Krisztus-képek
legelőször a II. sz.-ban merülnek föl egy gnosztikus
eretnek-felekezetben. Krisztusnak eredeti arcképe nem létezik; az egyházatyák
majd visszataszítónak (Ján. 52, 13; 53, 1, 3, 12), majd ideálisan szépnek
tartották őt. A Konstantin előtti időkben allegorikus alakokban (pásztor, hal,
bárány) ábrázolták Krisztust; a II. sz.-ban idális szépségü ifjunak festették,
de már a IV. sz.-ban realisztikusabb felfogással rajzolták, s ettől kezdve
méltóságteljes, komoly alak maradt. A VIII. sz. közepe felé Damaszkusi János,
állítólag hiteles régi források alapján, ilyen képet adott Krisztusról: termete
magas, íves szemöldei összeérnek, szemei szépek, orra rendes és szabályos, haja
göndör, szakálla fekete, arcszine kissé sárgás, mint anyjáé stb. A középkorban
Krisztus alakját még ünnepélyesebbé, méltóságosabbá igyekeztek tenni: a
művészek ihletét a világ urának eszménye dominálta; ellenben a renaissance (XV.
sz.) ezt a rideg komolyságot gyöngedébbé tette, anélkül, hogy az alak fönségét
ezáltal csökkentette volna. A klasszikus művészet legszebb Krisztus-képeit a
renaissance-korban festették; hirsek a Leonoardo (Az utolsó vacsora), Rafael
(Krisztus sírbatétele) Krisztus képei, továbbá a magyar eredetü Dürer
Krisztus-feje a töviskoszoruval és Tiziano számos tanulmányfeje (részben
kartonokon is). A későbbi korban Guido Reni és Carracci (Ludovico) tünnek ki
egyéni felfogással eszményített Krisztus-képeikkel. A plasztikus K.
legszebbjeit szintén olaszok készítették; hires a Brunnelleschié (Crocefisso) a
Sta Maria Novella-templomban Firenzében és a Michelangelo (Piéta) vatikáni
csoportozata; az újabb szobrászok közt Thordwaldsen és Dannecker mintáztak szép
Krisztus-fejeket. Az újabb festők közül a német Hoffmann és Gotthard fölött
messze kimaraslik Munkácsy (Krisztus Pilátus előtt. Krisztus
keresztrefeszítése, Krisztus a keresztfán), kinek koncepcióiban a realisztikus
erő a gyöngéd finomsággal egyesül.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|