Középsebesség
legtöbbször a hátrahagyott útnak az út megtevéséhez
szükséges időhöz való viszonya s értékét megkapjuk, ha az út hosszát az
időegységek (legtöbbször a másodpercek) számával elosztjuk. Ilyen esetekben
föltesszük, hogy mozgó test minden része egyenlő v. egyenlőnek vehető utat tesz
meg. A folyami hidraulikában azonban más értelmezése van a K.-nek. A viz egyes
részecskéi ugyanis oly csekély összefüggésben vannak egymással, hogy ez már a
legkisebb behatás föllépésénél is változást szenved: a folyóviz egyes részeinek
sebességére tehát nemcsak a meder minden kis egyenetlensége és alakváltozása,
hanem még irányváltozása is (kanyarulat) befolyást gyakorol; sőt még a viznél
sokszorosan könnyebb levegő mozgása (a szél) is. Itt tehát nem lehet a K.
fogalmát nagyobb távolságra kiterjeszteni, minthogy mér ugyanazon szelvény
különböző helyein is a legkülönbözőbb sebességek észlelhetők; K. tehát az egy
pontnál, illetve ugyanegy szelvényben észlelt különböző sebességek átlagos
értéke s ezt ugy kapjuk meg, ha a szelvényen az időegység alatt átfolyó
viztömeg mennyiségét a szelvény területével elosztjuk. Minthogy ezek szerint a
viztömeg-mérés igen fáradságos és időrabló munka, mert a viz sebességét mindama
helyeken meg kell mérni, ahol benne valószinüség szerint változás áll be,
ennélfogva a vizimérnökön régóta törekszenek egy oly helyet föltalálni a folyó
keresztszelvényében, melynek sebessége állandó viszonyban áll a K.-hez, hogy
igy egyetlen vagy legalább kevés tényleges mérésből ki lehessen a K.-t
számítani. Ezen viszony föltalálása azonban mindeddig nem sikerült.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|