áll az alexandriai patriárka, ki azonban Kairóban lakik;
joghatósága kiterjed Abissziniára, hol ő választja és szenteli a patriárkát. A
patriárkán kivül, ki a szerzetesek köréből választatik, vannak még püspökeik,
főpapjaik, főszerpapjaik, papjaik, szerpapjaik, alszerpapjaik, lektoraik,
énekeseik és sekrestyéseik. Templomaik szegényesek; a hajó, amelyben az
asszonyoknak elzárt helyük van, a szentélytől pontosan el van választva. Van
három liturgiájuk, melyeket szt. Vazul, Gergely és Cirilltől származtatnak, és
hosszu ideig tart. Szentséget hetet számítanak. A keresztséget a körülmetélés
előzi meg, melyet valószinüleg a szaracenusoktól való félelemből hoztak
szokásba. A keresztséget vizbemártás által szolgáltatják ki s a
megkeresztelteket azonnal meg is bérmálják. Az oltári szentségről azt hiszik,
amit a kat. egyház. Miután 3-féle betegséget különböztetnek meg (testi, lelki
és kedély), az utolsó kenet szentségét e 3-fajta betegeknek adják fel, tehát a
veszélyes betegeknek, bűnösöknek és szomoruaknak. Még a szerpapot és a
körülállókat is megkenik a betegek olajával, hogy a gonosz lélek ne szállja meg
őket. Sőt a hallottakat is megkenik, bár csak valamely szent kép előtt égő
lámpából vett olajjal. A házasságot nagyon könnyen bontják fel. A holtakért
való ima, a bold. szűz Mária, a szentek és a szentképek, az egyházi férfiak,
valamint a bőjtök nagy tiszteletben vannak előttük. Különben a monofizita
eretnekséghez tartoznak, és számtalan babona, különösen az amulettek
használata, mesterséges formalizmus dívik nagy mértékben közöttük.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|