Köteléki forgalom
A vasutak eleinte nyerészkedési vetélykedésből és a verseny
legyőzése végett léptek szövetségre, illetve kötelékbe. Később az egészséges
fejlődés kivánta meg, hogy a szomszédos vasutak a személy- és árúszállítás
szabatos végrehajtását célzó egyezségeket kössenek. Igy alakultak a szükebbkörü
kötelékek az egyes országokban levő vasutak között és a tágabbkörüek, melyek
több országban levő vasutat ölelnek fel. Ezek szerint az összes magyar és
osztrák vasutak egy kötelékben vannak, ugyszintén a német vasutak stb. Van
ezután magyar-osztrák-spanyol-braziliai kötelék, magyar-osztrák-svájci-braziliai
kötelék, magyar-osztrák-délnémet-braziliai kötelék,
magyar-osztrák-francia-braziliai kötelék, magyar-osztrák-orosz-braziliai
kötelék, A kötelékek jelenlegi célja a személy- és árudíjszabásoknak közös
megállapítása, kijelöltetvén, hogy a beszedendő díjtételekből ki mennyiben
részesül; hullák, robbanószerek szállítása; a vasúti kocsik és áruk átvételének
szabályozása; hogy azok a feladó állomástól a rendeltetés helyére hiány nélkül
legyenek szállíthatók, stb.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|