Lao-ce
hires khinai bölcsész, a taók szektájának alapítója, L.,
kinek neve khinaiul öreg gyermeket jelent, mert tisztelőinek hite szerint
szakállal jött a világra, egy mély értelmü, de igen homályos stilusu filozofiai
művet, Tao-te king-et (a tao v. az erény kánonja) irt. Születése Kr. e. 565.,
még a Konfucius előtti korba esik. Ez utóbbi nagy tisztelője volt L. tanának,
de annak igazi értelme épp ugy rejtve volt előtte, mint a Tao-cék (tao a. m.
erény, ce a. m. tanító) filozofiai iskolájának követői előtt. A Tao-te-king-ben
az emberiség főcéljául az erényhez, az örök és megfoghatatlan Tao-hozi
közeledés van feltüntetve. Konfuciussal ellentétben semmibe sem veszi a
fennálló szokásokat és törvényeket. Szektája, érthetetlen tanával - a tao
értelmezése ugyanis tág tért nyitott a legbadarabb agyafurt okoskodásnak -
csakhamar bohóckodássá fajult. Franciára először Stanislas Julien fordította;
Le livre de la voie et de la vertu (Páris 1842). Németül Strauss (Lipcse 1870)
és Plänkner (Aus dem chines. übers. und erklärt, u. o. 1870) tolmácsolták.
Forrás: Pallas Nagylexikon
Maradjon online a Kislexikonnal Mobilon és Tableten is
|