Kötélzet
(ném. Tauwerk, Taugut; ol. cordame; ang. ropes), hajózási
műnyelven a hajón lévő összes köteleket a hajó K.-ének hivják.
Megkülönböztetnek álló és mozgó K.-et. Az elsőhöz azon kötelek tartoznak,
melyek állandóan helyeiken maradván, az árbocozatnak, u. m. az árboctörzsek,
szálfák, orrmányárboc támogatására és megerősítésére szolgálnak és nagyobb
tartósság kedvéért feketére kátrányoztatnak, mint a csarnakok, patrácsok,
tarcsok stb; az utóbbihoz számítják azon köteleket, melyek csigákon,
korongokon, gyűrükön át futva a vitorlafák és vitorlák kezelésére használtatnak
s mint mozgó kötelek csak részben kátrányoztatván, természetes szinöket
megtartják; ilyenek az ejtők, fékek, göngyölök stb. (V. ö. Árbocozat
képmelléklete.) Egy kötélnek azon részét, melynek vége volt, mely mozdulatlan
tárgyhoz van kötve, álló résznek, a másikat futó v. mozgó résznek hivják. A
hajó K.-e lenből vagy manilla-lenből készül (a Magyarországban termelt lenből
igen jó köteleket készítenek). A lenből mindenekelőtt körülbelül 340 m. hosszu
fonalakat készítenek és ezeket bekátrányozzák, 6-18 fonal sodrításából készül a
madzag (zsinórkötél), 18-20-ból a sodrat. 3-5 sodrat képezi a kötelet, több
összevert kötél a vastag kabel-kötelet, jobb kötelet. A kötelek készítési
módjuk minősége és környületök nagysága szerint osztályoztatnak p. 3-50 cm. 4-5
sodratu balra v. jobbra vert kötél. A hajók mozgó K.-e jobbra vert 3 sodratu,
mig az álló K. balra vert 4 sodratu kötelekből áll; a sodrat maga jobbra vert.
Drótköteleknél, melyek újabb időben hajókon az álló K.-nél vannak használatban,
a fonalat vas- vagy acéldrótok helyettesítik.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|